Annons:
Etikettallmänt
Läst 1100 ggr
ParaKiss
2008-10-23 13:26

babyolja

Nu blire badning i helgen för kotten. Nå speciellt man ska tänka på? Eller äre bara o köra på som vilket djur som helst? Vilken babyolja andvänder ni?

Annons:
FunkyShrimp
2008-10-23 16:15
#1

Jag använder barnängens barnolja.
Även babyschampoo använder jag.

Det viktigaste är att välja produkter som inte har kemikalier, parfym etc.

zickan
2008-10-23 18:02
#2

Jag kör på barnängens barn olja samt bra hundshampo. Märket jag alltid kört på är dog and cat finns på zoo. Är bra för känsliga hundar och katter. Vilket jag använder till alla mina djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
2008-10-23 18:28
#3

okey ^^ hur brukar ni typ bada kottarna? :P

FunkyShrimp
2008-10-23 19:54
#4

Lägga dom i handfatet, en balja kan man ta med.
Varmt vatten, mer varmt än ljummet dvs. Men inte så de kan bränna sig.
Hälla i lite babyolja i vattnet, gnugga in schampoo i händerna och dra över taggarna samt schampoonera in i pälsen och tassarna.

Sen ta vattet i händerna och hälla över några ggr, sen ta upp kotten, byta vatten, och hälla över vatten (försiktigt dock^^). Ibland även en gång till byter jag vatten, beror på om allt schampoo är borta eller inte. Huvudsaken är att få bort allt schampoo så det försvinner helt.

Sen ta upp kotten i handduken och torkar mage så gott det går. Man kan hårföna över taggarna med för där är det svårt att torka. Men tänka på att inte hålla fönen endast rakt mot kotten utan fram och tillbaka så värmen sprider sig, annars bränner sig kotten.

Sen lägger jag henne i en filt/handduk där hon får vara efteråt.

Christiaan
2008-10-23 19:57
#5

Jag tar majsolja för att inte torka ut huden på kotten….vill inte använda nåt kemiskt ifall kotten slickar i sig

FunkyShrimp
2008-10-23 21:34
#6

babyolja är som sagt ovan kemikaliefri

Annons:
Susan80
2008-10-23 22:04
#7

Jag använder även en bebis hårborste och tvättar med, jag tar vetegrodds olja efter badet för att inte huden ska bli så torr.

Christiaan
2008-10-24 00:10
#8

Funky…vad består babyoljan av då om inte kemikalier?

ParaKiss
2008-10-24 00:30
#9

Får se hur glad plutten kommer bli för att bli badad i helgen XD hehe

FunkyShrimp
2008-10-24 01:10
#10

#8 jag har inte oljan här, men eftersom det står på flaskans framsida att den är kemikaliefri, så varför skulle det finnas kemikalier i det då?

Babyolja är till för bäbisar, och de är väldigt känsliga, precis som kottar. Så tror inte att man skulle skriva kemikaliefri om det inte var det.

Du får använda vad du vill, men dethär vad jag och flera andra använder och jag tycker den funkar bra, så behöver inte diskuteras vidare.

#9 hehe, ja min kotte hon gillar iiinte att bada! :P
Fnyser och försöker klättra upp på mig för att slippa badet.

ParaKiss
2008-10-24 10:58
#11

haha :D spännande värre :P tänkte att jag skulle försöka ta o klippa klorna då me, då jag kollade på dem och såg ut som att behövas :P. söööta tår de har ^^
Shu-chan fnyser och håller på fortfarande när jag plockar upp honom o sånt. Hoppas han inte biter mig…

Händer det ofta att de af. kottarna bitts? Ger de nå förvarningar? :P jag är lite fessig på sånt dära…

zickan
2008-10-24 16:38
#12

Jag har inte blivit biten under mina snart 6 år som kotte ägare.  Väldigt sällsynt att de biter. Men händer det så kommer det göra ont.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
2008-10-24 23:48
#13

hehe ok ^^

Annons:
BlackWingedAngel
2008-10-25 03:12
#14

#11 Jag vet inte om det händer att de biter i självförsvar. Hemma hos mig är det bara männen i familjen som har blivit bitna, och det efter noga slickande först, så kotten verkar mest tycka att de luktar ätbart tydligen…

Upp till toppen
Annons: