Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1567 ggr
BlackWingedAngel
9/8/08, 11:41 PM

Åldersgräns på djurägare

Jag såg just en annons på blocket ang försäljning av ett par kotteungar. Det stod att man man måste vara minst 15 år med målsman eller 18 år om man ska köpa själv. Känns inte det lite orättvist? Jag menar, det klart att jag förstår att man vill ha ansvarsfulla ägare till sina kottebebisar, men det finns ju oansvariga vuxna precis som det finns ansvarsfulla barn. Jag var lite av en enstöring som barn och djur var det bästa jag visste. Är, ska man väl säga.

När jag var åtta år fick jag min pappa att lova mig att om vårt hus skulle börja brinna så skulle han hämta min sköldpadda näst efter oss barn.

Så jag tycker inte det är riktigt rätt att bara gå på ålder.

Annons:
FunkyShrimp
9/9/08, 12:08 AM
#1

Tycker faktiskt det är rätt bra.
Många ungar som vill ha en massa djur men inte tar reda så mkt om dom och kan köpa djur hur som helst.

Visst finns det ungar som kan mkt om djur när de är små, men oftast blir det ju så att dom är "söta" och "coola" bara.

Såklart ska man ha full koll på alla djur man tänker köpa. Men också måste man tänka på att exotiska djur kräver annat än tex en hamster.

zickan
9/9/08, 12:36 AM
#2

jag har åldersgräns för alla djur jag säljer. Det är så vanligt att yngre köper utan tillstånd från föräldrar och tar med hem i hopp om att föräldrarna ska godkänna när de väl står med den i handen på farstun.. Man har väl varit liten ;-)..
Jag har försökt ta hem grannens katt, ett dussintal vild igelkottar, en kråka jag hittade ute. Dock aldrig testat med att köpa djur för jag vet att det inte skulle ha gått. Men vissa föräldrar ger med sig för stunden för att sedan bli en ny blocket annons.

Men ja det finns väldigt mycket vuxna jag inte skulle sälja djur till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Catteklina]
9/9/08, 1:01 AM
#3

Då det är min annons du kommenterat så kan jag ju tala om varför jag är så "orättvis".
Jag vill inte sälja till under 15 år, då igelkotten kräver mycket skötsel (som du säkert vet) Är inte föräldrarna riktigt intresserade i skötsel av igelkott, så kan det gå hur fel som helst - Kolla på andra djur som kaniner till exempel. Barnet får, föräldern lovar - Vad händer?
Sen att jag vill ha målsmans tillstånd under 18 år är väl inte så konstigt? Jag tänker inte sälja en kotte till en 16-åring som bor hemma och kommer hem med en kotte och föräldrarna blir vansinnig så denne tvingas sälja kotten vidare?
Har fått många underliga mejl från 10-12 åringar som velat ha en igelkott och börjat förklara hur kotten ska bo, precis som en barbiedocka - Nejtack! Det är inte vad mina ungar ska gå till.

Vill en förälder köpa en kotte till sitt barn och jag märker att föräldern är riktigt intresserad i det själv, varför inte? Men jag klarar inte av alla ungar som skriver och ringer att dom vill ha en kotte och att man sedan aldrig hör något från deras föräldrar!

Om ett barn ska ha ett djur, gäller det att även föräldern är intresserad i det, då det är föräldern som kommer betala för dens skötsel, mat och veterinärbesök.

Om det nu är så orättvist att jag inte vill sälja till under 15-åringar, så är det bara till att kolla på alla andra annonser med "unwanted" igelkottar. Tyvärr, men så är det.

Anledningen att jag sätter ut kottarna så här långt innan, det är för att jag vill att köparen ska tänka igenom köpet riktigt noga innan och så att jag har en chans att prata med köparen innan  leveransen och utvärdera så gott det går. För att utesluta "oansvariga vuxna" på bästa sätt.

Man kan aldrig lite på någon, men vuxna bestämmer över sig själva och behöver inte känna sig osäkra på om denne kommer få behålla kotten eller inte av sina föräldrar när han traskar hem… Och förhoppningsvis så tänker även denne igenom det riktigt noga så att han inte tröttnar på sin lille taggboll efter tre månader.

Men sen kan man resonera  på alla sätt man vill, men detta är mitt sätt att tänka det på.

BlackWingedAngel
9/9/08, 4:42 AM
#4

Jag menade inte att att man ska lämna över en igelkott till en ensam åttaåring som står utanför dörren. Allt jag säger är bara, det finns barn som är långt förståndigare än vuxna. Mina föräldrar stod naturligtvis för kostnaderna när jag skaffade min sköldpadda. De har alltid varit noga med att ett djur ska ha vad de behöver och att man inte tar på sig ett ansvar som man inte klarar av. Men de gjorde också väldigt klart att det var MITT djur och MITT ansvar. Föräldrar ska ställa krav på barn som skaffar djur och det är bara synd att ingen ställer krav på vuxna.

Jag tyckte bara att det vore synd att HELT förvägra ett barn en igelkott, bara för att hon/han var ett barn. man kan ge djur uppmärksamhet skötsel och kärlek även om man inte har fyllt femton. Det var allt jag menade.

zickan
9/9/08, 4:44 AM
#5

#3 kan tyvärr inte hålla med helt även om det mesta du skrev var vettigt. det finns vettiga yngre som bor hemma som betalar allt. jag var en av dom. stod för allt till mina djur. finns massor med ungar som står för allt och föräldrarna bryr sig inte. men det är svårt att utskillja dom från mängden

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
9/9/08, 7:29 AM
#6

Jag har som regel att jag säljer inte djur till någon som bor hemma om inte hela familjen är med på det. Är det någon som är 15 år som vill köpa chinchilla så vill jag ha pratat med föräldrarna också. Det är ju en sak om 15-åringen ska stå för matkostnader m.m. men vem tar djuret till veterinär om det behövs? Det snacket har jag  i och för sig med alla som köper av mig, är de villiga att lägga de pengar som behövs ifall någonting skulle hända, har de den bufferten? Men för någon som bor hemma är det ju extra viktigt att veta att det finns back-up.

Annons:
BlackWingedAngel
9/9/08, 7:39 AM
#7

Jag tycker det är vettigt att fråga alla, så att de förstår vad det innebär. Och om man inte är självförsörjande är det naturligtvis bra att ställa de ekonomiska frågorna till den som står ansvarig för dem. Men när man väl gjort det så tycker jag inte att det ska spela roll om personen är 30 eller 12. Om personen är känns genuin och allt verkar rimligt, tycker jag inte att ålder ska vara ett hinder.

[Catteklina]
9/9/08, 11:24 AM
#8

Så om igelkotten skulle bli sjuk, var får 12-åringen pengarna ifrån om inte från föräldrarna? Vem får dom skjuts av? Alla barn har inte dom pengarna att kasta fram ifrån sparbössan, då ett veterinärsbesök, bara besöket, kan bli äckligt dyrt!

Som jag skrev; vill en förälder köpa en kotte till sitt barn så fritt fram för det, MEN jag vill inte att massa barn tar kontakt med mig, när jag ändå aldrig får prata med deras föräldrar. Dom säger att dom har tillstånd, men vad hjälper det mig när ajg inte får prata med målsman?
Men är föräldrarna tillräckligt själva intresserade i det hela, så är det inte svårt för dom själva att ta kontakt med mig och köpa en kotte. Så jag förstår inte varför ni håller på att tjafsa?
Det är tydligen hela världen att jag inte vill sälja direkt till en 12 åring!

Det är samma när jag ska sälja mina geckos, inte tusan säljer jag till en unge om inte föräldrarna själv är något intresserad och kan hjälpa till att hålla koll så allt är bra.
Hur ni än vrider och vänder på det så är det alltid föräldrarna som ska ha högsta kollen när dom eller barnet skaffar ett husdjur.
Är inte föräldrarna intresserade, hur kan jag som säljare kunna vara säker på att kotten får rätt vård om den blir sjuk?

#5 Jag stod också för allt till mina djur som yngre, men veterinärkostnaderna var svårt. Men det som var ännu svårare det var att få mina föräldrar till att förstå att djuret inte mådde bra och att jag inte ville avliva det.
Därför vill jag att föräldrarna själv visar intresse!

Salladshataren
9/9/08, 2:38 PM
#9

Det är ju faktiskt föräldrarna som har det största ansvaret när det gäller med djur. Därför man inte säljer sina djur hursomhelst.

Det kan mycket väl finnas ansvarsfulla barn och oansvariga vuxna. Men det är upp till säljaren hur h*n vill sälja sina djur och vem h*n vill sälja till.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

BlackWingedAngel
9/9/08, 6:04 PM
#10

#8 Eftersom det uttryckligen stod med målsmans tillstånd fFRÅN 15 år och inte under, så ger det ett missvisande budskap tycker jag. Även efter 15 år är det få ungdomar som ens har tid att tjäna ihop till veterinärbesöken, (de har skola) så det ligger fortfarande mycket på föräldrarna. Det är därför jag inte tycker att den där 15-årsgränsen var något positivt. "Om du inte är självförsörjande vill jag prata med den som försörjer dig", visst det är rimligt. Men i annonsen fanns det inget utrymme alls för den som inte var 15.

#9 Ja det är upp till säljaren vilka gränser man sätter. Jag la fram en synpunkt, som jag tycker är beaktansvärd. Det har man ju rätt till, inte sant!?

Salladshataren
9/9/08, 6:47 PM
#11

#10 Har aldrig sagt att du inte får lägga fram dina synpunkter, eller hur? Glad

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Catteklina]
9/9/08, 8:54 PM
#12

Men herregud! Jag har förklarat mig och kan inte vara mer tydlig, orka fortsätta gnälla på samma sak om och om igen.
Hur svårt är det att förstå? Vill en unge under 15 år ha en kotte så får föräldrarna köpa det till dom och föräldrarna får kontakta mig, inte den under 15 år. Då det är föräldrarna som kommer ha ansvaret mest så vill jag ha kontakt med dom framför allt! Och nej en 15 åring är inte självförsörjande därför målsmans medtyckande vid kontakt och leverans!
Btw, försök skriv en bra annons på max 2000 tecken.

Men om min annons är så missvisande, så behöver dom inte köpa av mig eller hur?

Tina-A
9/9/08, 9:04 PM
#13

Jag skrev ett jättelångt inlägg men det försvann tyvärr!

Jag skrev iaf något i stil med att jag tycker det är bra med åldersgräns.. Barn ska såklart också få ha djur, men då ska det vara förälderns djur. Vill man att sin 5åring eller 10åring ska ha ett djur så köper föräldern det. Föräldern kan säga "det är bara din!" men det är fortfarande föräldrarna som betalar och ser till att djuren blir väl omhändertaget och ordentligt skött. Det är föräldrarnas ansvar när ett barn ska ha djur.

Tycker det är väldigt vettigt att det är föräldern som köper djuret till barnet och just 15 är en ganska bra åldersgräns för att få köpa "mindre" djur. Nu snackar vi alltså inte typ hästar och hundar som jag tycker det borde vara 18årsgräns på, utan mindre djur som man faktiskt kan klara av när man är 15 och även yngre med hjälp av föräldrar.

Oavsett hur ansvarsfull och djurälskande man är när man är 10år så måste föräldrarna ha ansvaret. Det händer mycket i ens liv då och även om man väljer bort alla vänner och stannar hemma med djuren måste ändrå föräldrarna se till att djuren sköts och betala för allting.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
[Catteklina]
9/9/08, 9:14 PM
#14

#13 Tack, det jag ville få fram och du sa det mycket bättre än virriga jag Skäms

Tina-A
9/9/08, 10:02 PM
#15

Jag tror att detta kommer hända om alla får köpa djur utan målsmans tillstånd:

10åringar och 12åringar impulsköper ett djur. Det kan vara allt från en vandrande pinne till en kanin eller katt eller kotte. Ungen tar hem ett djur, "Titta mamma och pappa! Söt va?"

Föräldrarna vill inte ha djuren. Ungen LOOOVAR att ta hand om den (vissa fixar det, andra inte). Ungen tröttnar efter ett tag och föräldrarna vill givetvis fortfarande inte ha djuren. Djuret omplaceras. Jag tror alltså att omplaceringarna skulle öka väldigt mycket om inte många uppfödare hade åldersgränser, vilket de faktiskt har många av dem.

Med föräldras tillstånd tror jag att inköpen blir seriösare och föräldrarna försöker i största möjliga mån se till att ett djur får stanna hos sin ägare och inte behöva omplaceras titt som tätt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
9/9/08, 10:23 PM
#16

Mitt svar var inte riktat mot annonsen som du skrivit catteklina utan allmänt vad jag tycker. Inte ens läst din annons.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Catteklina]
9/9/08, 10:28 PM
#17

#16 Ingen fara, tog ej åt mig av ditt inlägg :)

BlackWingedAngel
9/9/08, 10:38 PM
#18

Detta var från början bara en reflektion där jag tänkte höra vad övriga tyckte, som i stället blev en upprörd (?, "Men herregud!") diskussion. Det känns som att jag har varit väldigt tydlig också, utan att det har hjälpt.

Till Catteklina kan jag bara säga att min poäng var att femtonårsgränsen kan te sig en aning missvisande, om det nu går bra att en person yngre får lov att ha djuret, om föräldrarna tar ansvar, för då är det ju i princip samma regler för dem mellna 15 och 18. Där måste ju målsman också ta ansvar, eftersom 15-åringar inte heller kan ta fullt ekonomiskt asnvar, oftast.

#15 Jag har överhuvudtaget inte diskuterat att låta 10 och 12åringar impulsköpa djur utan målsman. Jag tycker bara inte att det går någon särskild gräns vid femton. Jag tycker att alla som inte försörjer sig själva, bör ha godkännande och stöd från den som gör detta i familjen. Det var bara därför jag hade något emot att det kändes som en så tvär gräns vid femton, om man läser annonsen. Föräldrarnas yttersta ansvar och godkännande krävs krävs ju ändå för likaledes 12 som femtonåringar.

[Catteklina]
9/9/08, 11:00 PM
#19

#18 Inte upprörd, men frustrerad över att försöka få fram min poäng i varför jag satt så som jag satt!
Och nu är vi där igen: En 15-åring kan ta aningen mer ansvar än en 10-åring, är vi överens om det? Så att en 15 åring ringer till mig och frågar om kottarna - Ok, men jag kommer ändå vilja prata med dennes föräldrar sen.
I fall du kanske missat det, så får inte någon mellan 15-18 år köpa en kotte utan att målsman är närvarande i både bestämmandet, köpet och leveransen!

Jag förstår inte varför du fortsätter och tar upp saken hela tiden! Vad är det som är otydligt? Föräldrarna måste godkänna köpet, jag måste prata med föräldrarna om att det är dom som har ansvaret för igelkotten fram tills dess att ägaren blivit 18 år eller självförsörjande. Varesig att ungen är 5, 10 eller 17 år!

Men om det känns bättre för dig kan jag sätta en 18 års gräns :) För helt ärligt så orkar jag inte slå in detta merän vad jag redan har gjort och om jag förstått tidigare inlägg så fattar andra vad jag menar, eller har jag fel?

Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre så att du ska förstå hur jag menar. För vad jag än skriver, så säger du emot!

_"Detta var från början bara en reflektion där jag tänkte höra vad övriga tyckte"
_Ja, en "reflektion" på min annons…

Oavsätt vad så har ingen annan klagat hittentills.

[Catteklina]
9/9/08, 11:13 PM
#20

Det finns dom uppfödare på illrar tex. som har 18 års gräns och är riktigt stenhårda på det, är man inte fyllen 18 så får man inte köpa, varesig med eller utan föräldrarnas medtyckande och stöd. Då får dom vara så snälla och gå och köpa någon annanstans eller vänta tills man fyllt.
Varför är det så jobbigt att jag satt en 15 års gräns (yngre får givetvis ha en kotte, så länge det är föräldern som tar kontakt osv) 15 åringar får också, dom kan ta kontakt med mig och köpa, men jag vill ha föräldrarnas godkännande och att dom förstår att det är dom som har större delen av ansvaret av kotten tills dess att deras barn är självförsörjande.

Näh, nu orkar jag inte förklara mer. Så svårt är det inte tycker jag :)

Olika djur = Olika åldersgränser så att säga.

Annons:
Mikaela_B
9/10/08, 12:19 AM
#21

Jag är 18 år på åldersgräns, annars är de målsman som får kontakta mig, men detta är för att jag ofta får personer i 10-12 år som ringer mig och mailar mig hela tiden och inte visar seriöst intresse för 5 öre utan är mer som brev vänner, vilket jag är jätte less på …

www.blueberryhedgehogs.com

BlackWingedAngel
9/10/08, 12:42 AM
#22

#19 Nej, jag har inte missat att du krävde målsmans närvarande och godkännande för personer mellan 15 och 17. Det känns faktiskt som om du inte förstår mig snarare. Det jag HAR påpekat är ju just att du kräver målsmans engagemang för folk över femton, men också under femton. Det är därför jag ifrågasatte varför man skriver femton som en minimigräns om den nu inte är det. Ja, för varje år som går blir man förhoppningsvis lite mer ansvarsfull, så vanligtvis är en femtonåring mer ansvarsfull än en tioåring, men kriterierna var ju de samma; Du ska förstå arbetet det tar och behoven som igelkotten har och är du inte själförsörjande så ska den som försörjer dig vara beredd att ställa upp när djuret behöver det.

När jag först läste annons tyckte jag att det lät hårt att helt vägra sälja till någon under femton. Efter vad du har skrivit så kommer du inte vägra det under förutsättning att alla är inbegripna i vad det innebär att skaffa kotte, inkl de som står för det ekonomiska perspektivet. Då kändes det enbart missvisande att skriva in det där om femtonårsgränsen. Jag tycker inte det är något fel på att ställa krav på en köpare, utan bara att den kunde avskräcka en engagerad 13-åring med bra, förstående föräldrar, bara för att de tolkade annonsen som jag gjorde.

Tina-A
9/10/08, 1:02 AM
#23

#18: Jag har varken läst annonsen eller hela tråden. Jag uppfattade att du i #0 undrade lite vad andra medlemmar kände kring det här med åldergräns på djurköpare, och det är vad jag svarat på. Jag har inte svarat på vad andra har diskuterat för det har jag inte läst.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
9/10/08, 1:04 AM
#24

Finns flera som har 18år på kaniner också kan jag säga, då jag är Sajtvärd på kanin.ifokus och har lite koll där.

Kaniner säljs ju titt som tätt, huller om buller i djuraffärer till vem som helst egentligen. Men flera uppfödare har 18 som åldersgräns, vissa har åldrar som 15, 16 men många har åldersgräns även om kaniner har "låg status". Med åldergräns blir förhoppningsvis köpen seriösare och hela familjen går in för att skaffa ett djur och ta hand om det tillsammans. Åldergräns är bra tycker jag!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Catteklina]
9/10/08, 1:22 AM
#25

#22 Aha det var så du menade, förlåt då. Det är detta som är det svåra med internet, allt man skriver kan tolkas olika.
Absolut inte så jag menade när jag skrev 15 år, då föräldrar givetvis kan köpa en kotte och ge till sin dotter/son.
Dock så fick jag tabort en hel jäkla del med text i annonsen då blocket bara tillåter 2000 tecken i varje annons.

Så då får jag be om ursäkt, då jag var den trögfattade Oskyldig Vilket händer mig väldigt ofta kan jag tillägga.

BlackWingedAngel
9/10/08, 11:27 PM
#26

#25 Så länge vi förstår varandra nu så är ju ingen skada skedd, eller hur? *ler*

[Catteklina]
9/11/08, 9:16 PM
#27

#26 Precis ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: