Annons:
Etikettavel
Läst 2366 ggr
zickan
2008-08-14 16:01

tjuvparning

nån vecka innan jag åkte iväg på ett jobb i nån vecka så hade neo tagit sig in till tjejerna. Var inne hos dom i 10-20 min ungefär innan jag hittade honom i matskålen. Pratade då med en uppfödare som sa att de troligen inte skulle ha gett nån parning. Men nu när jag kommit hem från mitt extra jobb så tycker jag hon blivit fet. Kan  vara för att hon fått massa lyx käk medans jag varit borta och bara gått upp lite i vikt. Men om det nu skulle vara att neo gjort en tjuvparning hur ska jag göra då?.
neo och io är ju släkt med varandra så det blir ju inavel. Ska jag avliva ungarna om de föds?  Och isf vilken ålder bör man ta bort ungarna så Io inte tar skada att förlora dom?
Eller ska jag försöka hitta hem där de inte får avlas på eller spara alla ungarna själv?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Tina-A
2008-08-14 16:24
#1

Jag vet inte exakt hur du ska göra, men vid avlivning av ungar bör man alltid göra det så snart som bara möjligt för ungarnas och moderns skull.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
2008-08-14 16:29
#2

så det är ingen risk att honan blir dålig om hon inte blir av med lite mjölk efter födseln?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2008-08-14 16:33
#3

så det är ingen risk att honan blir dålig om hon inte blir av med lite mjölk efter födseln?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-08-14 16:37
#4

tycker som sagt INTE du ska avliva dom

zickan
2008-08-14 16:40
#5

inte ens om det kan vara inavel 2 ggr i dom?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2008-08-14 19:06
#6

mahhhh.. dumma dumma dumma dumma dumma över kåta io och neo.
borde göra en barnförbjuden film om dom. tyckte väl att io såg lite väl tjock ut när jag kom hem. ja mycket riktigt. varit hemma knappt 1 dag och nu när jag städar i köket så mycket riktigt. den rena handduken jag gav Io att sova i ligger nu minst 3 nyfödda bebbar i :-(..

vad ska jag göra. ta bort ungarna i dag eller försöka hitta hem åt dom til folk som lovar att inte avla på dom??

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
FunkyShrimp
2008-08-14 19:16
#7

tycker som sagt du ska sälja dom till folk som inte ska para dom.
Om jag var i din situation skulle jag nog be köparen skriva på ett kontrakt för det isf.

zickan
2008-08-14 19:25
#8

mh tyvärr är ju inte kontrakt lagliga. vill köparen bryta det så kan jag inget göra. räknas mer som riktlinjer :-(.

kanske sätta ut på livstid foder?. isf så fortsätter jag äga dom bara att jag inte behöver ta hand om dom och nån annan får en gratis kotte.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-08-14 19:35
#9

Vadå kontrakt inte lagliga? :S hur kan det vara så?

Ja så skulle man kunna göra med :)

zickan
2008-08-14 19:41
#10

ska kontrakt vara lagliga så ska det vara en advokat med i det hel och då blir det verkligen dyrt med kontrakt.

Egen skriva kontrakt är inte gällande i rätten eller vid stämning. Är endast en riktlinje på vad säljaren vill att nye ägaren följer. Kan kanske gå igenom med lagbrott vid stämning om kontrakt inte följes. För har mn krav på en köpare och denne inte gör så fast de kommit överens om detta så kan det kanske gå att kringå om man strular.

Men nej egen skrivna kontrakt är inte lagliga enligt lagboken. Slutar gälla i samma sekund som personen betalar för "varan" Finns färdiga köpe kotrakt för hund och katt men inte för nått annats djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tina-A
2008-08-15 00:11
#11

Ska de avlivas ska de bort fort.

Dels för att ungarna inte ska behöva leva så länge och börja utveckla sinnen och uppleva världen och sedan förlora allt. Då är det snällare mot dom om dom inte ens förstår att dom funnits till egentligen och tas bort så snart som möjligt.

Ju längre honan är med ungarna och sedan plötsligt försvinner dessa, desto traumatiskare tror jag det kan bli. Att föda dödfödda ungar är inget konstigt och om ungarna inte lever, fine. Men har man tagit hand om bebbar i 2 veckor och plötsligt försvinner alla.. Var är dom? :'(

Vet inte om igelkottar ska skiljas från andra men inom alla andra djurarter jag hör talas om just detta ämne så rekomenderas det alltid att ta bort dom på en gång.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
2008-08-15 00:32
#12

jag vet hur man avlar på djur. tänkte mest på att vissa djur kan bli dåliga om man inte låter ungarna dia nån timme innan man tar bort dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tina-A
2008-08-15 00:44
#13

#12: Det vet jag ingenting om.. Aldrig själv hört om djur som blivit dåliga av att inte bli diade, men jag vet som sagt inte..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
FunkyShrimp
2008-08-15 00:46
#14

Men nej! inga dumma inlägg om att ta bort ungarna nu :(
Blir ledsen om de tas bort.

zickan
2008-08-15 01:36
#15

jag ska fundera till i morgon.  behöver stressa ned lite efter resan.  jag vet inte alls vad jag ska göra. bara upp och ned alltihop. värsta är att man kan inte lita på folk att inte avla på dessa ungar. jag vill inte stödja nån inavel alls. kan folk verkligen lova att inte avla på djur eller sälja vidare till någon som inte förstår hur dåligt det är?. där är ju själva problemet.

samt kan de åka på några defekter?. de är ju nästan kusiner typ. vill inte ha kottar med 20 tår och 8 huvuden. inte för att så blev fallet men hur friska komemr de att bli. kan de åka på något dåligt som äldre.
måste ju ta hänsyn till de frågorna med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tina-A
2008-08-15 01:58
#16

#15: Tror att risken för missbildning eller defekter är ytterst liten om de bara är kusiner, eller NÄSTAN kusiner.

Till och med människo-kusiner får ju gifta sig och skaffa barn, eftersom risken för defekter är nästan obefintligt - iaf för de som grundar sig på att föräldrarna är släkt.

Människor klarar inavel sämre än andra däggdjur vad jag förstått.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
2008-08-15 03:07
#17

mh men jag kunde inte ta det beslutet själv. Ringt en seriös uppfödare jag litar på.  Ungarna kommer inte att avlivas.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-08-15 03:09
#18

*Puh!* TUR! :D

zickan
2008-08-15 03:17
#19

Jag HATAR inavel. Där det stora hela ligger. Jag vill inte låta djur växa upp om det finns större risk för sjukdomar. Att avla inavel är inte ens tänkbart. Detta är hemskt. Men ungarna är födda, kan inte riktigt klandra dom heller.
Kan kanske hjälpa dom en bit på vägen med att hitta seriösa hem som jag litar på som INTE kommer använda dom till avel eller sälja vidare. Uppfödaren då mikaela som jag pratade med. Erbjöd sig själv att ta två av dom till sällskap  då hon måste avliva två egna sällskaps kottar som blivit för sjuka nu.  Kommer troligen gå back rejält då man inte kan ta så mycket för dessa djur men det kanske blir bra ändå :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-08-15 03:21
#20

Nej det är ju inte alls kul med inavel.
Men just att du faktiskt inte visste att de hade parat sig (förren efteråt) och att ungarna föddes, så kan man ju som sagt som du sa inte klandra dom. Inte deras fel att de blev till :)

Hoppas du hittar folk som håller det ni kommer överens om vid köp!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
zickan
2008-08-15 03:35
#25

Jag vet. Men det är ju i det stora hela mitt fel ändå. Hade Neo lös i vardagsrummet. Den dörrstopp som jag hade byggt upp för jag skulle släppa in illrarna där inne och neo i sovrummet istället. Illrarna tar sig inte över men igelkotten gjorde det. Man ska aldrig underskatta djur :-/

Är det som är problemet. man kan inte lite på folk

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Denna kommentar har tagits bort.
Tina-A
2008-08-15 03:41
#27

Jag tycker det är bra att dom får leva vidare :) Bra beslut! Hoppas att du får tag i seriösa hem också

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
zickan
2008-08-15 03:43
#28

ja men det känns inte helt bra. finns så stor risk att de hamnar hos någon som säljer till någon som tar en kull.. suck

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tina-A
2008-08-15 03:46
#29

Ja.. Och det är så svårt med kontrakt också eftersom det är som du skrev.. :/

Det är ofta man trillar över folk som tröttnar efter ett år eller så och säljer vidare till någon utan att berätta att den inte får avlas på och så glöms det bort helt plötsligt..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

BlackWingedAngel
2008-08-17 21:44
#30

Men Zickan, kan du inte bara kastrera ungarna och sälja dem sen då? Då blir det ju inga barn på dem.

FunkyShrimp
2008-08-17 22:33
#31

#30 ett säkert kort iof. fast lär ju gå på en del också

BlackWingedAngel
2008-08-18 00:53
#32

Jo, men om det nu är viktigt för henne…

zickan
2008-08-18 01:45
#33

Jag känner inte till någon som har kastrerat sin kotte. Fanns en tråd tidigare att det kan vara väldig stor risk att kotten inte klarar sig. Smådjur är svåra att söva.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-08-18 01:45
#34

jo precis

Annons:
zickan
2008-08-18 01:48
#35

Sedan måste man ha ekonomin för det också.  Eftersom man inte kan sälja ungarna speciellt dyrt så kommer man gå rejält back på att kastrera 5st. Skulle tippa på att en kastrering av igelkott är rätt dyrt då det är ett rätt svårt djur. Kanske 7-1500:-/st. Inte så enkelt när man inte har någon inkomst och man förhoppningsvis kan få 3-700st för dom.  Då hade det varit mycket enklare att bara avliva allihop. Det hade ju löst alla problem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2008-08-18 01:52
#36

Men jag har säkert hem åt 3 av dom till pålitligt folk. Även ev en till som vill ha en men hon har inte haft kottar innan. Ska komma hit först och klämma lite på dom innan hon bestämmer sig.

Blir det för mycket för min del att ha alla som inte hittar pålitliga hem och jag verkligen inte kommer ha råd att ta hand om dom så är det bara avlivning som gäller om inga seriösa hem dyker upp. Kontrakt kan man skriva men det är ingen större idee med tanke på att det inte alltid hålls. Jag har haft rätt stor tur med 70% av alla djuren ifrån mig men det är inte säkert att det kommer bli så denna gång.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: