Annons:
Etikettallmänt
Läst 1094 ggr
MrMe
2008-09-20 00:29

Frågor!?!

Hej Alla

Om några veckor ska jag hämta min lilla kotte. Har lite allmänna frågor till er lite mer erfarna kotteägare. 

Hur bor era kottar? I öppen bur eller har de bara ett hus som är deras? Vad är för- respektive nackdelen med de två alternativen?

Var i en lokal djurbutik här om dagen för att se vad jag kan köpa av dem. Hon som jobbade där sa att jag skulle fråga er om ni kan rekommendera ANT illermat istället för kattmat. Vad säger ni?

På en hemsida rekommenderas det att lägga ut plast på golvet där kotten finns, hon grundar sig på att bajset kan vara svårt att ta bort. Är det så pass alltså? Jag ska nämligen ha kotten i hela lägenheten och det är ju inte så trevligt med plast över hela golvet!

Har ni några tips på hur jag ska bete mig och vad jag bör göra med kotten den första tiden för att få ett bra resultat? 

Hur går igelkott ihop med allergi? Är allergisk mot alla katter och även lite mot vissa hundar, oftast går renrasiga bra. Även om jag är allergisk mot kotten vill jag inte sälja, vad rekommenderar ni? Städning? Medicin? Vilken isåfall?

Vilken temperatur rekommenderar ni att jag håller i det rum som kotten vistas i? Brukar nämligen själv trivas i kall temperatur, men har jag förstått det rätt så vill kotten ha det varmt.

Tack för era svar, fler frågor dyker säkerligen upp när kotten är hemma…

Mvh 

Benny Svensson

Annons:
zickan
2008-09-21 08:07
#1

Jag har mina helt löst utan bur. De ska ha tillgång till att röra sig på 20kvm per dag. Många använder öppna kaninburar eller öppnar på nätterna. Nackdelen är att man kan inte låsa in dom på samma sätt när man får sällkspa, ska ha fest eller städa.  Sedan även skönt om kotten vill sova i buren. Då kan man stänga till buren under perioden då den sover. Kan vara skönt att inte alltid vara orolig att trampa på kläder eller mattor där den vill lägga sing under. Även enklare med bur vid matningen. Ger man mask ibland så är risken mindre att de kommer ut i bostaden om man matar i buren. Kottar skvätter även små bitar av torrfoder och drar omkring på mat. Så där får man mindre att städa om man har en bur man matar i.

Nej en igelkott kan inte äta illerfoder. Iller foder är för fett. Kottar ska ha light produkter.
Jag har inte problem med att få bort bajs och kiss på golvet. Har däremot lite tidningspapper precis där de brukar gå. Många får sina kottar rumsrena men jag har inte den turen. Men mina går längst exakt samma vägg varje gång.

Vanlig recept fri medicin mot hösnuva fungerar. Jag är lite känslig för päls och tar en tablett när jag städar buren.
Går att ha rumstempratur eller lägre men då kan man istället köpa en värmematta för reptiler. ÄVen där smart med bur för då kan man ha en under halva buren. Jag har två mattor på satta som ligger under två olika sovplatser i form av hus och en tröja. Kottar ska inte gå i idee undervintern men risken finns om man har det för kallt. Även risk för snuva.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MrMe
2008-09-23 18:18
#2

Okej, tack för svaren zickan! Börjar känna mig riktigt taggad inför detta nu.. Ska bli kul!

UlrikaD
2008-09-23 20:54
#3

Taggad, hi, hi.Skrattande

FunkyShrimp
2008-09-23 21:04
#4

appropå taggad, vad hände med slogantävlingen? :O

Jag kom ju med 3 jättebra bidrag.. hehe :D

MrMe
2008-09-23 22:33
#5

Taggad, haha.. tänkte jag inte ens på..

Upp till toppen
Annons: