Annons:
Etikettfoder
Läst 9425 ggr
ParaKiss
9/29/08, 8:12 PM

Mat

Vad för mat av olika d slag brukar ni ge till era kottar? Tänkte skriva en lista vad man kan ge dom så slipper man stå som ett frågetecken på affären på vad han ska få för mat "ikväll". Har dålig fantasi. Så lättare att ha en lista som man kan plocka ut lite olika rätter ifrån o handla :D

Annons:
ParaKiss
9/29/08, 8:14 PM
#1

Kan man kanske ge pasta, ris, köttbullar, o sånt? Havregrynsgröt? Gurka?

IaMiaMaria
9/29/08, 10:39 PM
#2

kattmat, torrfoder, light (det enda min kräsna kotte äter)

ägg

kött (tillagat)

barnmat

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

ParaKiss
9/29/08, 10:45 PM
#3

kokt ägg då?

FunkyShrimp
9/29/08, 11:12 PM
#4

Kokt ägg går jättebra att ge. Min kottis gillar det :)

Igelkottar är allätare, så de äter nästan allt.
Men exempel:

Kokt ägg
Nötfärs (ska va nöt, jag ger rå. Hon ser ut som ett galet rovdjur när hon äter det :D haha. Hon ÄLSKAR det verkligen! Så rekommenderar det. Ta ut en liten bit från paketet, rulla till en boll och häll varmt vatten över så blir den varmare samt att de känner lukten mkt mer av den då)
rå äggula (kan blandas med köttfärsen tex, eller ges som den är)
falukorv (jag ger rå)
barnmat (kolla så barnmaten är för laktosintolleranta och inte innehåller för mkt socker)
kattmat, torrfoder samt gegg. Men den geggiga blir de feta av om man ger för mkt och för ofta
Gurka, Sallad, ja testa med olika grönsaker :)
Frukter
Bär
Tillagad fisk och kyckling
kokt ris
köttbullar
laktosfri ost
leverpastej
kokt pasta och potatis
Mjölmask
Pinkies
Zofobas
Rosenbaggslarver
Kackerlackor
Syrsor

Men tänk på att köttet inte bör ges i mer än 30 gram per dag.
Och också att du absolut inte ska ge kotten produkter med mjölk (laktos) i, som vanlig ost, grädde, mjölk, kattmjölk, många olika barnmater etc. Då igelkottar är laktosintolleranta och inte mår bra av detta.

ParaKiss
9/30/08, 12:56 AM
#5

Tack så mkt! Nå speciella, frukter, grönsaker, man ska undvika?

zickan
9/30/08, 9:22 AM
#6

avokado är bra att undvika. även så citrus frukter. för mycket vindruvor är inte bra heller, för mycket socker.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
FunkyShrimp
9/30/08, 3:40 PM
#7

läste nåt om avokado på nån sida här att det inte var så bra att ge pga nånting, minns inte varför riktigt?

IaMiaMaria
9/30/08, 6:08 PM
#8

avokado är väldigt fet, kanske beror på det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

zickan
9/30/08, 7:11 PM
#9

Kärnan är giftig och får inte finnas med på köttet när man ger till nått djur. Sedan är det sant att den är väldigt fet så jag skulle inte rekomendera det. Vissa djur dör även av avokado. Typ fåglar. Efter som jag inte vet om en kotte klarar det så skulle jag inte vga chansa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nessie87
9/30/08, 7:11 PM
#10

Jag skulle också gissa på att det är för att avokado är fett, med tanke på att kottarna lätt blir överviktiga.

FunkyShrimp
9/30/08, 7:25 PM
#11

#8 nepp det var inte det jag läste, det var det om kärnan. Men stämmer säkert att den är väldigt fet med.

#9 Men vad är det i/runtom kärnan som är så farligt då?
Jag har gett avokado till mina kottar och det hände inte mer än att dom tyckte om det.

zickan
9/30/08, 7:35 PM
#12

Ibland så fastnar delar av kärnan på köttet. Nått man bör kolla så det inte sitter kvar nått brunt innan man ger djuren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nessie87
9/30/08, 7:45 PM
#13

Ah se där, just det, har också hört att fåglar kan bli förgiftade av avokado. Då känns det ju som Zickan säger inte värt att chansa ang  en kotte, även om de generellt har hög tollerans mot gifter (iaf vissa typer av gift..).

Gäller det även tamigelkottar? En europeisk kotte skall ju klara av bli biten av huggormar etc, och de långörade knaprar ju på skorpioner och tarantellor. Hur är det med afrikaner, någon som vet?

Annons:
BlackWingedAngel
10/1/08, 11:10 AM
#14

#4 Du skrev att du ger rå falukorv, men du menar väl kall? Falukorv som köps i butik är ju redan tillagad.

FunkyShrimp
10/1/08, 12:05 PM
#15

#14 jo jag vet, tänkte på det efter men jag menar ju inte tillagad då :P
så "rå".

Men hon tyckte väldigt mkt om det iaf :)

zickan
10/1/08, 12:18 PM
#16

Jag ger också lite falukorv. Brukar dela med mig lite av varje i mindre mängd när jag lagar mat till mig eller råttorna.
Ja fåglar tål inte avokado.  För fet för dom samt att kärnan är giftig. Dock så käkade min grå jako lite innan jag kom på henne. Men det gick bra då och jag hade bättre uppsikt över köksbänken efter det. Hon var rätt hopplös på att ta saker.

Jag tror alla kottar som vet hur de ska äta en skorpion eller orm klarar också av att göra detta. Men skulle de bli stuckna eller bitna så vette tusan om de skulle överleva. är ju deras taggar som skyddar och deras imponerande tecknink

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
10/1/08, 3:12 PM
#17

Såg på nature där de visade om egyptisk kotte.
Och den åt skorpion och de sa att kotten var immun mot dess gift.
Men kotten bet alltid av gadden först och sen åt upp den^^

zickan
10/1/08, 5:54 PM
#18

Okej.. för mig att de inte var imuna men avväpnade så skickligt att de inte hade större risk att bli stuckna. Samma med surikaten. De äter också skorpioner, tål giftet mer men är inte helt imuna och kan dö av det. Men en delikatess för dom.
haha.. en delikatess man kan dö för.. Äh. sorry. jag har varit ute och sprungit med förkylningen. Åkt på feber istället. lite dålig humor just nu ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TimmyL
7/10/13, 1:32 AM
#19

Jag vet att jag är lite sent ute, men det är inte bra för kottarnas mage med toa-lätt. Det är klumpbildande och kan vara livsfarligt för din kotte. Jag rekommenderar verkligen ett smådjursströ som är klumpfritt. Märket heter four friends. Min kotte älskar att gå runt och krafsa i det, men han äter det inte. Och om han skulle göra det är det lungt, för att det är klumpfritt.

TimmyL
7/10/13, 1:34 AM
#20

Va, nej! Nu blev det något fel, kommentaren kom på fel tråd hur nu det kunde hända. Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Annons:
Heidi
7/20/13, 5:25 PM
#21

Timmy: Toa-Lätt är inte klumpbildanden. Det är pappersströ och ofarligt. Däremot kattsand torkar ut tassarna på kotten.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: