Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 2682 ggr
Nessie87
2008-09-16 11:51

Alternativ till värmematta?

Hejsan allihop, planerar att bli med kotte och försöker läsa allt jag kommer över. Dock har jag inte hittat svar på min fråga (och jag vill börja tjöta i forumet…);

Rumstemperatur är ju viktigt för en kotte och värmematta med timer bör användas under kalla dagar. Jag har tänkt att kotten får springa i köket och hallen (vilket verkar vara rel vanligt? =)) men vår lägenhet kan bli rätt nedrigt kylig under vinterhalvåret.

Vill undvika en kall kotte till varje pris men finns det ett dugligt alternativ till värmemattor? Till exempel ett litet element eller en infravärmare. Kotten skulle ju iaf inte bränna sig om man hade infravärmare på väggen tycker man… Om det är galet så får ni gärna skriva varför så surfar jag in på cmtropik och fixar matta (vilken storlek och framför allt vilken effekt skall man ha, vilket intervall är lämpligt?). =)

Tja, inga frågor är för dumma etc etc… Har som sagt ingen tidigare erfarenhet av kottar men å andra sidan blir det så mkt mer spännande, förutsatt att man vet hur man sköter kotten rätt. =)

Mvh

Nessie

Annons:
zickan
2008-09-16 16:04
#1

Jag har golv värme, men som just nu inte funkar pga en el sladd är av så det är rejält svinkallt hemma.  Jag har redan satt på två värme mattor. Har vikt en handduk dubbelt och sytt fast den runt en mellan fyrkantig värme matta. Denne har jag sedan under ett stort plats hus ifrån gnagar avdelningen på zoo som de gillar att såva i.. Har andra mattan i ett annat hörn på samma satt fast med en handduk över så de kan få boa som de vill. Har även sov ställe utan värme. Så de väljer ju själva vart de vill ligga.
Många kör på öppna kanin burar. Där har de en värmamatta under halva eller mindre av buren.

Fungerar även att köpa en keramisk sockel och ha en värme eller grislampa. Hänga ovan deras sov ställe.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nessie87
2008-09-16 19:01
#2

Ok, hänger nästan med, du får förstås gärna visa med bilder. *hint, hint* =)

Är inte så bevandrad inom "reptiltermer" (?) så är inte helt säkert vad en keramisk sockel är… men skulle det fungera med en infravärmare tror du? Blir ju inte lika riktad värme iofs, mer utspritt, men om man har fler lådor som inte står under värmaren skulle det kanske funka lika bra?

Nessie87
2008-09-16 19:13
#3

#1 Heh, så trött och hängig att jag glömde Google… *duuh* Förstår nu iaf vad du menar men undrar ju fortfarande om en infravärmare skulle "göra tricket".

zickan
2008-09-16 21:15
#4

haha.. mer termer inom bygg ;-).. Sockel=den sak du sätter glödlampan i
De vanliga socklarna är av plast. Ska man ha till varma lampor över en viss watt så måste man ha en sockel av keramik annars går den sönder.
Alltså keramisk sockel = En keramik hållare till glödlampan ;-)
Ja det fungerar bra med att ha det också. Innan du använder till ett djur så kan man lägga en termometer där igelkotten kan nå så man vet vilken värme det är. Inte bra med för hög värme.
Men med lampor som man hänger så måste man ju hålla allt brännbart ifrån. Enklast är med en bra skärm runt om. Min pappa som är elektriker har gjort många bra skärmar åt mig i folm av tex en gammal vinkylare etc. Vissa använder vanliga bruna krukor men detta är inte att rekomendera då de kan gå sönder samt vara väldigt tunga och en brandfara om de hänger direkt på sladden utan stöd rep.
Finns oftast att köpa bra skärmar.

Jag har grislamport till salu. Men tror tyvärr jag sålt alla socklar(lamphållere) Till grislampa får man ett rött mysig porrbelysning på köpet ;-).. Skapar lite julstämning i sig.

Vart bor du?.. Kan du ta dig till reptil mässan i solna nu den 27sep så kan jag hjälpa dig köpa där. Där är det lite billigare än på hemsidorna. Akta zoo affärer de är rena penga rånet.
Jag är väldigt bra bekant till de som har cmtropik.se de kommer till reptilmässan både två. Inte svåra att pruta med. Känner även flera med bort där ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nessie87
2008-09-16 21:28
#5

#4 Hehe, jag skyller på att jag är sjuk och lite "borta" i huvudet just nu…

Hihi, porrbelysning låter toppen! XD

Argh, visste la att jag inte skulle flytta från Hufvudstaden, bor i Gbg sedan två år tillbaka. Har ju familjen där så de vill säkert gå och köpa lampa till mig… ;) Det skulle förstås vara grymt skoj att gå på mässa… Tja, är cmtropik där så kan jag ju passa på att köpa en värmematta, blir dock lite nervös över att timern skulle "skena" eller nåt…

zickan
2008-09-17 00:32
#6

ja du kan hitta cmtropik på alla sthlm mässor. chicco kommer även så hans bror. kommer även andra som du troligen känner igen om du vart på reptil mässa i sthlm förr. Typ fuser006, lupus_lupus, erigyl, ormar och sånt, amazonia, han med stor hål i öronen som alltid hälsa på mig och som jag varje gång undrar varför han verkar känna mig.. och massa fler jag inte kommerpå just nu..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Nessie87
2008-09-17 00:32
#7

#4 Jahapp, fortsätter väl då i min jakt på alternativ till värmemattor… Det är inte så att jag inte vill ha dem, bara nyfiken på alternativen så att säga. =)

Läste om Snuggle Safe, kan det vara något? Kanske i ett av bona iaf? Verkade rätt mysig. =)

Nessie87
2008-09-17 00:35
#8

Har iofs aldrig varit på just reptilmässa förut… Tycker det är fascinerande och så men nog inget för mig. Reptiler alltså. Var lite inne på en konventionell hamster ett tag, men så snubblade jag över en sida om igelkottar… =)

zickan
2008-09-17 00:42
#9

ang värme och sånt så kan du ju gå in på reptiler iFokus också.. de kanske kan ge fler tips ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: