Annons:
Etikettfoder
Läst 1662 ggr
Nessie87
2008-09-21 06:17

Oliver's Cat Diet&Senior

Har suttit i flera dagar nu och jämfört priser och innehåll på kattmat.  Stod en kvart inne på ICA och studerade kattmatsburkar… ;) Har dock mest surfat runt och hittat ett foder som jag gillar, iaf på pappret så att säga. Naturligtvis är det dyrt men dock så verkar det vara drygt också så det kanske jämnar ut sig.

http://www.olivers-petfood.se/ESEShop.aspx --> Cat --> Senior&Diet

Vad tror ni, kan det vara bra kottemat? Skall beställa hem provpåsar, kanske Kitten också är värt att testa?

Har även hittat Arion i en zoobutik rätt nära, och på husse.se finns det också torrfoder för katt. Något av detta som kan rekommenderas?

Har även kikat på RC och Hill's men ville veta vad det fanns mer. Orijjen eller Eukanuba verkar ju också rekommenderas av kattägare iaf, hur är det med kottar?

Annons:
FunkyShrimp
2008-09-21 20:43
#1

vad jag vet så kör väl vi alla på Royal Canin?

Tkr du ska köra på det märket. jag har kitten, men ska byta till den andra för känsliga magar när denna säcken är slut.

Nessie87
2008-09-21 21:15
#2

#1 Jo har hört att Hill's och RC är vanligt bland kotteägare. Rent spontant känns det som om det är bättre protein/fett ratio i Oliver's dock, och allt fint de skriver om mindre avföring, större upptag etc låter ju fint. Jag kanske låte rmig luras… Har också läst en del mindre bra saker om RC, dock mest när det gäller katter så tja. Är fortfarande nyfiken på att testa Oliver's, kan det vara en bra idé eller kankse tom dåligt, keep it comming. =)

Kan ju passa på att fråga varför alla har RC just för kottar, har läst lite om det men tex varför har du RC till dina tjejer? Och hur mkt torrfoder går det åt, hur länge räckern en säck på X kg hos dig? =)

FunkyShrimp
2008-09-21 22:45
#3

Tja, eftersom alla rekommenderar det fodret o uppfödaren jag köpte dom av använde det så kändes det som en självklarhet för mig att ha det.

Sen så har Royal Canin en massa olika "sorters" torrfoder. Men det är två av dom som man rekommenderar till kotte.

Ena är för känslig mage o den andra är light.

Tja, jag har en säck på 4kg här hemma. O den har räckt sen i maj o det är ju kvar en hel del. Så lär ju räcka x-antal månader till^^

Jag ger ju annan mat också så. Men mest torrfoder, men det räcker länge.

Nessie87
2008-09-22 11:38
#4

Nu har jag beställt smakprov från Oliver's iaf så får vi se om det är något som verkar falla i smaken. =)

FunkyShrimp
2008-09-22 12:23
#5

Tänk på att maten inte får vara för fet. Det är därför de andra som jag nämde rekommenderas.

Kottar går lätt upp i vikt nämligen.

Nessie87
2008-09-22 20:47
#6

Jo det vet jag, därför var jag främst intresserad av Senior&Diet. Såg nu att RC faktiskt har än ännu bättre ratio i light40, men det är som sagt en del kolhydrater också. Oas kanske det inte är lika "dåligt" för kottar som för katter.

Gillar ingredienserna i Oliver's iaf. Får prova och se om det är något att ha. Är fortf nyfiken på Arion, tydligen tillverkar de ingredienser till RC och Hill's. Eller har jag missuppfattat?

Är ju inte ute efter det optimala kattfodret, jag vill ju att det skall funka för kottarna.

Kan foder för insektsätande fåglar vara något? Som snacka om inte annat. Tänker främst på http://www.vivara.se/product/id=358/godbitar_f%EF%BF%BDr_markfodring.html. Eller kan det kanske finnas skadliga ämnen i de insekter som används?

Om det är någon som har länkar till bra sidor om foder och näringslära uppskattas det, tycker sånt är skoj. =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: