Annons:
Etikettavel
Läst 1970 ggr
Mikaela_B
2008-07-25 14:45

Avels diskution fort.

Här inne får alla fortsätta dskutionen ang ave etc. Eftersom att springhjul inte har med disutionen att göra ängre
Frt. på Springhjul

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Mikaela_B
2008-07-25 17:01
#1

Svar på FS inägg ( Funkyshrimp)

Att man skall lyssna på den man köpt av brukar vara de som gäller, som uppfödare så vill man ju att ens köpare hör av sig vid frågor etc. Jag som är uppfödare vill att mina köpare skall höra av sig, men jag klassar mig själv som mycket seriös uppfödare och jag vet vad jag sysslar med!

Jag startade min uppfödning inte för avelns skull, ocvh inte för att känna pengar eller för skojs skull. Jag startade min uppfödning för att stärka linjerna som finns, så tro sjutton att man blir förbannad när man vet att folk redan kör med bakåtavel och sedan inte uppmana sina köpare ordenkligt att personen gör detta.

Att du ens har tanken på att para din hona med någon av hennes får mig att vara besviken, inte på personerna i sig, utan för mig blir de mer som att mitt jobb att försöka stärka de injer som redan finns. Mina linjer är starkare än de så kallade "storuppfödarna>" för jag har INGA kottar som är besläktade OM de inte är så att ja har behllt ungar från kullarna då men jag har fortfarande sten koll eftersom att jag sparar stamtavlor på ALLA kottar, även på ungarna jag säljer och ingen av mina kottar kommer ifrån Sverige. har 2 st som gör de, men dom kommer inte från din uppfödare, och de finns inget i stamen som tyder på att hennes linjer finns med!

Du säger att de är bättre att lyssna på någon som har hållt på i 10 år. Jag tycker själv att de är bättre att lyssna på uppfödare som hela tiden uppdaterar informationen som kommer ut. En uppfödare som brinner för de.

För ursäkta mig men jag kan säga så här och de med riktigt gott samvete. Jag har lätt bättre koll än din upfödare, och de finns medlemar här inne som också har mer koll än din uppfödare.

Jag har studerat igelkottar i snart 6 år, ja t iSeatell, London, Milwakee, Tysla ohDamark och träffat uppfödare, vart med på utställningar etc Jag har lätt bättre koll, och de för att jag brinner för detta med kottar och uppdaterar hela tiden ny information.

Ursäkta mig om jag låter hård eller nått, men när de kommer till avel inom just igelkotts sverige så MÅSTE alla som vill föda upp eller para tänka efter och ligga ett steg före, inte ha brttom utan börja planera direkt om man vill para sin kotte! Vilket knappt någon gör. Jag är hård när de kommer till aels frågor för som sagt fortsätter man att avla fram inavels igelkottar och fortsätter med bakåtavel så kommer man förstöra linjen och den kommer försvinna snabbt.

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-07-25 17:46
#2

kan inte mer än att hålla med. inavel, bakavel ser jag ned på helt. jag kommer att ge bort neo. vet att uppfödaren bett om ursäkt och det är bra men jag vill inte ha med inavel att göra.
vill inte ens äga inavlade djur. oftast brukar jag avliva inavels djur.
gör det på råttor och gp. om de inte kastreras eller hamnar hos seriöst folk som bara använder dom till sällskap. men så är ju sällan fallet. djur säljes alltid runt eller avlas alltid bakom ryggen på en.

jag känner reptil folk som hållit på i över 20 år. men jag som hållit på knappt 10 år kan ändå besvara frågor som de inte kan. kan ändå så mycket mer än vissa av dom.
allt för att jag inte är så trång synd utan söker information över allt. inte bara sverige och hos ägare/uppfödare runt mig utan över allt.
så hur många ÅR man hållit på spelar så liten roll i det stora hela. 
råttuppfödare som hållit på i 5 år kan inte ens en enda färg genetik men däremot en väl studerande person som precis börjat föda upp råttor kan sjukt mycket.
så hur många år spelar inte så stor roll.
hade detta varit fallet så hade jag varit expert på hundar då jag var hundägare redan när jag låg i mammas mage och ända sedan dess. vilket inte är fallet även om jag tagit en kull ungar och ägt flera så kan folk extremt mycket mer än mig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-07-25 17:59
#3

Om du inte redan förstått vad jag skrev i min tråd (springhjul) på senaste inlägget jag skrev, så sa jag att hon hade sagt att jag fick para mina honor med hennes hanar om jag ville, och jag tyckte det lät som en bra idé DÅ!

Men nu när jag hört av flera att hon kör på inavel så sa jag ju själv att det inte vore det smartaste att göra så.
Så LÄS och FÖRSTÅ innan du hoppar på mig, TACK!

Jag visste inte ens att hon körde på inavel INNAN NI sa det till mig!
Så att du "känner dig besviken" på mig när jag inte ens visste det, tycker jag inte är särkilt schysst heller.

Min uppfödare säger en sak o du säger ungefär tvärtemot.
Jag tänker inte stå på någons sida nu längre, för vad jag än säger så får jag skit känns det som.
Jag vill jättegärna bli uppdaterad och informerad om nyheter inom "kottevärlden", det är ju inte så att jag INTE vill det.

Om man ska börja föda upp själv anser jag att man ska hålla sig uppdaterad och sedan ge ut den mest rätta (så rätt man kan koma till, alla tycker olika saker är rätt) informationen till köpare, och det är DET jag inte vet vad som stämmer längre. Vad som är "rätt" och vad som är "fel" eftersom alla säger olika!

Så jag får helt enkelt köra på det som jag tycker verkar vettigast, och lyssna på bägge sidor och sedan utifrån det anse vad som kan vara bäst för kottarna.

För jag vill ju att de som köper kottar av mig skall få bra och rätt information för kottarna så de känner att det här är en seriös uppfödare och inte någon som bara vill tjänar pengar på djuren. Utan faktiskt ENGAGERAR sig i kotteuppfödning, samt för köpare från köp till resten av livet.
Jag har redan planerat min uppfödning och tycker det känns riktigt bra. Men nu blir det till att hitta två hanar åt mina honor som INTE kommer från Carina.

Så inga mer påhopp TACK.
Du kunde gett mig denna informationen via mejl istället för att hänga ut mig här!

Med Vänliga Hälsningar
Jacqueline

Mikaela_B
2008-07-25 18:25
#4

Jag ante hängt ut någon, m du läser vad ev så sa jagat är besviken mente på personern i sig…
och aa inte hngt ut någon överhuvud taget, utan jag säger bara om de är inget annat..

så jag har inte gjort några påhopp….

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-07-25 18:51
#5

#4 delade meningar om det då.
För jag anser att du gjort det, eftersom du nämner mig i inlägget.

Mikaela_B
2008-07-25 19:08
#6

#5 jag skrev bara e svar tll dig inget annat..
sedan säger ag bara sm de är, jag är het när de kommer till disusioner om avel men jag säger alltd som de är inget annat, och skall man diskutera avel med seriösa uppfödare ex jag då måste man kunna ta saker. Man kan inte sätta sigi en sån diskution oh sedan påpeka att de är påhopp de funkar inte.

utan man fr ta alt med en klackspark, för snna hr disutioner är aldrig fina.

man måste tåla att höra vad andra säger annars blir de aldrig bra..

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
FunkyShrimp
2008-07-25 19:32
#7

#6
Jag sa att det var påhopp för att du började skälla på saker som jag inte ens visste från början. Då kan du istället som jag sa skicka mejl om det och säga din åsikt där än att skriva ut det så alla kan läsa om "hur dålig" jag verkar vara.

Jag kan ta saker, men alla känner också olika om hur de tar ens åsikter. Jag tog detta som påhopp eftersom det var riktat mot mig. Men andra kanske inte skulle ta det så. Det är individuellt hur man känner, och det är mänskligt. Kanske inte så konstigt att jag tar det personligt.

**"man måste tåla att höra vad andra säger annars blir de aldrig bra.."
**Och det var ju precis det du inte gjorde med det inlägget under "Springhjul" så tycker du är lite dubbelsidig här.
Att du inte lyssnade på vad jag sa, utan startade denna tråden utan att få med faktan som jag sa i förra trådet där jag redan fattat grejen. Så tycker detta är onödigt.

och att "och skall man diskutera avel med seriösa uppfödare ex jag då måste man kunna ta saker."
Där får du ju mig också att framstå som oseriös. Skulle uppskatta om folk kunde tänka lite mer på hur andra uppfattar inlägget innan man postar sitt inlägg i tråden! 

Har inte lust att bli irriterad så fort jag går in på den här sidan mer.

Mikaela_B
2008-07-25 19:47
#8

men hur kan du ta allt personligt? Att jag sa at om man ska diskutera med en seriös uppfödare ex jag så har de ju inget mot dig eller hur ?? du är u inte ens uppfödare än, uppfödare kallar man sig inte ens efter ens första kull. uppfödare har ungar varje år och de har inte , duhar 2 honor och ska ha din frsta kull i år,  då är du inte enuppfödare så.

Jagsom är uppfödare har 4-5 kullar/år om inte fler.det finn n skillnad på hobby uppfödning och stor upfödning.

så hur d kan ta de personligt fatt ja inte.

och jag ha aldrig behövt tänka efter med vad ja skriver för jag skriver de som är fakta och stämmer därför behöver jag inte tänka efter eftersom att jag vet vad jag skriver.

men om du nu tar de som ett påhopp så ber jag om ursäkt för de skulle de inte vara. Men jag vill bara konstatera fakta!

men jag kan skriva ett Pm tll dg om mina anda åsikter som jag misstänker att du inte vill ha ut öppet på forumet om de ska vara så…

www.blueberryhedgehogs.com

UlrikaD
2008-07-26 02:30
#9

Jag avlar ju inte på kottar men väl på chinchillor och har hållt på i flera år. Denna diskussion är ju en av de stora anledningarna att vi uppfödare (inom vilket djurslag som helst) vill att man har ägt och hållt på med djuret i några år innan man ens börjar fundera på att avla. Man kan inte veta allt som krävs direkt, det krävs en massa kunskap som tar tid att få. Man måste ge sig den tiden och inte bara tänka: åh, vad det ska bli kul med bebisar. Som uppfödare MÅSTE man sen kunna svara på alla frågor köparen har och kommer att få under djurets levnadstid. Då känns det som köpare inte särskilt tryggt att "uppfödaren" inte vet, eller måste ta reda på osv. Det måste man kunna från början. Hobby-uppfödning i all ära men man måste inte avla på allt som finns och rör sig heller. Vad är det för fel med att ha djur som sällskap?

Mikaela_B
2008-07-26 10:54
#10

#9 Tack Ulrika. kunde inte sagt de bättre själv.. =)

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-07-26 15:09
#11

:-).. bra syn på saken!!

jag vill ändra lite till att man inte behöver äga djuren kanske i flera år innan avel. mer att man pluggat på rejält, pratat med andra uppfödare och kanske skaffat sig en "mentor"
inte bara köper två djur och avlar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: