Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 3109 ggr
Nessie87
9/17/08, 3:26 AM

"Burbygge"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är mkt väl medveten om att kottarna skall få springa lösa men visste inte annars vad jag skulle kalla tråden…

Jag har fått sambon att offra en av sina bokhyllor som jag skall göra kottebo av. =) Har lagt den ned med baksidan nedåt så att det blir som en stor låda (ca 86x80x33 cm) Den fick plats precis brevid elementet i köket så blev bättre än sänglådan jag tänkt ha från början.

Tanken är att jag skall såga ett hål i hyllplanet så att kotten kan gå mellan de två delarna och om det någon gång behövs kan jag vända på hyllplanet och få två enskilda avdelningar (eller ett hinder…). Hyllplanet skall kunna flyttas horisontellt i buren genom att det stöds med "hyllplanspluppar" (se bild) som går att flytta på.

Jag är lite sugen på någon slags ramp och tänkte limma på fint  sandpapper på det träfärgade hyllplanet och ev såga 45 grader i kanterna så det passar perfekt i "lådan".

Ev skall hela konstruktionen stadgas med vinkelhörn. Botten är en tunn skiva som stöds av ett stag i mitten men då en kotte inte väger så hiskeligt mkt vet jag inte om jag behöver ytterligare stag på baksidan av hyllan (som ju blir burbotten).

Jag skriver bur för jag vet inte vad jag annars skall kalla det. Kotten skall ju få ha bo i en skokartong eller liknande inne i buren.

Men det skall förstås finnas utgångar så att den kan springa fritt i köket, och i hallen. Vill ändå kunna stänga dessa, kanske med en lucka eller liknande så att jag säkert vet vart jag har kotten vid behov, men som sagt, det skall ju i princip vara öppet hela tiden. Har tänkt två utgångar, gärna cirkulära men får väl se hur vass jag är med figursågen… Vill dock ha någon slags tröskel eller liknande så att saker i buren stannar i buren, tex skålar och strö. Med tröskel menar jag en kant på kanske två cm eller liknande. (På bilden är det fyrkantiga hål utan kant, orkade inte ändra…)

I botten av buren/lådan skall jag häfta vaxduk (den blåa på bilden) så att det blir lätt att rengöra etc. Skall också borra små hål så att det går att fästa vattenflaskor tex. Ovanför buren på väggen skall jag fästa en infravärmare, terrarielampa, grislampa, eller vad det nu blir till slut…

Kom gärna med fler idéer, synpunkter etc så lägge rjag upp fler bilder när det har hänt något nytt. =)

Flaskan är där som någon slags storleksindikator men nu sprang jag ju iaf iväg och mätte… nåja.

Annons:
Nessie87
9/17/08, 3:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ena sidan där det skall vara en utgång, kanske inte just där dock….

Nessie87
9/17/08, 3:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild på hyllplanets "fästanordning" som alltså skall gå att flytta på.

Nessie87
9/17/08, 3:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

"Buren" sedd från ovan.

Tina-A
9/17/08, 11:19 AM
#4

Tänkte just på att kotten inte kommer in för det är för högt! Men ser nu i #1 att du redan tänkt på det! Fint :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nessie87
9/17/08, 12:05 PM
#5

c

Nessie87
9/17/08, 12:08 PM
#6

Ovan ser vi ett misslyckat försök att kopiera… Bara att ta bort!#4 Hehe, joo men vaddå? Är det inte såna där flygigelkottar? ;)

Skall som sagt ha två ut/ingångar, ev bara till den ena avdelningen och så finns huset i den längst bort. Gah, svårt ju att veta vad kotten vill ha, ni som redan har kotte/kottar, hur skulle ni gjort för att det skulle bli riktigt trivsamt för kotten? Det får förstås gärna se lite estetiskt ut tycker blivande matte men att kotten trivs är ju viktigast!

Hur stor skall en kotte-öppning vara, ungefär?

Ah, just det! Tack för komplimangen. =) Tycker det är något visst och mysigt hemtrevligt över djurburar, i synnerhet de i trä och hemmabyggen. Kikade runt på "vanliga" gallerburar igår och det kändes lite klaustrofobiskt. Är glad att kotten skall springa fritt, har blivit lite skeptisk till husdjur öht men en kotte känns bra. En "bur" är eg kanske helt onödig men kotten kan la ha ett snyggt basecamp för det. ;)

Annons:
IaMiaMaria
9/17/08, 1:30 PM
#7

min kotte bor i en jätte stor kanin bur, och så har jag luckan öppen, men en handduk över så hon springer ut och in på natten, fngerar riktigt bra, lätt att flytta hlea buren också då jag ska städa mm.

jag har matskålar och allt inne i buren och hon verkar trivas bra och en massa filtar i en hörnet som hon ligger och sover i.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Nessie87
9/17/08, 2:32 PM
#8

#7 (ev blivande #6) Det låter bra det, då borde min kotte inte ha några större problem med att vandra över en kant på några cm. Kan ju lägga en handduk i öppningen om inte annat. =) Hur stor är jättestor? Den här buren blir som sagt lite större än 80x80 och får precis plats i köket och sedan finns det massa övrigt golvutrymme förstås. Jag känne rmig lite indoktrinerad på att djur skall ha bur, men som sagt känns det bara bra att kotten får springa fritt. =)

Har du ett hus till kotten eller fungerar det lika bra med filtarna som bo?

IaMiaMaria
9/17/08, 7:58 PM
#9

oj ja jag vet inte exakt hur stor den är, men den är nog minst 150x50.

jag har en liten kattkorg med filtar i som den sover i.

Kotten är duktig på att klättra så inga som helst problem för den att ta sig ur.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Nessie87
9/17/08, 8:37 PM
#10

#9 Rätt rejäl då mao. =) Som sagt, "buren" blir basecamp med hus , matskålar och någon ramp och sedan skall det finnas lite skoj på golvet också. Och lådar att gå på förstås. Hur är det med sandbad?

Jo jag har förstått att de är duktiga på det men tänkte att den kanske tycker det är jobbigt när den blir äldre. Får la såga ned hålet lite då eller nåt.

Vattenflaskor, har man det lite här och var eller en i buren? Man kanske iofs kan ha skålar på golvet, det kommer iaf inte strö i då.

Är sugen på ett hjul också. Även om kotten har en massa yta att springa på känns det skönt att den kan aktivera sig lite extra och de verkar ju tycka att det är kul. =) Varifrån köper man ett 30cm hjul utan att bli rånad, tips?

IaMiaMaria
9/17/08, 10:16 PM
#11

jag har en vatten skål inne i buren och så en sandlåda där den kan gå på toa men det verkar den inte vilja utan den gör det där den känner för det haha. Ett spring hjul har jag också som jag köpte på djuraffären för 163 kr ! tyckte att det var ett super pris. den har nyss fått det och jag vet inte om den har fattat att den kan springa i den än hehe =)

det blir nog ett bra bo åt din kotte det dära.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Nessie87
9/30/08, 1:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jahapp, så kommer lite uppdatering på burbyggefronten då.

Det blidde en helrenovering av min ursprungliga plan. Det visade sig bli två kottar som kommer hit och då går det ju inte med en bur. Så nu skall de få varsin, ståendes mittemot varandra i köket.

Idag fick jag hjälp att snickra ihop ett hus och ett till likadant är på G. Jag häftade fast ett jeansben i det ena utgångshålet på huset så att det blir som en tunnel. Har läst här någonstans att jeansben är uppskattat. =)

Skall göra likadant med det andra huset. Skall också se om jag kan få tag i rör och liknande.

Eftersom buren kommer ut en bit från väggen då någon tyckte det var bra med minst två lister… skall jag sätta en list elle rliknande för mellanrummet så att kotten inte trillar ned. Ny skarvsladd skall inköpas s¨förhoppningsvis behöver jag inte gömma hela dosan utan endast sladden.

Vattenflaskan satte jag fast med delar av IKEAS el/sladd-kit. De är ju fortfarande för små för att dricka ur flaskan men nu vet jag att den kan sitta där iaf. Skall köpa skålar nästa vecka då lokala butiken får in nytt. =)

Nessie87
9/30/08, 1:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är en bild på den andra buren. Just nu ser den inte mkt ut för världen dock… Jag måste köpa mer vaxduk men sedan borde det bli bra. =)

Annons:
Nessie87
9/30/08, 1:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här ser man hur burarna är placerade. Det blev trots allt inte sambons bokhylla som fick offra sig, däremot hans sänglådor som vi skruvat av hjulen på och alltså klätt insidan med vaxduk så att de inte tar allt för mkt stryk.

Jag skall ha små låga "V-formade" ramper på ena långsidan och kortsidan så att kottarna enkelt kan klättra in och ut. På ramperna skall jag ha fint sandpapper.

Jag är även sugen på en ramp upp till taket men då gäller det att det är säkert så att de inte kan trilla ned.

I husen skall jag ha fleecefiltar. Hur är det med att klippa i fleece? "Repar" det sig och blir farliga långa trådar eller fungerar det bra? Har inte tillgång till någon overlockmaskin eller person som kan tråckla…

Upp till toppen
Annons: