Annons:
Etikettallmänt
Läst 3525 ggr
MrMe
8/29/08, 11:46 AM

Frågor ang. om skaffa igelkott

Hej! Är en av många som skarpt funderar på att skaffa mig en igelkott. Dock är jag lite intresserad av att veta varför ni valde att skaffa just en igelkott? Varför är de de perfekta husdjuret för dig?

Mvh

Benny Svensson

Ändrade på rubriken - Salladshataren, Medarbetare på igelkott.ifokus

Annons:
MrMe
8/29/08, 11:47 AM
#1

Oj, konstig rubrik ser jag nu…

FunkyShrimp
8/29/08, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har alltid haft en maaassa djur omkring mig hemma, så flyttade jag för att plugga. Och efter ca 8 månader kände jag att jag så gärna vill ha djur. Känns ju så tomt från att ha en massa o sen ingenting alls.

Jag hade bestämt mig för orm och spindel, men sen hörde jag om igelkott (vet inte riktigt vart det var) men så kom jag in på denhär sidan och så vart jag såld :D haha.

De är väldigt lättskötta med, samt att man inte måste vara hemma större delen av dagen heller. Så för mig som pluggar rätt hårt tycker jag att dessa djuren är jättebra för mig :)

zickan
8/29/08, 4:28 PM
#3

min första igelkott för flera år sedan kom nog genom at jag tyyckte det var ett intressant djur som skulle passa mig som ville ha ett natt aktivt djur.
sedan blev man fast och anledningarna är numer ännu fler. igelkott passar min livstil. de är enkla att ta hand om, om man gör på rätt sätt.  men ändå behöver de tas om hand så mycket att man får en stund med sköttsel och gos som man oftast vill få ifrån djur. att de kommer och slickar en på tårna när man sitter i soffan är ju inte heller negativt.:-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MrMe
8/29/08, 8:58 PM
#4

Okej.. Själv känner jag också ett stort behov att ha djur hemma. Jag har varit inne på det här med iller ett bra tag, men har också alltid sneglat åt igelkottens håll. Har så svårt för att bestämma mig. Både illern och igelkotten har sina för- och nackdelar.

zickan
8/30/08, 1:58 AM
#5

igelkott är en enklare start än iller. jag har både så jag vet. en iller är inte ett enkelt husdjur någonsin.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MrMe
8/30/08, 2:22 PM
#6

Nej, och det är just detta som skrämmer mig lite. 

Fördelar iller: "Häftigt" , "Udda djur", lekfull, rolig, utepromenader, har en uppfödare

nackdelar iller: Lukten, Mycket jobb, Rädda vänner, "dyr" i drift, Tar sönder saker, bör skaffa två, väldigt illersäkrat hemma

Igelkott fördelar: Enkel/lättskött, "Häftig" och "udda", sköter sig själv, kan vara utan mig under dagen, intressant, lugn, 

Igelkott nackdelar: Blir inte så rumsren, Tråkig???, för osocialt, lugn, svår att hitta uppföddare

Finns ju säkert många fler för- och nackdelar med respektive… Men måste nog säga att jag håller med dig zickan och därför drar jag mig åt att det blir en igelkott faktiskt.

Annons:
BlackWingedAngel
8/30/08, 5:17 PM
#7

#6 Lugna vet jag knappast om jag skulle kalla dem. De springer ju mkt.

Och att helt utesluta att de blir rumsrena tycker jag inte heller att man ska. Min Eddie hittar vanligtvis rätt numera, förutom när han är under skohyllan. Har inte hunnit pröva att sätta en låda där ännu, så det kan säkert bli bättre det med.

Tråkiga tycker jat inte heller att det är, men jag är ju partisk förstås. Sedan är ju igelkottar, som alla djur, olika sociala från individ till individ. Jag valde Eddie just för att han faktiskt tyckte om mig från början. Nyligen blev jag tvungen att stänga in honom i buren efter ett veterinärsbesök, och när jag lyfte upp honom igen blev han så glad att han kvittrade till.

Sedan kan du ju få tag i ungar här inne, om inte annat.

Tina-A
9/1/08, 1:17 AM
#8

#5: Jag har haft iller och jag tyckte det var ett ganska lättskött och lätt överlag-djur. Sover mycket, springer fritt och tar kontakt själv, lätt att beställa foder över internet, mysiga prommisar tog vi varje kväll, väldigt roliga och underhållande.. Lätta överlag tycker jag.

Aldrig haft igelkott dock så jag litar på dig när du säger att dom är lättare ^^ Men jag tyckte aldrig iller var så besvärligt faktiskt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
9/1/08, 3:16 AM
#9

råkar det ligga nått bajs i toa lådan så är det bredvid de bajsar direkt. de biter i tårna nör man vill sova. river ned allt. välter allt. iller är ett fulltidsjobb.
men jag skulle inte byta bort det ;-)

det negativa med igelkott är att jag verkar inte kunna få mina rumsrena. de bajsar så fruktansvärt mycker längst väggarna eller i handduken de sover i. de går inte att gosa med på samma sätt, inte lätt att hitta en bra kotte veterinär, de är hellst natt aktiva som kanske inte är kul för morgon pigga personer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

BlackWingedAngel
9/1/08, 3:56 AM
#10

Jo där har du väl ett par poänger, Zickan. Jag glömmer av att kotte-vet är svårt att hitta, eftersom jag har max en kvart med buss å vagn till Blå stjärnan. Och att nattaktiviteten kan vara ett problem tänker jag aldrig på eftersom jag och morgonen inte kommer överens. ;P

Men Eddie är gosig i alla fall, så det finns kottar som är bra keldjur också. :D

Upp till toppen
Annons: