Annons:
Etikettallmänt
Läst 985 ggr
MyTwiggs
8/5/08, 3:09 PM

Lite tips önskas!

Jag har en god vän som är sugen på att bli med kotter och hon har inte internet. Hon har läst på massor och är väl insatt i vad det innebär att skaffa en kotte, men hon vill komma i kontakt med en seriös uppfödare. Jag vet inte hur det ser ut på igelkottsfronten eftersom jag själv är engegerad i katter och kattuppfödning, men jag sa att jag trodde att det kunde vara en idé att vara lite petig. Hur petig ska man vara? Vad ska man tänka på? Hur lätt är det att hitta drömkotten egentligen?

Vad har ni för tips at ge oss?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
FunkyShrimp
8/5/08, 3:23 PM
#1

Hur petig man ska vara med vad?^^
Att välja rätt uppfödare, eller vad menar du?

Alla kottar är ju individuella och har alla sin egen personlighet. Så är nog svårt att veta vilken som är "drömkotten" från första träffen så att säga. Man upptäcker med tiden kottens personlighet o vad de gillar osv :)

zickan
8/5/08, 3:39 PM
#2

Håller med FS.
Det man kan tänka på är att köpa från uppfödare som har lite stamtavla och håller på mycket med ungarna under uppväxten. men annars är det svårt att hitta just den kotten. man blir oftast förälskad i alla djur man får med hem ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MyTwiggs
8/5/08, 8:12 PM
#3

Jag är ju kattmänniska och vi kattnördar har massor av saker att ta ställning till. Jag var lite nyfiken på om det till exempel finns någon sjukdom uppfödare bör testa sina kottar för eller om man som ni skrev ska kika efter en kotte med tavla så att man kan veta att den inte är inavlad eller så. Hur hittar man en bra uppfödare? Jag har inte hittat någon avelsförening.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Mikaela_B
8/5/08, 9:12 PM
#4

När man kollar upp olika uppfödare kolla vad de är för föräldrar till ungarna på en kull som man ev skall köpa ifrån. Mycket av personligheten och temperaments mässigt hos föräldrarna speglar av sig på ungarna.

Även om uppfödaren använder sig av dominanta hanar eller inte, detta kan också ha en stor betydelse vilket du har i många olika avelsgupper i djurvärlden.

En seriöst uppfödare skall kunna svara på frågor, be din kompis kontakta så många hon kan, och säg att hon inte skall vara rädd för att ställa frågor!

Vill man vara 110% säker så skall man vända sig till uppfödare som har hållt på ett tag, det är inte så svårt att kolla upp uppfödare i Sverige eftersom att de inte finns så många av dom. Man märker ganska snabbt vilka som är seriösa och inte, speciellt om man kollar på stamtavlor och liknande.

Vill du ha namn och kontakt uppgifter åt din kompis om uppfödare som jag stödjer till fullo så är det bara att skicka ett pm till mig.

jag har till både svenska och utländska uppfödare…

www.blueberryhedgehogs.com

Zsarorna
8/7/08, 11:48 PM
#5

Men hejje!

Kommer hon att hänga med  dig på nästa kattutställning? Vi kanske kan snacka där då? Hon har ju messat oss men inte ringt ännu och vi har ju varit sjuuhuuukt upptagna av flytten, omtapetsering, semester och trädgården så vi har inte kommit för oss att ringa henne ännu…

Osså kan ni ju alltid försöka boka in en dag här hos oss, vi har nog något ledigt i kalendern, vi måste bara boka långt i förväg ;) Då får hon ju träffa Martin the man också så får hon "känna in" han är ju inte som en cornish eller hamster (eller något sånt) men allt bra charmig, påminner nog om hennes tidigare val av djur, lite som att ha terrariedjur, inte riktigt gosvänliga men endå mysigt liksom :)

Sen beror det ju på med rumsrenheten (om kotten inte är så rumren för det är ju inte alla till 100 procent) och värmen i lägenheten, om det drar mycket till exempel. Men det kan vi ju ta när vi ses om inte annars, har ni inte tid att komma till Hedby i helgen?

Zsarorna
8/7/08, 11:51 PM
#6

4#

Mikaela skicka gärna adress/länk till dina rekomenderade utländska uppfödare till oss med!

Annons:
Upp till toppen
Annons: