Annons:
Etikettallmänt
Läst 3832 ggr
Jenahbella
9/3/08, 3:29 PM

igelkott i djuraffär..

i en djuraffär där ja bor säljer de igelkottar.. hur ser ni på att köpa igelkott från djuraffär?

Annons:
IaMiaMaria
9/3/08, 4:04 PM
#1

hum, hur mår de då eftersom de ska ha stor yta att leva på?

Oki om man skulle kunna köpa dem via en djuraffär att de har kontrakt med uppfödare eller någe, men jag antar att dessa bor i bur i affären =(

Huvva

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

FunkyShrimp
9/3/08, 4:42 PM
#2

Hur bor dom? lag är på minimum 20kvm för en till tio kottar, så det måste djuraffären ha.

Vilken djuraffär är det btw?

Tina-A
9/3/08, 4:44 PM
#3

#1: Det här med den stora ytan, är inte det för att vi i Sverige inte har några lagar för privatpersoner ännu utan att alla privatpersoner måste gå efter djurparkernas regler? I andra länder där de är vanligare med kottar har jag för mig att de inte måste ha lika stor yta.
(dock tycker jag att alla djur ska ha så stor yta om möjligt, dvs tillräckligt stor för att de ska kunna röra sig obehindrat och fritt och mycket - men inte så stor att de blir skrämda av att det är så stort överallt).
Har djuraffären fått speciella regler eller har dom så stor yta som djurparker och privatpersoner måste ha? 20kvm.
Kan ju tänka mig att reglerna kanske börjar ändras, men då borde alla veta om det och djuraffärer har väl ingen rätt till egna regler..?? Kan inte tänka mig att kottarna får ytan som lagen säger idag att de ska ha.

Förut såldes ju illrar också i djuraffär. Har väl hundar och katter också gjort en gång i tiden?
Vet inte riktigt hur det fungerar det där med djur i djuraffären, om de hamnar där för att de är så pass ovanliga eller hur det funkar… För det finns ju fortfarande exempelvis kaniner i djuraffärer..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mikaela_B
9/3/08, 7:21 PM
#4

Alla djuraffärer skall lika så privatperson följa L80 lagen gällande hållning av djur, detta gäller grosister etc också med undantag.
Detta med lagar kring djurhållning kan vara ganska komplicerat då de helt enkelt beror på förhållanden och i vilket syfte som man håller djuren.

Även om de är sällskapsdjur så finns de ju som sagt sällskapsdjur som hålls för forskningsendamål och då är det inte L80 reglerna som gäller längre utan då blir det en helt annan sak och därför ser man hos många grosister osv att möss, råttor etc hålls i så kallade "rack" och lika så hålls dom på forsknings institut.

Så allt beror lite på företaget och va dom har för "avtal" med jordbruksverket osv. Men oftast så är zoo affärer lika berättiga att följa L80 reglerna som en privat person är.

När de gäller igelkottar så är som sagt som följande personer säger L108 som gäller, och även här så skall djuraffärer följa denna lagen som är djurparks lagen. Varför igelkottarna ligger under djurparksregler är för att kunskapen om dom inte finns helt enkelt, men förhandlingar om ändringar i lagen pågår men som sagt de tar sin tid, kan ta allt från några veckor upp till 5 år om de skall vara så innan någon lagändring sker. Och under denna tiden så är de 20 kvm som gäller.

Gällande om djuraffärer har fått andra regler på sådanna här stora ytor så är fallet att dom inte har det. Dom skall följa de skrivna lagar som finns, även när de gäller illrar som säljs i zoobutiker så är de 5 kvm som gäller för dom och så är de för igelkottar med.

Dock är det inte i vanliga fall som man ser igelkottar som säljs i zoobutiker, Norge som man kan hitta iller i zoobutik har förbud mot igelkottar och man får inte ens hålla dom som husdjur där. Här i Sverige har jag aldrig stött på det men det hade vart intressant och se under vilka förhållande som dom lever om de förekommer..

Jag i denna fråga ställer mig som till mycket annat när de kommer till djurhållningen att de är helt vanvett att man säljer igelkottar i zoobutik, och hade aldrig köpt ifrån en zoobutik heller för den delen om de i framtiden skulle bli vanligare. Dock känner jag som vill få igelkotten mer accepterad som husdjur i sverige att jag vill inte se den så vanlig att man hittar den på marknaden inom zoobutiksindustrin. Aldrig någonsin….

Sedan så måste zoobutikerna få in igelkottar ifrån någon, och då kan jag helt klart bara vända mig till de massuppfödare som finns här i Sverige som precis inom alla djurarter så finns de någon sådan som säljer till zoobutiker, och då är inte frågan längre hur vi ställer oss till hur om en person skulle köpa ifrån zoobutik eller ej utan hur nyttigt är de för svenska seriösa uppfödare att detta inträffar? Hur skall man kunna hålla isär seriösa och icke på en marknad som redan sträcker sig så långt att den nått ut på zoobutiker för ett djur som är väldigt känsligt?
Vad är de alltså egentligen för djur du köper om du väljer en igelkott ifrån zoobutik istället för att vända dig och få slita lite extra om du väljer en seriös uppfödare?

Nej, usch hoppas verkligen jag slipper se igelkotten komma ut på zoobutiks marknaden, gör den det i stora mängder, så kommer jag vara på plats för att se till att de inte sker i större skala om ens alls iallafall :P

www.blueberryhedgehogs.com

Jenahbella
9/4/08, 2:19 AM
#5

japp burarna är tillräckligt stora!
ska dit imorgon och titta lite..

#3 de säljer även illrar i denna djuraffär!

#4 har för mig att de e 5kvm för iller och 7 för igelkott?

zickan
9/4/08, 3:28 AM
#6

är väl ändå större för både iller och igelkott. igelkott är väl 20kvm och iller 7-10kvm?

oftast brukar zoo affäre inte ha djuren i butik men man kan beställa hem via grosist som tyvärr oftast är imazoo.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Jenahbella
9/4/08, 3:42 AM
#7

#6 nee iller e 5kvm (kollade upp de) :) efter fem illrar så plussar man på 1kvm per iller..

igelkottar är jag inte säker på..

FunkyShrimp
9/4/08, 3:59 AM
#8

Iller är på 5kvm och igelkott på 20Kvm.

Gå dit o se ifall kottarnas ligger på 20kvm. om inte, så skulle iaf jag kontakta nån för att de ska inspektera affären och djurhållningen.

Jenahbella
9/4/08, 4:02 AM
#9

de har rätt mått de e redan kollat :)

Jenahbella
9/4/08, 2:03 PM
#10

va i djuraffären nyss me kottarna :) buren va ENORM Förvånad
å kottarna såg man inte så mkt av för de låg å sov när ja va där :)
de va lätt den finaste djuraffär ja vart inne i :) va nästan så man glömde att de va en affär! :)

BlackWingedAngel
9/4/08, 9:07 PM
#11

Vad var det för igelkottar de hade då? *nyfiken*

Jenahbella
9/4/08, 11:40 PM
#12

#11 afrikanska pygmeer om jag inte minns fel :)

Mikaela_B
9/5/08, 12:02 AM
#13

Vad heter djuraffären??

Hur stor är burarna?? Med tanke på att folk reagerar på att jag har 120 kaninburar som öppna burar och tycker att de är stort så kan ju man ha olika syn på stora burar…

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Jenahbella
9/5/08, 12:11 AM
#14

burarna är enligt lagen över 20 kvm..

Mikaela_B
9/5/08, 1:16 AM
#15

Intressant..

vilken zooaffär är det??
kul att kolla in om man hade vägarna förbi beroende på vart i detta avlånga land den finns =)

Om burarna nu håller 20 kvm så ser jag inga problem med de hela, kan gissa att de är Grosist uppfödda igelkottar som säljs där.

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
9/5/08, 4:00 AM
#16

zoogrosisten kanske?.. finns en jätte stor zoo affär runt malmö?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

BlackWingedAngel
9/5/08, 4:29 AM
#17

#11 Antog det eftersom de är vanligast. Undrade mer om vilka färger, kön och ålder på kottarna de säljer. Och vad tar de för priser i affärer egentligen?

Jenahbella
9/5/08, 7:28 AM
#18

kameleonten i norrköping pratar ja om :)

en igelkott kostade 2350 om jag inte minns fel..
de hade inne tre kottar nu.. såg bara en för de låg å sov när jag var där och den var ljus, och de tar inte in så många verkade de som, när jag prata om illrarna så sa dom att de va från en hemmauppfödare så skulle gissa på att de e typ samma för kottar, de va väldigt måna om va de hade för djur och vart de hamnar..
de tror ja inte så många andra "vanliga" djuraffärer är!

FunkyShrimp
9/5/08, 12:24 PM
#19

Oj j*vlar va mkt! :O
2350:- är riktigt dyrt ju för en kotte! :S De borde ju bli informerade om att de bör sänka priset då man kan få tag på kottar från uppfödare 1000 spänn billigare, samt att det är mkt bättre o köpa från uppfödare.

Har lust iaf att åka dit o kika nångång^^

Men du vet inte vad det är för färger o åldrar etc?

Jenahbella
9/5/08, 3:29 PM
#20

ne men kan ta reda på de nästa vecka :)

Annons:
UlrikaD
9/5/08, 6:35 PM
#21

#19 Det är väl bra att de säljer kottarna såpass dyrt, då kanske folk fortsätter att köpa sina djur direkt från uppfödare istället för från zoo-affär. Det är mycket möjligt att just den här zoo-affären är jättebra och har koll på sina djur osv. MEN de kan ändå aldrig ersätta den kontakten och supporten man får (eller ska få) när man köper av uppfödare.

Jenahbella
9/5/08, 8:41 PM
#22

#21 håller med! :)

Mikaela_B
9/6/08, 12:04 AM
#23

#21 kunde inte sagt de bättre själv..

Dessutom så tror jag som sagt att de är från grosister också,
och när jag var på Imazo så fanns där igelkottar dock inte i bästa skick och dom bodde i dunaburar, detta va ungar. sov mkt så kunde ju inte se skicket på dom heller så bra

men misstänker att dm kommer därifrån då priset är satt så högt på dom för jag vet att imazo säljer ut dom dyrt och butiken nmåste ju tjäna nått på sitt inköp också..

www.blueberryhedgehogs.com

Jenahbella
9/6/08, 2:25 AM
#24

ska dit imorgon så kan fråga vart de kommer ifrån ;)

BlackWingedAngel
9/6/08, 2:38 AM
#25

#24 Gör du så. Kolla vad det var för några färger/kön de hade också, om du har lust.? Jag är nyfiken på vad för sorter som florerar i detta avlånga land.

Jenahbella
9/6/08, 2:45 AM
#26

japps :) färg, ålder, kön, vart de kommer ifrån :) glömde ja nåt?

Mikaela_B
9/6/08, 2:53 AM
#27

#26 nej jag tror att du fick med det mesta som kan stilla våran nyfikenhet, kan du kolla om de är ungar, från vilken ålder i så fall som dom köps in ifrån, eller är levererade ditt kul att veta det med :P

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Jenahbella
9/6/08, 3:03 AM
#28

japps :)

Upp till toppen
Annons: