Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 2672 ggr
ParaKiss
9/25/08, 11:40 PM

På söndag kommer han =)

Det är nämligen så att jag nybliven igelkotts (Afrikansk pygmeigelkott) ägare på Söndag som han då kommer =) Längtar! Helt nytt för mig. Ska bli spännande, roligt och väldigt lärorikt. Nya erfarenheter! Ska som sagt bli väldigt spännande och roligt! =)

Annons:
Mikaela_B
9/26/08, 12:54 AM
#1

Grattis till nytillskottet =)

Du får pressentera han när han kommer hem till dig och berätta för oss hur det går osv =)

Och gärna skicka lite bilder ;) de är alltid roligt :D

www.blueberryhedgehogs.com

ParaKiss
9/26/08, 10:02 AM
#2

Absolut absolut ska göra det :D Intressanta är hur katterna kommer att reagera med ^^

Tina-A
9/26/08, 11:04 AM
#3

Åh vad skoj! Stort grattis!! Glöm inte bilder :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ParaKiss
9/26/08, 11:09 AM
#4

Tack tack o självklart :D Så ni i detta forum kommer säkert få stå ut me en del frågor så hära i början speciellt. Kommer säkert att dyka upp en massa.:D

ParaKiss
9/26/08, 7:37 PM
#5

Jag har redan läst runt lite och frågat runt lite. Men tänkte ställa frågorna igen och få flera svar, synpunkter osv. En del säger ju så olika på en del saker. Och sen så vill man höra flera olika personliga erfarenheter.

1) Hur reagerar kottar mot hö? Har nämligen marsvin med. Så jag fundera att ha kottens bur bredvid marsvinens bur. Och jag har endast buren som en mys, eget rums bur för kotten. Den kommer att få springa lös.

2) Vad ger ni kotten för mat (kattmat tänkte jag då på och torrfoder)? Hur är oliwers kattmat, olivers eller va det stället nu hette, för kottarna? Brukar ni ge blöt mat? isåfall vad? Vad mera ger ni? Vad undviker ni? Hur mkt mat brukar ni ge?

3) Vad för leksaker och tbh andvänder ni och har till kottarna? Vad ska man undvika?

4) Hur länge lever dom? Det sägs ju så olika på flera ställen.

5) Tenrec eller vad det sortens igelkott heter. Är det en godkänd art att ha som husdjur? om ja, någon som har?

6) Vad för bottenmaterial har ni? Funkar Toa-lätt? Hur är spån?

7) Kommer ju ha marsvinen och kotten i samma rum. Tror ni det kommer att gå bra om att ha dem tsm på golvet?

8) Ska man vacc och avm? vetten då eller? Och hur ofta osv.

9) Något mera som är bra att veta? Mera man ska tänka på? Eller som ni har att berätta? =))

Är väldigt nervös för att få hem plutten. Så spännande och roligt. Hoppas att allt kommer att gå bra =)) Speciellt hur katterna och kotten kommer reagera mot varann.

FunkyShrimp
9/26/08, 9:04 PM
#6

#5 5) Tenrec är ingen igelkottsart. Det är en helt egen art av djur.
Och ja man får ha dom som husdjur, men knappt några privatpersoner som har det i Sverige. Jag har letat ett tag nu men det är svårt att hitta…

Blir nog import på det.

Annons:
ParaKiss
9/26/08, 9:31 PM
#7

Jaha. Trode det var en igelkotts art :D Ajja. man lär sig något nytt varje dag :D

zickan
9/26/08, 10:21 PM
#8

Ett tillåtet djur som finns i ca 30 under arter. Är inte en igelkott men äknas lite som en kusin till kotten.
Jag har haft dvärg tenrec och kommer skaffa igen. Jag har just beställt en ny bur så det är inte långt kvar innan jag fixar mig några nya dv. tenrecs. Fast denna gång se till att köpa yngre exemplar.
den jag hittade sjukt billigt på eniro annons för ca 2-3 år sedan var  rätt gammal redan då. hade haft en kull innan. Men nu bor hon på en djurbruks skola och ska förhoppningvis gilla sin nya partner så jag kan få köpa lite ungar :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
9/26/08, 10:24 PM
#9

Ska starta en ny tråd om tenrec i exotiska forumet (tror det passar bäst där). Och jag undrar lite mera om dem med…

FunkyShrimp
9/26/08, 10:34 PM
#10

#8 jag är intresserad av unge med om det blir några.

ParaKiss
9/29/08, 12:09 AM
#11

aaa han är här nu =))

O nu på kvällen så var han ut och käkade lite och drack vatten o kollade runt lite. Så länge fick han dock en lite mindre utrymme. tack vare katterna som jag har nu lite problem med. hade inte förväntat mig egentligen att han skulle vara så liten :D och katterna tänker "mus/gerbil/hamster - kom hit" typ eller nåt. och verkligen dom ögonen. Eftersom han ändå ska vänja sig en del så gjorde jag först en hage åt han. men ja katterna var ju jätte nyfiken o lät han inte va. så det slutade med galler ifrån en större kanin bur över på honom. Så tyvärr får han vara där tills imorrn allafall. Då jag imorrn tänker flytta han till sovrummet eller köket, vilken plats tycker ni låter bäst? Kommer då att låta han ha nån av de rummen, tror det blir köket. (med katterna utanför på andra sidan av dörren) Tills han har växt på sig. Tror ni det är en bra ide? Jag är allafall tok kär just nu… <3<3

Om ni har katter. Hur har ni gjort me katt + kotte?

ParaKiss
9/29/08, 12:17 AM
#12

såg även att jag läre göra om rampen totalt som jag hade byggt idag :P

ParaKiss
9/29/08, 1:11 AM
#13

ha, glöm gallret o allt. han fick flytta in till köket tidigare… tur man klev upp en sista gång o kollade till honom. nämligen så att han kom igenom gallret halvvägs ;/ det dära kunde ha slutad olyckligt, antingen me katterna eller gallret. shit asså. men men. han fick det större nu för natten också. gjorde en hage då inne i köket istället. med nät som är mindre och sen så satte jag handukar innåt så att han inte kommer åt nätet överhuvudtaget =) eller nå litet hål överhuvudtaget.

och sen så fick man känna taggarna me för första gången. kanske man ska ha med honom när man ute och går på nätterna. bra självförsvar! taggarna var verkligen inget o leka med. :P  men mjuk om magen är han =)

Nu har han fått varit med om mkt idag :P allt planerat gick åt pipsvängen och hans första dag/kväll hos mig vart inte så lugn och stillsam som jag hade planerat :D men men, tur man är flexibel och händig så att man kan lösa det mesta. så inatt kommer han få ha det lugnt. även utan katterna där inne. :D

Annons:
FunkyShrimp
9/29/08, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Katter och kottar brukar gå bra ihop. Såklart är det individuellt men det brukar gå bra. Katter är ju smarta på det viset att de hajar när de bör passa sig och om det gör ont att komma kotten nära. De brukar inte försöka gång på gång när de lärt sig hur djuret funkar.

Katterna hemma i sthlm har Inte brytt sig så mkt. Den ena har vart framme och nosat försiktigt, och Lillemor har fräst och studsat. Så katten har gått därifrån och hon bryr sig inte så mkt om henne.

Den andra katten när han kände lukten av Lillemor och kollade helt chockat på henne typ, så gick han till andra delen av rummet, satte sig ner och kollade på mig och mamma och började mjaua. Han vart jätteorolig för han visste inte var det var.

Sen smög han jätteförsiktigt mot dörren med blicken helfokus på kotten och när mamma öppnade dörren så rusade han ut!
:P

Så det kan vara vääldigt olika.
Men iof är lilla Månsson (sistnämnda katten) rätt mesig av sig hehe. Vi hade två kaniner ute på golvet med som undrade vad han var, och hoppade efter honom och katten blev rädd och sprang därifrån^^

ParaKiss
9/29/08, 12:59 PM
#15

Okey. ja,får se hur det går. just nu vill de leka me den :P

FunkyShrimp
9/29/08, 1:45 PM
#16

fast de kommer nog inse rätt fort att det inte går då det gör ont.
Jag skulle låta katterna va med kotten iaf en stund per dag om jag vore dig.

Om jag vore mig skulle jag ha dom tillsammans, alltså inte spärra av nåt. men det är ju som sagt lite olika med hur katterna är.

ParaKiss
9/29/08, 2:00 PM
#17

Jo katter är ju olika. jo de kommer att lära sig allt eftersom att låta bli kotten och jag har köket öppet lite då och då =) Kommer ha den mera öppet ikväll när han är vaken. Så får se hur katterna reagerar på honom då han springer i hela köket. Det är 2 utav mina katter som jag är mest orolig över. Som är även rätt så trögfattade. Har 3 katter. och den tredje tror jag kan vara rätt så lugnt med. han tar det mesta som det kommer :P

FunkyShrimp
9/29/08, 2:55 PM
#18

ah okej.
men det kommer nog gå bra tillslut. Tänk också på att kotten inte bör endast få vara i köket under hela denna tiden utan han behöver iaf ett till rum öppet samtidigt då kottar springer väldigt mkt på nätterna.
Du får väl ha honom i köket när han sover på dagarna o katterna i de andra rummen o tvärtom när det är natt tex.

ParaKiss
9/29/08, 3:03 PM
#19

Köket är stort =) Jodå. kommer ju att utöka allt eftersom så att han till sist ev kommer att ha ca 67 kvm att röra sig på. Men han läre ju vänja sig först med tycker jag och känna sig hemma innan det blir allt för stort. Plus att vänja sig med katterna och tvärtom (när jag smatidigt har koll). osv osv. =) Han kom ju först igår :)

Har inte så många rum i lägenheten :D men men det löser sig allt eftersom :D

Nu läre jag hitta på leksaker och sånt. Tips på bra leksaker och andra saker man kan ge till honom? :D

ParaKiss
9/29/08, 3:52 PM
#20

Man kan inte ge den ett gosedjur?

Annons:
FunkyShrimp
9/29/08, 10:59 PM
#21

Okays^^ det låter nog bra det.

Mhh, jag har hört att man bör ge dom filtar o sånt i fleece, så det inte trådar upp sig om de skulle bita i det.
Men jag har ingen större koll på detta?
Jag kör endast med fleecefiltar, inga gosedjur.

Men jag har köpt några leksaksbilar. o så gjort ett rör.
men håller på och planerar en lekhörna åt Lillemor.

Ska finnas rör och sandbad och lite plingbollar och sånt :)
Ska även sy upp en ficka i fleece till henne som jag ska sätta fast vid nedre delen av väggen som hon kan sova i.
Hon älskar att sova i de upplagda gardinerna hemma i sthlm^^

ParaKiss
9/30/08, 12:59 AM
#22

hehe okey :D ajja. får beställa en massa saker ifrån nätet så som kattleksaker o sånt. :D

Har sett att en del har även hjul? Är en sån verkligen bra att ha till en kotte?

ok får fixa såna filtar. just nu har jag gett honom handuk plus nå lakan

zickan
9/30/08, 9:23 AM
#23

jag gillar inte hjul men det är folk som har. men då gäller det största modellen till vuxen kotte(30cm)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
9/30/08, 10:06 AM
#24

ok =) Nja, jag gillar inte heller hjul så jag hoppar nog över de. =)

Nu på morgonen märkte jag att han hade vart på lådan o bajsat ^^

ParaKiss
9/30/08, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Äntligen! Nu har jag tagit en bild på lill plutten som man kan lägga upp :D

ParaKiss
9/30/08, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Annars har det bara blivit såna hära. (första bilden)

ParaKiss
9/30/08, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Andra bilden (fast bakdelen är ju söt den med)

Annons:
FunkyShrimp
9/30/08, 3:39 PM
#28

Har han inget namn?^^

ParaKiss
9/30/08, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Igår fick han namnet Shuichi (japanskt) ^^ ifrån anime serien Gravitation =)

Nu har jag tagit lite flera å. Taskiga matte väckte han en snabbis igen.  :P

ParaKiss
9/30/08, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

en till =)

ParaKiss
9/30/08, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Tyvärr inge bra kvalite på bilderna. men men, dem duger så länge :P

ParaKiss
9/30/08, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

och en sista för stunden ;)

Så söt ^^

Nessie87
9/30/08, 7:10 PM
#33

Jättesöt. =) Kanske har missat det men vad är han för färg?

ParaKiss
9/30/08, 7:19 PM
#34

är inte så bra på kotte färger. men tydligen grey. =) ja, han är så söt =) längtar efter att vi har lärt känna varann så att man kan pussa på hans mjuka och goa mage :D

Annons:
FunkyShrimp
9/30/08, 7:23 PM
#35

han liknar min tjej^^
men vart kommer han ifrån?

ParaKiss
9/30/08, 7:29 PM
#36

Ifrån Zickan ;D

FunkyShrimp
9/30/08, 7:38 PM
#37

aha okej.
Så han är från Ios kull?
(hoppas jag sa rätt nu ;P)

Nessie87
9/30/08, 7:48 PM
#38

#33 Weho, då hade jag rätt! ;) *hoppar och skuttar*

Gaah, jag skall ju också få kottar från Zickan, men först om en vecka. Jag längtar inte alls ihjäl mig eller så…

Då tar jag en chansning och gissar att han är från tysk-importerna?

ParaKiss
9/30/08, 7:52 PM
#39

Io? hmm.  *kollar stamtavlan*. Mamman är Tingeling & pappan är Neo =)

ParaKiss
9/30/08, 7:53 PM
#40

#38 Jo det var tysk import bakom honom =) hehe en vecka går snabbt det :D

ParaKiss
9/30/08, 7:55 PM
#41

Nu kommer det lite mera frågor…

När räknas en kotte vuxen?
Om man ska avm dem, eller om det va vacc. När ska man göra det?
Hur klipper man klorna på dem? Har vana med kanin, marsvin och katt o såna djur. Så antar det är på samma sätt. Men inte det lättaste när och om han kommer rulla ihop sig till en boll? ^^

Idag så försäkrade jag kotten :D

Annons:
zickan
9/30/08, 8:03 PM
#42

Min eller min avel kanske man inte direkt ska säga egentligen. Honan är ifrån en bekant i sthlm som skulle ha köpt Neo men hon valde att para sin hona och ge tillbaka hanen.

runt 6-8 mån ungefär. Vacc har jag inte hört att det finns ännu. avm är bra att göra en gång per år efter sommaren.  Haha.. klippa klor kan man brottas med dom ett bra tag.
De gillar inte vatten så när man badar kan man testa med klo klipp. Io behöver jag bara hålla runt en vatten kran för att hon ska vara medgörlig. Hatar verkligen att bada. Ungarna var rätt enkla. Klappade dom så jag fick fast en fot mellan två fingrar sedan höll jag fast tills jag hade klippt med andra handen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
9/30/08, 8:20 PM
#43

ok =)

är igelkotts tänder väldigt vassa eller är dem rätt så "ok"? =P

ParaKiss
9/30/08, 8:21 PM
#44

undra om man ska väcka plutten snart o hämta in honom hit en liten stund. eftersom jag brukar gå lägga mig så tidigt om kvällarna o han vaknar så sent :P vill ju allafall hålla på med honom en stund innan jag slaggar :D även om jag har redan gjort det lite idag men men. svårt o hålla sig undan :P

FunkyShrimp
9/30/08, 9:27 PM
#45

Jag har "bara" fått två bett av Lillemor men då tog hon inte i så hårt så jag vet inte riktigt.
Men har hört att det ska göra riktigt ont om de biter ordentligt :P

De har fler tänder än människor iaf ;)

Jo det är svårt o hålla sig undan i början^^ Men nog viktigt med att inte hålla på alltför mkt med honom när han precis kommit till dig, precis som med alla andra djur. Så de får upptäcka saker och bekanta sig med omgivningen i lugn och ro.
Men nog bättre att ta upp honom färre men "längre" ggr än många korta ggr. Dom går ju och lägger sig när man släpper ner dom igen och dom brukar inte bli glada av att bli väckta ;P Jag har ett bra exempel på det hehe.
Fräser som en tok.

Du kan ju testa o ha det mörkt i lägenheten på dagarna så kanske han kommer fram :P hehe.
Hörde precis Lillemor äta. och kl är inte ens halv 8 :S hon har kommit fram tidigt nu de senaste dagarna.
Förut var det mellan 22-05 hon var uppe.

ParaKiss
9/30/08, 9:34 PM
#46

Ska testa o ha mörkt om dagarna. Kan ju ha mörkt inne i köket =) O hoppas på att plutten kommer fram :P har pillat liiite till på han. Men har inte ännu direkt plockat upp honom ännu =)

FunkyShrimp
9/30/08, 10:04 PM
#47

han kommer säkert fram om ett tag.

Fast de sover ju mer när de är bebisar också, kan va bra att tänka på.
Min ena tjej sov i 22h i sträck en gång tror jag :S

ParaKiss
9/30/08, 10:21 PM
#48

Jo. så är det ju me alla bäbisar =)

hehe länge det ^^ men ja, det är ju skönt o ligga o jäsa/sova länge :D
Ska snart fixa lite käk åt min lilla plutt. en larv, osso tänkte jag testa lite sallad, lite leverpastej och lite barnmat (morot) ^^nam nam blir det kanske för honom :D Dom äter väll inte så mkt/stora portioner när de är så småa?

Annons:
FunkyShrimp
9/30/08, 10:34 PM
#49

Precis^^

min Lillemor har jag inte gett larver än, jättesvårt o få tag på larv här jag bor :S
Om jag ska ha mjölmask måste jag köpte ½kg >_<

Har du mjölmask, zofobas eller rosenbaggslarver?

Har köpt barnmat 2ggr, och märkt att det är laktos i väldigt många av dom. Så kolla alltid det innan! :)

Mja, jag har torrfoder stående framme hela tiden. Så hon kommer fram då och då när hon känner för att äta. Men så mkt går det inte åt. Men jag brukar ge henne lite av ny mat som hon inte fått förut för att testa först om hon gillar det. Men det dom gillar vill dom ju ha massa av :P brukar vara köttet det, men det ska man inte ge för mkt av.
Men jag tycker hon har ätit ungefär lika mkt hela tiden. Svårt att hålla reda på med, men hon är fortf rätt liten. Tror hon är liten i rocken :P för min andra var iaf 50% större och var endast 9 dar äldre.

Man lär sig med tiden hur mkt de äter och vad de gillar osv. Så det är bara att köra på^^

Vad har du för torrfoder btw?

ParaKiss
9/30/08, 10:44 PM
#50

zofobas har jag. kan säkert på tag på de andra med tack vare min pappa har en liten djuraffär =) Funderar på att föda upp lite själv av nåt så att man har hemma. men jag är lite orolig om de ska rymma :P

Köpte me morot nu. såg inte ut som att va nå laktos i. o andra sidan så är jag rätt så dålig på sånt. o vad som räknas laktos. Är inte inne på sånt :P.

Jo torrfoder har jag också framme hela tiden. =) Blöt maten kan de bli rätt så feta av va?

Jag kör Bozita som jag fick med. Men kommer att byta till Royal Canin sensibel (som de borde väll kunna äta? ^^ ). samma mat som jag kör med katterna då så slipper man ha flera olika foder. Hur överför man till ett annat foder? äre bara o börja lite o sen öka?

Hur reagerar kottarna mot hö? har ju marsvin. O en del djur får ju ohyra utav höet. Är det samma med kottarna. eller klarar de sig? *hoppas*

FunkyShrimp
9/30/08, 10:50 PM
#51

Okays. jag hade zofobas, har om man nu kan kalla dom zofobas längre ;P kvar 2 st. De har kläckts till skalbaggar.

mm om de rymmer blir det skalbaggar^^

laktos är ju allt med mjölk i. mjölk, grädde, ost etc.

Jo precis. geggmat är nog inte det bästa att rekommendera.

Ja absolut. Alla kör typ på Royal Canin, jag med.
Blanda in lite av det nya fodret med det gamla och så lite mer hela tiden så går det nog bara bra.

Jag vet inte med hö, men du ska väl inte ha kotten i hö?^^
Men du menar att det är i samma rum?
Om inte dina marsvin får ohyra av höet så kommer inte kotten få det heller.

ParaKiss
9/30/08, 11:29 PM
#52

Nä. kommer inte ha kotten i höet e. fast det kanske skulle funka? ^^ men nä. kommer inte ha han i hö e :P dom kommer att få vara i samma rum sedan. Inte roligt o ha djur som får ohyra utav höet ^^

Så. nu har alla 8 munnar fått mat, även jag fick lite banan som vart över ;P så nio munnar då =) Och kotten var framme när jag var in till honom. jag vet inte om jag överaskade honom när jag kom in till han första gången eller om han verkligen låg o sovde på golvet :P men han gick efter en stund tillbaka till en utav sina kojjar som är vid varma o sköna elementet (har ännu ingen golvmatta så jag har bäddat lite vid elementet ^^)

Vart kan man ha larver när man ska ge honom? jag har inga direkt bra skålar. la framm larven till honom när han va på golvet men ville inte ha. Har antingen för låga skålar/tallrikar så larven smiter eller för höga kanter typ så att kotten inte kommer åt… problematiskt…  ;/

ParaKiss
9/30/08, 11:31 PM
#53

Han brukar göra typ lite smaskande ljud typ ibland. vad kan de betyda?

FunkyShrimp
10/1/08, 12:12 AM
#54

Jag vet faktiskt inte. Men vet att vilda kotter kan välja att sova i halm om de hittar. ja alla såna halm o lövhögar. Men man kan ju inte helt säkert veta med ohyran.

Ska göra en hörna som jag ska göra som en liten öken :)
Tänkte sand så de kan sandbada, och lite större stenar och grenar eller nån växt. o så värmematta under det. också kattgräs som man kan lägga larver i så får de leta upp dom själva :) bra och naturlig stimulans.

Vill gärna att de ska få det så naturligt som möjligt i en del av hemmet.

Ligga och sova på golvet brukar iallafall inte min göra. Min andra jag hade gjorde det dock. men då var det under en möbel intill väggen, eller under elementet där det är varmt. Men jag har hittat mina ibland när man tänt i köket typ och nån av dom bara legat på golvet, fast då har de vart vakna. Kanske vilar sig lite bara mellan allt spring?^^

Jag letade som en tok efter låga skålar eftersom de är ju inte så stora när det är bebisar :P och efter ett tag hittade jag perfekta här i djuraffärn. Dock har jag märkt att man bör ha högre kanter på skålarna om man ska ha larver i, iallafall zofobas. De är ju rätt snabba och "klättrar" rätt bra, så det gick inge vidare för mig.

Du kan köpa en mindre skål med högre kanter där du har larverna i och resten av maten i en lägre skål bredvid tex. Det är det jag ska göra iallafall.

Eftersom skålarna inte funkade får zofobaserna (haha) så har jag försökt ge på golvet där kottarna varit. Men de har inte visat nåt intresse. Så tror det enda bra sättet är att skaffa en skål med högre kanter som de inte kan ta sig ur, så kommer ju alltid kotter fram till maten och kikar vad det är :) och äter då om den vill ha.

Det känner jag mycket väl igen :) är det när han sover tex?
Man hör här hemma en massa smaskande, när Lillemor ligger och sover så brukar hon smaska ;P eller de vaknar väl till nån sekund för att vända sig eller nåt.

Fast även när jag hittar henne tex i köket när hon är stilla och när man pratar med henne så brukar hon smaska. Brukar smaska tillbaka och hon smaskar ännu mer xD hahaha.
Hon kanske är hungrig med, för hon brukar äta snart efter det med.

Exakt vad det betyder vet jag inte, men de brukar smaska när de vaknat (om jag tar upp Lillemor och hon vaknar till så kikar hon fram och smaskar. Jag tror det är att, som vi människor tex när vi vaknar så kan munnen vara torr om man haft den stängd under hela natten så den behöver "salivas" ;P).

Men det är inget ovanligt iallafall. Alla kottar smaskar :)
Och de är inte oförsiktiga med att gegga ner när de äter heller ;)

ParaKiss
10/1/08, 12:13 AM
#55

Måste då säga att kottarna har speciell lukt dom. Även att dom ser liiiite smått kusliga under taggarna på huden typ :P men sen när man ser dom dära mörka fina ögonen, gulliga bruna nosen, och den mjuka magen så smälter man direkt =)

Annons:
FunkyShrimp
10/1/08, 12:20 AM
#56

Japp^^

Jag tycker deras avföring luktar väldigt starkt av popcorn :P

Jag tycker deras lilla svanstipp är så jädrans söt :D

ParaKiss
10/1/08, 12:24 AM
#57

hmm. ok .ajja. får klura på det dära med höet. inte att ge honom. men att ha dem i samma rum. ;/

Låter som att dom kommer att få det jätte mysigt och härligt! hur kommer du typ ha sanden, inte direkt på golvet va? kommer du ha plast under och sånt då eller?

jo dom dära jäkla larverna klättrar allt för bra. tyvärr. la nu han i lite lägre skål. får se om han tar sig ut eller inte… ;/ annars kanske får mjölmaskar eller nåt annat duga så länge. Bör dom få insekter varje dag typ?

Brukar höra smaskande när han kryper ner i handuken/sin filt, och när han ligger under, även när han sover, och vänder sig lite och sånt. Tycker det låter lite smått mysigt. Och man kanske misstar sig om de kanske gör smaskandet om det har de smått mysigt eller nåt med?

Har nyss haft han i handen/famnen en stund, Vart lite taggigt i början. men sen så vart taggarna mjuka o han tittade fram mellan varverna. hade han in lindad lite i handuken. =) så mysigt så. men han tyckte det va lite läskigt. men var nog rätt så nyfiken ändå plutten =)

ParaKiss
10/1/08, 12:26 AM
#58

jo hans avföring har jag kännt å xD men katternas kan vara värre. så mig gör det inte så mkt :P

ParaKiss
10/1/08, 12:54 AM
#59

Trivs kottar att vara ensamen eller vill de gärna ha en artfränder till kompis? Eller spelar det ingen roll? eller kanske de har väldigt svårt o gå ihop med andra?

zickan
10/1/08, 1:48 AM
#60

Igelkottar är inte grupplevande djur, men går oftast bra ihop med flera.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
10/1/08, 9:17 AM
#61

ok :)

ParaKiss
10/1/08, 11:20 AM
#62

När bör jag avm kotten som tidigaste typ. Bör jag göra det nu i höst? eller ska jag ta det först till våren eller nästa år?

Annons:
ParaKiss
10/1/08, 9:16 PM
#63

Ja då har han fått en värme matta och ett litet sand bad ^^

Han har lite leksaker nu. se om jag kan komma över något mera. annars blire att gå på någon barnleksaksaffär när pengarna kommer :D

Läre köpa barnolja med. lite mera små kryp. osso pulver. jag undrar äre kalk pulver de ska ha eller mineral pulver eller va det heter. eller äre samma sak? Vilken sort andvänder ni? Äre samma som man har just till reptiler och fåglar? Tänkte kolla på nätet och beställa hem, vet ni något ställe där man kan beställa? ^^

FunkyShrimp
10/1/08, 10:04 PM
#64

Jag köpte från djuraffären här en som heter "reptimineral c, vitamins minerals" från märket Sera. Kör på reptil är nog bäst.

Dvs jo det är samma som man har till reptil :)

Jag har glömt min babyolja i sthlm ett bra tag nu.. så har inte använt den på ett tag^^ men har köpt babyschampoo också som jag använder.

kolla in på reptilsidan tex, och kolla länkar där till hemsidor :)

ParaKiss
10/1/08, 10:49 PM
#65

ok. ska kolla upp det=)

Anett Lindbom
10/1/08, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Jag var nu ikväll och hälsade på dotran och tog lite bilder på Köttbullen Sussie!!

 

FunkyShrimp
10/1/08, 11:55 PM
#67

söt :)

ParaKiss
10/2/08, 1:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Flera bilder som Hedbrant har tagit ^^

ParaKiss
10/2/08, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

pluttigt så ^^

Annons:
ParaKiss
10/2/08, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

vill tillbaka o sova :P

ParaKiss
10/2/08, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

sötnosen =)

Nessie87
10/2/08, 3:52 AM
#72

Naaw snutte. =) Förundras varje gång över hur små de är… Svårt att veta vilka storlekar man skall ha på leksaker etc när man inte har någon kotte att jämföra med… Aja, de växer väl i dem om inte annat. Köpte matskålar idag som jag trodde skulle kunna vara lite små. Om mina tjejer är som din pöjk så lär de snarare kunna använda dem som badkar… ;)

ParaKiss
10/2/08, 3:57 PM
#73

hehe jo, jag har lite problem med storlekar på leksakerna o vad man ska köpa o sånt o ge honom. ^^ Funderar på att när man har fått mera pengar o köpa kattgräs och lägga larver eller maskar i.  han har ännu inte ätit larven som jag gav han för några dagar sedan. testade o lägga leverpastej i skålen där larven är. Patejen gick absolut i. Men jag hittade dock larven på golvet. levande. kan väll inte vara för stor larven?  Känns nästan som jag har fått mitt nästa husdjur med den dära larven som aldrig blir uppäten :P

han är lite klen på mat tycker jag, verkar inte äta så mkt. Leverpastejen går i och kattmaten (torrfodret då). Men broccoli, l blöt kattmat (mjau), gurka, sallad, äpple, päron, makaroner, ägg gula, falukorv, banan, osv är han klen på. har inte sett någon tugga på den maten som jag har gett honom. har ätit liiiiite barnmat (morot) ser det ut som. och pastejen är jämt slut. ^^ Får se vad man hittar på ikväll för mat…. har fått leverpatej två gånger nu. så det får han inte mera utav nu ikväll ^^ funderar på att ge honom lite kött och kanske ris, eller havregryns gröt.. ska själv ev. äta kött o ris ikväll så då blire passande. kan man ge honom stekt kött? Hur är det med stekta köttbullar?

FunkyShrimp
10/2/08, 4:49 PM
#74

om jag var du skulle jag inte ge stekta köttbullar. ge dom ostekta.
och vilket kött tänkte du tillaga?
isf ska det vara kyckling (eller fisk^^)
jag skulle inte chansa på annat kött… men rå nötfärs kan du ge. Men tänk på att det ska vara nötfärs.

Det har vart så här många ggr med att de inte ätit det man ger. Ibland gillar dom det och ibland inte. Man får testa sig fram med vad de gillar och inte gillar.

ParaKiss
10/2/08, 5:05 PM
#75

minutstek som jag hade köpt på lidhl. men hoppar över det då :D 

Då får han gröt ikväll ^^ eller ris bara me grönsaker i…

FunkyShrimp
10/2/08, 5:12 PM
#76

hehe ja :P låter bäst att låta bli.

men det är ju mjölk i gröt? inget att rekommendera

Annons:
ParaKiss
10/2/08, 5:17 PM
#77

äre? det är väll inge mjölk i havregrynet? som man blandar med vatten?

ParaKiss
10/2/08, 5:48 PM
#78

jag tror min larv har rymt :(

FunkyShrimp
10/2/08, 5:53 PM
#79

trodde du menade vanlig gröt^^

Havregrynsgröt äre med vatten så kör på^^

Men :P hur har du larven egentligen?
Du borde kanske inte ha den framme hela tiden, kotten sover ju också så då kan den ju ändå inte äta. Lägg bara fram den när han gått upp för kvällen.

Om du inte hittar larven kommer du ha en skalbagge inom en snar framtid i din lägenhet^^

Har du fler larver? hur har du dom isf? alltså vad du har dom i.

ParaKiss
10/2/08, 6:26 PM
#80

köpte abra den hära då. men kommer nog att köra egen liten odling utav nå foderdjur. så blir det billigare å ^^

hehe trode den inte skulle ta sig ut. eller om han verkligen är upäten. eftersom den inte hade tagit sig ut på flera dagar :D hade den i askfat som är väldigt hal om kanterna och lite utstickande upp i typ :P

jo jag komemr väll ha de :D

Anett Lindbom
10/2/08, 10:16 PM
#81

Att du inte delar på larven, den kanske är lite för stor för lilla kotten, eller vad tror du?

ParaKiss
10/2/08, 10:35 PM
#82

Jo, ska testa det ikväll tänkte jag. vill inte att den ska bli skalbagge heller innan den har blivit uppäten :D

jag hittade larven tidigare så :D

FunkyShrimp
10/2/08, 11:34 PM
#83

Larven är inte för stor. Men ja du kan ju testa o dela den, men då får du nog plocka bort den dan efter för den blir ju dålig och ruttnar om den får ligga.

Jo jag kanske ska köra på mjölmask på odling sen.
Domdär larverna verkar klara det mesta :P hehe. Det ska tydligen göra riktigt ont om man blir biten av dom med.

Annons:
ParaKiss
10/2/08, 11:48 PM
#84

mm ajja, får se vad man gör med lill larven. jag har ju så vårt o ta ihjäl haha :D

Jo, de har verkligen gaddar… ;/

FunkyShrimp
10/3/08, 1:26 AM
#85

mm jag är likadan :P haha

jo, har märkt det när jag haft dom i snusdosor^^ biter upp andningshålen och försöker ta sig ut men fastnar halvvägs :P

ParaKiss
10/3/08, 9:44 AM
#86

hehe :P

ParaKiss
10/3/08, 9:44 AM
#87

men lill plutten min äter verkligen inte vad som helst han e… verkligen klen på maten :P

Upp till toppen
Annons: