Annons:
Etikettallmänt
Läst 3203 ggr
FunkyShrimp
2008-07-21 17:12

Springhjul.

Hej!
Har letat som en tok, men vet inte vart man får tag på springhjul i strl XL (30 cm). VART hittar man dessa? =/

Annons:
[Catteklina]
2008-07-21 17:29
#1

Fråga din djuraffär ifall dom kan beställa in. Vet inte riktigt vilka som har det, men Åkello har i en stooor och bra storlek…

Mikaela_B
2008-07-21 20:17
#2

Götebrgs zoolgiska har… :P

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-07-21 21:31
#3

jag har jag kan sälja om du betalar frakten

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2008-07-21 21:31
#4

jag har jag kan sälja om du betalar frakten

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-07-21 21:52
#5

#2 blabla :P Tror inte det är värt att åka till gbg o köpa springhjul :D haha.

#3 :D jasså? ja det går fint. är det 30cm?

Zsarorna
2008-07-21 22:46
#6

martin är ju så liten så han klarar sig med sitt "stora" hahaha *tvångstanke att retas*

Annons:
FunkyShrimp
2008-07-21 23:14
#7

#6 kröker han inte ryggen då?

Zsarorna
2008-07-21 23:59
#8

#7 jo han har brytit den ett flertal gånger *ironi* Flört

nä men seriöst, skämt å sido, näe han får plats

zickan
2008-07-22 00:17
#9

ja ska man vara exakt så är det 30½cm. jag har två som står. tycker inte riktigt om hjul och tycker de är onödiga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-07-22 00:31
#10

#8 haha eller hur :P

#9 ah najs :D då vill jag gärna ha ett.
Jag vill mest ha för att de ska kunna slipa ner sina klor på egen hand. Lillemor är en jäkel på att sprattla som en took när man ska klippa hennes klor :P o Iris blir en boll.. haha
:D

Susan80
2008-07-22 11:01
#11

#10 Tänkte du ha sandpapper i hjulet då? I så fall va väldigt försiktig så dom inte "springer" sönder trampdynorna i det.

Shadow och Ichi har ett hjul men det har dom aldrig använt. Jag tror dom har så stor yta att springa på ändå så dom har inge behov av det.

FunkyShrimp
2008-07-22 11:14
#12

#11 japp. Det är rekommenderat av många.

Mina har också stora ytor att springa på, men vill som sagt ha nåt för klorna.

Zsarorna
2008-07-22 13:12
#13

martin vill heller inte springa i hjulet, han tycker det är roligare att springa 8:an runt sängbenen istället. och fram och tillbaka genom sitt långa rör. för klorna har vi fäst sandpapper på bryggan in till hans hus, så blir det lagomt med spring där :) Men sen har vi turen med en kotte som är lättklippt ;)

Annons:
[Catteklina]
2008-07-22 18:18
#14

Även om en igelkott har stora ytor att springa på, så finns det faktiskt dom individer som gillar att ta sig en snabb tur i hjulet ;)

FunkyShrimp
2008-07-22 20:44
#15

#14 Precis :D hehe

Susan80
2008-07-23 11:33
#16

#14 Absolut, så jag vill inte ta bort hjulet utifall dom skulle få för sig att börja springa i det.Räcka ut tungan Hoppas kan man ju.

Nu försöker vi med den lilla för att se om hon kan tycka att det är kul. Jag tycker att springhjul är en perfekt motions verktyg för dom. Men går det inte så gör det inte.

#12 Ta det dock försiktigt med sandpappret om dom springer i hjulet mycket. Då det kan göra med skada än nytta.

FunkyShrimp
2008-07-23 12:05
#17

#15 jag har hört att det ska vara ett bra sätt, och att det är många som gör så^^ så tror inte att folk skulle rekommendera nåt som skulle vara skadligt.

FunkyShrimp
2008-07-23 12:06
#18

och om de skulle springa mkt är det ju bara att ställa fram hjulet en stund ;)

Tina-A
2008-07-23 14:53
#19

#17: Hört att det kan vara bra att ha sandpapper, men att man inte får ha för grovt. Det är då det kan slipas för mycket!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

FunkyShrimp
2008-07-23 15:16
#20

#19 nej klart man måste vara försiktig o inte ha för grovt.

Annons:
Mikaela_B
2008-07-23 15:38
#21

    Använder inte sandpapper, va hände med de heliga sättet att klippa klorna med klosax?? :S

Hum nje förstår verkligen inte, spelar ingen roll hur "milt" sandpapper man har de skaver på trampdynorna i vilket fall, för sandpapper flisar som sjutton om dom springer mkt.

och dom ska ha tillgång till hjulet 24i7 så därför har jag valt att inte använda sandpapper…

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-07-23 17:10
#22

hm okej..? nu förstår jag inte. du har inget springhjul till dina, men om man har ska de ha tillgång dygnet runt?

Och man ska inte ha sandpapper fast många rekommenderar det (tex carina o flera andra) just pga klorna. Enligt henne ska man ej ha kattsand på lådan, som du och många andra har. Och tycker jag inte heller man ska ha. eller fågelbad.

Dina och Carina + flera andras åsikter skiljer sig så mkt, så jag vet inte vad som "stämmer" :S alla säger olika hela tiden ju.

Och mina kottar är väldigt jobbiga att klippa klorna på, därför.

[Catteklina]
2008-07-23 19:04
#23

Jag har fint sandpapper i mina hjul till kottarna MEN klipper ändå klorna två gånger/månad. Använder sandpapper just pga. att dom småsmå framklorna ska kunna hållas i bra storlek då dom inte är så roliga i klippa pga. sin lilla storlek.
Ser inga problem med att varken använda ett tillräckligt stort hjul eller att ha ett fint sandpapper i det. Ser aldrig att trampdynorna tar någon skada på det iheller, då kottarna endast använder hjulet några gånger i veckan.

Men det finns delade åsiker om allt och man får ju då själv ta ett beslut om vad man själv tycker är bäst och avgöra därifrån.

FunkyShrimp
2008-07-23 19:10
#24

#23 precis, tänker detsamma!
Jag kör på vad jag anser kan funka för mig o mina kottar :)

Ska försöka brottas med den ena tjejen idag för att få klorna klippta.. ;P o den andra får jag ta i badet så hon inte bollar sig = omöjlig kloklippning ;D hehe.

Salladshataren
2008-07-23 22:21
#25

#22 Hon har väl hjul till dem, utan sandpapper, antar jag…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

FunkyShrimp
2008-07-24 00:18
#26

#25 fast hon har sagt att hon inte har^^ heh. Men kan väl ha ändrat sig.. :P

Salladshataren
2008-07-24 01:00
#27

#26 Läs denna mening igen: Och dom ska ha tillgång till hjulet 24i7 så därför har jag valt att inte använda sandpapper…

;D

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Susan80
2008-07-24 10:26
#28

#22. Varför bör man inte använda kattsand på låda?

Eftersom kottarna springer på trampdynorna och inte på klorna är det ju dom som slits först. Det bör inte vara några problem vid mindre användning men en kotte som älskar sitt hjul kan ju snabbt slita upp dom. Hur skönt är det för oss att springa på asfalt barfota?

Mikaela_B
2008-07-24 10:40
#29

Jag har sringhjul till mina, har nte haft de under all tid som jag hållt igelkottar men jag har de hemma, men vissa av mina finner ingen nytta till att använda dom.

sedan att allas åsikter skiljer sig åt är väl för att alla harolika syn på vad som är bra eller inte, men jag har haft sandpapper i hjul innan, innan jag konstaterade att de inte är så himla bra som folk vi få det att framstå som.

sedan kan man inte säga heller att man skall gå efter de som man tycker passar bäst för en själv och djuret, igelottar måste förbruka sin energi och detta gör dom i hjulen sedan om de är sandpapper eller inte skiter dom i… Det blir ett beteende för dom att dom ska springa i hjulet för att dom ska förbränna energin inget annat. Sedan om man har sandpapper så underlättar de bara fotfästet för dom, och vart sitter balansen till deras fotfäste? Jo tampdynorna! Vilket resulterar i slutendan oavsätt hur "fnt" sandpapper du än har så är de dynorna som tar stryk. de är ju inte direkt så att dom funkar som vi människor där huden hårdnar när man går barfota på asvalten tillräkligt mkt…

Och detta med kattsand, vf inte säger jag med??
Åter igen, fritt tillstånd, dom gillar sand, sand är en naturlig grej för dom. Jag försöker hålla mina kottar till så naturlig och verklighetsbaserad biotop som de bara går, och i den ingår verkligen inte pappers pellets eller pellets över huvudtaget eller liknande, och fågelsand?! vem har sagt nått om fågelsand??

Klart man inte ska ha det :S den röda sanden är för grob de andra innehåller vassa bitar av snäckskal oftast. Chinchilla sand kan jag dokc köpa att folk pratar om i ett samband som detta…

www.blueberryhedgehogs.com

Zsarorna
2008-07-24 13:31
#30

Martin ääälskar chinchilla sanden!! Han sover jämt i det boet som vi har sanden i. ;)

FunkyShrimp
2008-07-24 14:03
#31

#27 läs igen: fast hon har sagt att hon inte har^^ heh. Men kan väl ha ändrat sig.. :P (alltså inte har springhjul :P ;))

FunkyShrimp
2008-07-24 14:08
#32

#28 och #29

Mångårig erfaren igelkottsuppfödare har sagt till mig att man EJ bör ha sand, därför att sanden kan komma in i kottens könsöppningar och få infektioner. Jag tycker det låter vettigt och därför använder inte jag sand.
Men folk kör ju på olika. Jag tar den säkra sidan iaf.

Alla har sina egna åsikter! Jag kör iaf på papperspellets och ska skaffa springhjul med sandpapper ;)

Mikaela_B
2008-07-24 18:38
#33

kan ju nästan gissa mig till vem uppfödaren är också :P
men men som sagt alla har olika åskter, jag sitter starkt på mina därför håller jag hellre mig utanför sånna här diskutioner..

Måste bara poängtera att HUR många år du en har hållt på med igelkottar i avel eller liknande så betyder de inte att de är dom som kan eller vet bäst. Allt hänger på hur mycket tid och arbete du lägger ner på just ämnet igelkottar.

Jag lägger ner blod svett och tårar på alt inom igelkottsvärlden och har kommit MKT längre än de flesta storuppfödarna i Sverige och det kan jag säga med gott samvete också..

punkt och pricka allt ifrånj mig :D

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-07-24 19:13
#34

#32 hahaha.. mångårig uppfödare. jag känner till två uppfödare som snackar så mycket skit. har noll koll på sina djur. vad de avlar med och inte. så stor inavel när man väl börjar kolla in i det hela att man blir mörkrädd. och jag vet att en av dom har du pratat med. folk kan ha hållit på med avel tusen år men ändå vara oseriös och ha noll koll.
så är det inom alla djur. oftast är det uppfödare som lärde sig för 10 år sedan hur man ska göra och läser inget nytt utan kör samma gamla visa om och om igen och tror att det är bra.
cigaretter var en gång i tiden hälsosamt, finns ännu puckon som tror på det ännu.

vill man ha svar hur bra saker är så ska man kontakta SERIÖSA uppfödare i utlandet. gör man detta så får man oftast samma svar på samma saker. ytterst få svenskar har koll på igelkotts sköttsel.
dom som jag tycker har lite koll sitter också konstant och försöker lära sig mer samt kontaktar uppfödare i andra länder för att få veta mer.

sandpapper konstaterades va bra en gång i tiden för att slipa ned klorna på djur. men med tiden som går så kommer ny fakta alltid upp.
det är nu bevisat att sand papper inte ska användas till djur. visst klorna hålls i trimm. men trampdynorna är känsliga och förstörts samt att det är väldigt obehagligt att gå på.
gäller inte bara igelkott men även ödlor, råttor, möss ect. ende som ännu rekomenderas att använda en viss hårdsandig är till fåglar.

ja det är sant att sand kan komma in på oönskade ställen. alla djur är rekomenderade att inte ha sand. inte ens katten ska ha kattsand för det kan lika lätt sätta sig på fel ställe där då de ofta leker och sover i sandlådorna. samma sak med sand till sand levande reptiler. de ska inte heller ha sand, de riskerar ännu mer att få sand på fel ställen.
men så är det med alla bottenmatrial eller leksaker.
det finns för och nack delar med allt.
pappers pellets, asp/al spån och vanligt spån ska inte heller användas. finns minst en negativ sak åt allt som är skadligt.

jag har sand till mina kottar, gp, råttor, möss, katt, reptiler, ekorrar, illrar, fåglar ect.
sand är en naturlig sak. men papperspellets, spå är det inte.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[Catteklina]
2008-07-24 23:03
#35

Att missuppfatta och sådant är väldigt vanligt här inne märker jag. Då jag aldrig menade på att man skulle ta det som känns bäst för en själv, vilket jag trodde att vissa här skulle ta och fatta. Springer ens igelkott i hjulet någon enstaka gång i veckan och ibland inte alls, så varför är det farligt att ha sandpapper då? Springer den där i varje kväll, så fattar jag att det är farligt, inte annars. Det var så jag menade med att man själv får avgöra vad som är bäst (för djuret jag kanske ska tillägga innan någon annan ändrar min mening).

Och när ni nu närmer att TVÅ uppfödare avlar på inavlade djur med flit så kan jag inte hjälpa att ta åt mig, då jag inte vetat att det fanns inavel längre bak i mina två kottars släkt från Carina, dels då mina stamtavlor sträckte sig längst till mina kottarna farmor/farfar/mormor/morfar och inte längre (lika så på min kompis kottes stamtavla) Sedan då hon själv har sagt att hon skrivit fel i en annans stamtavla om släktens därifrån osv och jag litade på det. Fick inte reda på förräns idag att det inte gällde en stamtavla längre som var "fel" utan fler.
Nollkoll eller oseriöst - Jag vet inte allt vad ni kallar det. Aldrig tänkt på ordet misstag? Sådant händer, men aldrig alla verkar det som… Vissa gör ju aldrig fel.
Kanske inte är menat till mig, men rätt svårt att komma på någon annan som har en hona och en hane från henne som dessutom tagit en kull på dom…

Detta med alla kottarna hit och dit är jag faktiskt trött på - Allting har blivit mer som en häxjakt. Helt ärligt så är jag trött på detta nu och skiter i det.

Mvh,
Catarina

zickan
2008-07-24 23:38
#36

oj.. ber lite om ursäkt från mitt förre inlägg. tog i lite väl från tårna. jag hatar värmen och blir på sjukt dåligt humör.
Hoppas ingen tog åt sig för mycket.

jag kan nog nämna flera än två som inte riktigt brytt sig så seriöst om stamtavlorna.
men att erkänna ett fel/misstag så får man enklare förtroendet tillbaka ;-)

jo det kan nog ha blivit lite häxjakt nu. men så är det lite inom alla nya djur. för många misstag i aveln så har man förstört svenska linjerna. viss häxjakt är bra. var ju det inom gp också. resultatet var att några oseriösa uppföader slutade :-).
de ville bara ha pengar.
man ska lägga ner lite mer energi än bara få ihop pengar på ungarna.
som du catteklina du skickar ju med sköttselråd, stamtavla, kvitto, hälso undersökning ect.. det är ju lite mer seriöst än en ihop klottrad stamtavla där man inte kan få tag i uppfödaren. och när man får tag i uppfödaren så ljuger de eller kan inte besvara de frågor man har.

där sa du en väldigt bra sak. jagh tänkte på hjul användning som var dagligen när jag skrev..  använder inte hjul själv men satt ut på golvet nu. dock vill igen använda dom

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Catteklina]
2008-07-25 00:09
#37

Jag överreagerar säkert också en hel del idag efter ett jobbigt veterinärbesök, men lite för mycket sökande efter vem som har bristningar och var blir det för mycket av ibland och idag orkade jag inte hålla inne allt.

Tror att jag kryper in i en hörna för mig själv resten av kvällen så allt får bubbla undan.

Mvh,
Catarina

zickan
2008-07-25 02:36
#38

haha.. inte dumt tips. problemet är bara att folk är utråkade. man blir inte av med nått just nu.

men däremot så slog det mig just nu att vi är Väääldigt off topic.
Stackars FS som vi stal tråden ifrån.
Inget vi skrivit handlar om hjul ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-07-25 12:51
#39

#33 japp carina. Men känns som man borde lyssna på personen man köper ifrån, då hon var väldigt säker på allt hon sa och har hållit på med det i 10 år.

Känns som du o hon alltid säger helt olika saker^^ så jag kan bara lyssna på folk o dra egna slutsatser om vad som skulle passa mina kottar bäst.

#34 så carina är alltså en oseriös uppfödare..?
Ändå verkar ju de flesta ha köpt kottar av henne härifrån ;)

Mh, börjar fundera nu med på det med inavel från hennes sida, många kottar i Sverige har ju nån i släkten som kopplas till hennes uppfödning I guess?
Hon sa att jag kunde para mina honor hos henne, men funderar på om man verkligen bör göra det o fortsätta på den inaveln? ;S kanske inte vore så smart egentligen^^

Jag skulle gärna velat se mer man fick med i kotteköpet, men mina kottar vart ju billigare pga att jag inte fick med så mkt.
När jag själv parar kommer jag sälja mina för mer, men man får mer än bara kotte med sig hem också.

Mikaela_B
2008-07-25 17:04
#40

alla får fortsätta dennadisution om aveln etc inne på " Avels disution fort. För denna dikution tillhör inte springhjul

Alevs diskution fort

www.blueberryhedgehogs.com

Susan80
2008-07-27 22:23
#41

There are some hedgehog wheels that I see occasionally that are lined with sand paper. These are also not acceptable, due to the harshness on the soles of the feet. Some hedgehogs will develop calluses to cope, while others will end up with raw and bloody feet every time they get in the mood to run.

Detta fann jag på en amerikansk sida

Annons:
UlrikaD
2008-07-28 04:28
#42

För en utomstående utan kotte verkar det ju elakt att ha sandpapper i ett hjul. Kotten vill springa men gör den det så får den ont i tassarna. Verkar ju inte snällt.

FunkyShrimp
2008-07-28 14:07
#43

#42
Tror inte folk som skulle tipsa om det om de får ont av det? och man har ju inte det grövsta sandpappret direkt. Och låter dom inte springa heller 24/7… har redan skrivit detta flera ggr i tråden.

Susan80
2008-07-28 18:55
#44

Som sagt fann jag detta på en stor amerikansk sida. Eftersom amerikanerna har haft igelkottar som husdjur bra mycket längre än vad vi har och dom har resursena att kunna utveckla så tror jag mer på dom. Detta med att ha kotte som husdjur är ju inget vi svenskar har kommit på. Inte vet jag om amerikanerna var först men i alla fall inte långt ifrån. Dom har säkert gjort detta misstag med sandpapper och kommit fram till att det inte var bra. Varför ska vi då göra samma misstag? Verkar dumt tycker jag.

FunkyShrimp
2008-07-28 19:32
#45

#44 Har aldrig hört om en kotte som farit illa av det. Bara att det rekommenderas.

Alla säger alltid olika, och det kommer fortsätta alltid med allt.^^

Susan80
2008-07-28 19:48
#46

#44Jag har läst inlägg om kottar som har farit illa av det, dock inte i sverige. Men att du är villig att chansa tycker jag är lite läskigt. Ta nu inte detta som ett påhopp, vill bara att du ska förstå att det inte är så bra som det verkar. Men varför går du inte in på ett engelsk eller amerikanskt forum och hör dig för vad folk tycker där?

UlrikaD
2008-07-28 21:39
#47

#45 Det finns folk som rekommederar springhjul till chinchillor också vilket är helt vansinnigt. Folk rekommenderar både bra och dåliga grejer, men om nackdelarna väger över fördelarna då förstår jag inte varför man chansar.

zickan
2008-07-29 01:57
#48

ja varför chansa när det finns flertal fall där olyckor och skador uppkommit. bara puckat att göra samma misstag igen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: