Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2936 ggr
volvo850
10/1/08, 9:28 PM

missbildat ben?

det är så att min igelkottshane på 4år som jag nyss köpte har ett missbildat ben säger hon ja köpte honom av. det är jätte tjockt,lite snett å sen sårigt på sidan..ser nästan ut som att han brutit benet någon gång å ingen brytt sig. jag tror inte att de är någon missbildning. finns det några kända problem hos kottarna så dom blir så? jag ska till veterinär med honom har ja bestämt även fast hon säger att han alltid varit så, jag har svårt att tro det. han stödjer lite på den böjda delen av benet… men han har blivit mer å mer sårig…

Annons:
FunkyShrimp
10/1/08, 10:08 PM
#1

nej det låter verkligen inte som en missbildning :S inte om det är sårigt och svullet.

En missbildning som man haft hela livet kan va att benet är böjt eller likn. men verkligen inte sårigt eller svullet :S!
Det kan kanske vara en infektion?

Gå till veten så snart du kan, för detdär låter inte bra. Och att amputera bort ett ben på en igelkott är heller inte snällt om det nu skulle gå så långt att det inget att rädda om det skulle sprida sig eller nåt. =/
Hoppas att det går att lösa iallafall!

Skriv gärna hur det gått hos veten!

volvo850
10/1/08, 10:14 PM
#2

okey:( ja jag tycker så synd om honom. men han är inte aggresiv eller reagerar speciellt när man rör vid benet men de kanske dom inte gör heller. han springer i sitt hjul oxå. men han haltar ju jämt.    :( sen skulle de ju inte se så tjockt å svullet ut om de va gammalt.

volvo850
10/1/08, 10:17 PM
#3

tänk om de e så illa så man måste amputera då? går det eller är det kört då?:(

FunkyShrimp
10/1/08, 10:37 PM
#4

De visar faktiskt knappt ifall de har ont har jag märkt.
Jag har problemet med hårstrån, att det har virat sig runt tassen på min ena tjej 3ggr och två gånger riktigt hårt. När jag kom fram till veten hade den börjat bli blå/lila och det satt verkligen HÅRT :(!
Tassen var iallafall 3ggr så stor som den vanligtvis är.
Snacka vilken panik man får när man ser det.

Min andra tjej jag hade fick jag avliva för 2½ vecka sedan :'(!!
Jag hade vart hemma den helgen och lämnade kottarna här med min inneboende. och när jag kom hem såg jag på morgonen att hon knappt hade ätit någon mat, vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Och jag hittade henne med hår runt baktassarna, kan inte beskriva vilken chock och panik jag fick. Så fruktansvärt det var att se henne så hjälplös.

Och jag hade inte ens vart där, om man hade vart hemma så hade det inte hänt att jag vart tvungen att avliva henne..

Men jag ville iväg så fort som möjligt och avliva henne, för det går inte att ha en kotte utan bakben.

Och svar på din sista fråga som jag själv ställt mig många ggr, så tycker jag det inte är snällt för kotten att få leva med endast ett bakben då igelkottarna springer väldigt mycket på nätterna. Det varesig blir eller känns snällt eller rätt helt enkelt.
Så tyvärr skulle jag iallafall avliva, då jag inte kan tänka mig att den kotten kommer ha det så himla kul med att inte kunna springa runt som de gör.

Så ett viktigt tips är att dammsuga och se till att det inte ligger hår på golvet! Är jättesvårt att märka ibland, jag hade själv städat i 3h och ändå fick den ena hår runt tassen. Så jag rekommenderar verkligen att städa ordentligt!

Tycker det är riktigt konstigt att den förra ägaren inte har brytt sig om kottens ben.
Men gå till veten och hör vad han säger! Finns inte så mkt annat du kan göra för att få exakt diagnos. Förhoppningsvis är det inte så farligt, och att det kan botas med medicin och skötsel med benet. Men man får ändå ha i baktanke att det kan vara värre.

Men om jag vore du skulle jag till veten så fort jag kunde imorgon.

volvo850
10/1/08, 10:44 PM
#5

det är ett framben är de lika illa?

FunkyShrimp
10/1/08, 10:48 PM
#6

aha.
jag tycker det är minst lika illa =/
de får ju inte denhär balansen de ska ha när de springer om de bara har 3 ben. Tror det kan bli rätt mkt ramla omkull.

Annons:
volvo850
10/1/08, 10:50 PM
#7

ååhh:(

volvo850
10/1/08, 10:56 PM
#8

ja ska åka in imorgon om ja får tid på djursjukhuset:( men de e säkert försent:( jag har haft honom i 2veckor. ja har till och med frågat förra ägaren flöera gånger om de verkligen är så att han haft så jämt. å även påpekat att de inte spelar roll för mig för ja skulle aldrig lämna tillbaka honom eller så. ja vill bara veta för hans skull:(

FunkyShrimp
10/1/08, 11:08 PM
#9

Ja man gör ju det för djuret.
Om jag skulle få reda på att djuret jag köpt hade en sån skada från den förra ägaren så skulle jag nog anmäla faktiskt.
Men veten kan nog göra ge en förklaring på vad som kan ha hänt och om det är medfött eller ej (vilket jag inte tror ett piss på)

Men ja, ring iallafall tidigt imorgon och boka tid så du får åka dit.
Det står antagligen inte som akut eftersom han haft det så länge.
Men om det hade varit akut så kan man åka in ändå utan tid.
(tex om man måste avliva akut eller om djuret håller på att dör eller kommer mista ett ben om den inte får hjälp)
Men tror tyvärr inte du kan komma som akut. Men nångång nu i veckan bör du ju få tid.

Usch, du måste känna dig jätteorolig nu =/ vet exakt hur det känns. Men bra att du nämnde det nu iallafall och inte senare!
Även om du inte får tid imorgon för att ta honom till veten, så när du bokat tid, fråga på telefon också om de kan veta vad det är och förklara situationen och om du kan göra nåt just för tillfället för honom.
Och sen tar du honom till dom när du har din bokade tid.

volvo850
10/1/08, 11:16 PM
#10

ja de e inte kul:( min lilla raring ju:( har provat haft på lite babyolja där han e skrovlig om de va så att han va torr men de verkar inte hjälpa:(

jag har gått djurvård oxå så man har ju sett lite. jag tycker då inte att de ser ut som en jättegammal skada. å gubben e ju 4år å så länge kan han verkligen inte haft de så! ser ut som en benpipa precis under huden där benet är böjt. så jag tror de är ett benbrått.:( om de är det va gör dom då då? de går ju inte att gipsa eller sånt…

volvo850
10/2/08, 9:32 PM
#11

på torsdag nästa vecka fick jag tid…:( så långt dit!

FunkyShrimp
10/2/08, 11:46 PM
#12

Men frågade du veten på telefon vad det hela var om? och ifall de har tips på vad du kan använda för att smörja på hans ben eller så.

Gör det annars, för en vecka är ju ändå rätt lång tid.

Så hans ben syns? :S och du borde ju ha mer koll än vad hon hade om du själv gått djurvård. då skulle jag kalla det djurplågeri av den förra ägaren som verkar ha totalignorerat hans skada!
Stackars kotte :(

Jo jag har sett en bild på en kotte med gipsat ben :) nu hittade jag den inte dock. men det bör ju gå?
Jobbigt bara om han haft det ett tag så det kanske inte går att fixa, men det är bara att hoppas!

volvo850
10/3/08, 7:58 AM
#13

ja jag frågade om allt typ. dom tror väl som jag sa att de kan vara ett benbrått som läkt fel. är det så så gör dom ingenting. annars kan de vra en infektion å då får han medicin.

Annons:
FunkyShrimp
10/3/08, 1:23 PM
#14

Ahaa okej.
Men usch, hoppas det är det andra isf.

volvo850
10/9/08, 8:32 PM
#15

nu har jag vart till vet. benet var som ja trodde brutet för ett tag sedan å felläkt. sen har har en infektion oxå som han fick medicin mot.

FunkyShrimp
10/9/08, 10:45 PM
#16

Men gud! =( stackars lilla!

Men har han ont av benet?

Jag skulle faktiskt anmält människan som hade honom innan. fy alltså.

volvo850
10/9/08, 11:04 PM
#17

dom sa att han inte har ont av det nu eftersom det har läkt. det har ju läkt i fel läge men han har lärt sig hur han ska stödja på benet så dom sa att han inte har ont. men han måste ju ha haft fruktansvärt ont när de hände ju!:( å sen bara fått gå med det brutet tills de självläkt. de tar ju låång tid!

FunkyShrimp
10/9/08, 11:12 PM
#18

Ja verkligen!

och vadå att han alltid hade haft det så, yeah right!

Man märker ju för satan om ens kotte har brutit benet.

volvo850
10/10/08, 4:08 PM
#19

ja, men att man bryr sig och gör något är en annan sak…

FunkyShrimp
10/10/08, 5:35 PM
#20

verkligen… usch. vad ska du göra nu då?
du ska inte kontakta människan eller?

Annons:
volvo850
10/10/08, 8:37 PM
#21

de är så här att hon jag köpte honom av hade bara haft honom i en vecka för hon sålde honom åt den riktiga ägaren. hon som haft honom å bara sålt honom tycker att ja ska ha pengarna tillbaka  för honom. men hon får inte tag i fd ägaren. när ja nämnde benet förut hade hon ju bara sagt att han haft så jämt.. så hon lär ju inte bry sig opm djuret. men de minsta hon kan göra tycker jag är att ge pengarna tillbaka för då har hon betalat en del av vet besöket!

men igentligen bryr ja mig inte, de viktigaste för mig är att lille göran mår bra nu:) så får ja inte tag på henne då är det så. Göran har de bra nu iaf:D

FunkyShrimp
10/10/08, 9:03 PM
#22

Aha okej.
Var det pga benet som hon sålde honom eller? alltså hon som hade haft honom en vecka.

Men va skönt att han har det bra nu iaf :)

volvo850
10/10/08, 9:15 PM
#23

hon som hade honom en vecka sälde honom åt ägaren. så hon ägde honom inte alls. men hon som har ägt honom sålde honom pga att hon inte hade tid sa hon…tid efter 4år? de tycker ja låter knäppt. han gjorde väl illa sig å då ville hon inte ta honom till vet av någon anledning eller så brydde hon sig inte.

FunkyShrimp
10/10/08, 10:04 PM
#24

ah okej.

Mm jag förstår inte hur man INTE kan ha tid med en igelkott :S de tar ju knappt nån tid från en, de är väldigt självständiga så såntdär snack om igelkott är bara bortförklaringar… visst, om man har typ 10st kan jag tänka mig att det är tidskrävande ibland, men inte om man har en o haft den såpass länge.

Jag förstår bara inte hur man kan låta ett djur lida på det viset.
Tur att han har kommit till en snäll människa som du iallafall! :)
Så kan han få de sista åren lycklig iallafall.

volvo850
10/10/08, 10:50 PM
#25

nej de e konstigt att man kan låta honom bara gå runt med brutet ben:(

FunkyShrimp
10/10/08, 11:02 PM
#26

Han måste haft förbannat ont. fy satan.

Men skönt att han kommit därifrån nu! =)

FunkyShrimp
3/17/09, 5:38 PM
#27

putt

Annons:
Upp till toppen
Annons: