Annons:
Etikettallmänt
Läst 3211 ggr
volvo850
9/14/08, 12:22 AM

avmaska?

avmaskar man igelkottar?

Annons:
zickan
9/14/08, 7:04 AM
#1

Jepp.. Vissa avmaskar två gånger per år andra bara en gång. Viktigast är efter sommaren om man haft dom ute.
Igelkottar kan dö av mask så det är bra att göra en gång per år så är man på säkra sidan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

volvo850
9/14/08, 10:16 AM
#2

okey kan man köra med axilur? hur mycket ska dom ha? hur är det enklast att få i dom tabletten?

Tina-A
9/14/08, 12:54 PM
#3

Hur är det här med att avmaska i förebyggande syfte för kottar?

Kaniner ska man exempelvis enbart avmaska om man faktiskt sett mask, annars blir de lätt immuna. Drabbas de sedan av mask kan det vara så att maskmedlet tyvärr inte hjälper..
Andra djur avmaskar man ju regelbundet oavsett om man sett mask eller inte.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
9/14/08, 3:49 PM
#4

finns en tråd om detta som jag skapade i mitten av sommaren. ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tina-A
9/15/08, 8:19 AM
#5

Kan du hjälpa mig leta? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
9/15/08, 10:20 PM
#6

HIttade inte tråden jag startade. Puttade upp mikaelas tråd "sommaren är på väg viktigt!!"
Nej kottar bör avmaskas innan det märks att de har mask. Min kompis köpte en kotte av en skum typ. Kort efter lade han av att äta. Hon skulle försöka att stoppa in lite mat i munnen på honom och upptäckte då att han var full av mask. De åkte raka vägen in till vetten som då låg väldigt långt bort. Men han somnade in på vägen. Så avmaska när man väl ser det om man ser det kan vara farligt i sig. Det går fort med smådjur när de väl har mask. Inte alltid man ser direkt i avföringen att de har mask.  Oftast kan man se det på beteende störningar men inte helt hundra där heller. Mask äter upp djuret inifrån och är väldigt smärtsamt.

Men däremot så är det stor diskusion om det ska vara 1-2 ggr per år.   Om man har kotten ute nått på sommaren så kan det komma nytt därifrån rätt enkelt. Så jag  kör eftersommaren en gång.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Tina-A
9/16/08, 9:23 AM
#7

Tack!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

volvo850
9/16/08, 8:10 PM
#8

vad ska man använda för medel å hur mycket??

Nessie87
9/16/08, 9:08 PM
#9

#8 Axilur vet. oral suspension 10% 50 ml, finns på Apoteket. Enligt doseringsanvisningarna gäller 2 ml per 4 kg kroppsvikt, alltså 0,5 ml/kg.

Det är det jag har hört och läst om i alla fall. =)

Nessie87
9/16/08, 9:11 PM
#10

#1 Följdfråga på huvudfrågan, avmaskar man igelkotten även om den inte varit utomhus, eller bör kanske alla kottar få springa runt lite ute under sommaren? =)

zickan
9/16/08, 9:17 PM
#11

Vad jag fått lära mig så är det bra att avmaska en gång per år även om de varit ute eller ej. Jag ger mina kottar mask och syrsor ibland.  Så mask kan ju komma ifrån andra håll än ute. Men inte lika troligt. Fast efter jag fått reda på det där om min kompis kotte så tänker jag inte riskera att få mask så jag kommer göra det en gång per år även om de inte är ute.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nessie87
9/16/08, 10:43 PM
#12

#11 Det var något sånt jag också tänkte, att iaf en gång per år kan vara sunt iaf, lät hemskt med kompisens kotte. =(

zickan
9/17/08, 12:34 AM
#13

Mh. det är ju en bra varning också när man köper ifrån annat än uppfödare. alltid kolla ordentligt så att kotten ser frisk ut. Gärna kolla med säljaren om denne kan en massa info.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Nessie87
9/17/08, 12:42 AM
#14

#8 Glömde att det skall ges en gång dagligen i tre dagar: http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=111620&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Eller gäller kanske annat för kottar?

Upp till toppen
Annons: