Annons:
Etikettuppfödare
Läst 2504 ggr
ParaKiss
10/9/08, 1:30 PM

importera - åka till tyskland

Någon som är sugen på att åka till Tyskland och importera lite kottar? Om man hittar någon med körkort så kanske åka med minibuss till tyskland och är några som delar på bensin priset, osv. Och hjälps åt för att få in nya linjer kanske. Funderar på efter nyår-våren. efter nyår så är all jul och sånt över så :D

Annons:
zickan
10/9/08, 1:32 PM
#1

Jag har hittat en som kan köra mot att slippa betala nått bara köra.
Jag är också på om jag har pengar och inte är fast med jobb.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
10/9/08, 1:36 PM
#2

Jo det är helt okey. Är ju jobbigt o bara köra så det går jätte bra :D

Hur ska man planera upp resan?

Först kolla hur mkt det kan kosta o åka dit och tillbaka med bil + bensin. Hyra minibuss kanske då.

Hur man importerar, läre man ha tillstånd?

Kolla med uppfödare som man kan köpa ifrån i Tyskland.

Hur mkt det mesta kommer att gå på ungefär.

I en minibuss får det plats ungefär ca 6-8 pers kanske.

ParaKiss
10/9/08, 1:37 PM
#3

Jag är 99% me på detta. 1% är pengarna då om man har dem. Men det ska gå o lösa på något sätt. Så mer eller mindre 100% då jag tycker detta kan bli jätte skoj med :D

FunkyShrimp
10/9/08, 1:43 PM
#4

jag är på!

jo man måste ha tillstånd med vad jag vet.

ParaKiss
10/9/08, 1:49 PM
#5

Vart kan man kolla tillstånd och sånt? Jag har aldrig importerat så :D

zickan
10/9/08, 2:54 PM
#6

det är jordbruksverket som gäller. maila eller ringa. de kan tjafsa lite så man får vara beredd att tjafsa tillbaka. kostar 500 har jag för mig.

tror även det ska finnas en artikel om kotte import här inne.
Tar man en stor minibuss så drar det mer bensin och blir inte billigare även om man är fler. så vilken form av bil kanske bör anpassas till hur många som följer med.
Jag har en kompis som älskar att köra bil. Hon har redan erbjudit sig att köra mot att hon inte betalar nått. Är inte intresserad av import bara röra på sig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
10/9/08, 3:02 PM
#7

det som behövs är en budget.  vad ska man dela på. vart ska man bo. jag har varit i tyskland rätt mycket. finns många billiga vandrahem/hotell. Finns ett mellan ting på de två som jag nu inte mins vad de kallar. hur många dagar. ungefär datum.
man bör ha en resebudget på 2-4000 beroende på vad man vill göra och hur man vill bo, äta.

jag har alltid kört på billigaste. sist kom jag undan med 5000 på en resa med min dåvarande kille. vi var borta en vecka. bodde på hotell, körde runt från kompisar, åt på både restaurang och köpte med hem till hotellen. hade med kokkök. inget man ska visa dock för då får man inte bo kvar på hotellet.
Körde igenom holland, amsterdam, tyskland, danmark.
så gissningsvis kommer vi få lägga ca 1-2000 per person på bensin med dagens priser.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
10/9/08, 3:44 PM
#8

Ok. jag har aldrig vart till tyskland så =) Bra du har vart dit så mkt :D  ok. innan jag tjaffsar me dem så ska jag kolla efter en kotte :D eller nå uppfödare som kommer ex ha kull snart eller något liknande. tips och förslag är välkommen hehe :D

zickan
10/9/08, 4:57 PM
#9

jag känner till ett par tyska uppfödare, några i danmark och några i holland. de har nästan alltid ungar

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
10/9/08, 5:01 PM
#10

Jag har även läst tyska så jag kan förstå dom lite ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
10/9/08, 7:05 PM
#11

så det blir inge danmark öht eller?

ParaKiss
10/9/08, 7:22 PM
#12

Ok vad bra =) Zickan, vill du kanske hjälpa mig o kolla me dem om de har nå en fin hona till salu i vintern. kanske nå unge. Ingen albino. är så dålig på sånt dära utomlands :D

FunkyShrimp
10/9/08, 10:45 PM
#13

Ska du börja para kottar? Tungan ute

Annons:
zickan
10/10/08, 12:37 AM
#14

Fs= hör han av sig och de är kvar så kan det vara aktuellt ännu. Men han har inte varit online på länge.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
10/10/08, 12:53 AM
#15

#14 okays.

Jag är iallafall fortf intresserad.
Men såg också på repti att han skrev ut en annons för typ 3-4 dar sen?

Han hade tydligen kottar från i april som var den äldsta kullen och den yngsta va på en ca 10-11 veckor nu. o säkert några kullar därimellan.

Mikaela_B
10/11/08, 8:36 AM
#16

Jag rekomenderar er som planerar att åka till Tyskland att om ni skall ta bil så ser ni först och främst till att ha mer än 1 förare =)

Jordbruks verket får ni se till att ta tag i så fort som möjligast, för som sagt det kan bli ett väldans liv på den fronten och det är svårt att få ett godkännande om ni inte har bra argument till det hela.
Och sedan så måste dom ha ansökan minst 30 dagar innan bestämt datum på importen, dom är inte så haj på igelkottar så förmodligen kommer dom vilja be er att kolla upp med Tyska variationen av jordbruksverket också, för att se vad dom har att säga om det hela.
Detta fick jag göra…. Så behöver ni hjälp på den fronten så finns jag till hands.

var noga med eran ansökan, och se även till att inte överdriva antalet importer, ju fler ni skall ta in ju mer kommer ni få kämpa med dom för att få ett godkännande, bara så att ni är medvetna om det.

När ni ansöker också så kan jag säga att det finns ingen lag på att det krävs karantän på igelkottar som importeras, så skriv därför att ni sköter karantän hemma 6-8 veckor som brukar vara en bra karantäns tid på de flesta små djur när man tar in från utlandet.

När de gäller om ni skall ha in djur från uppfödare i tyskland om ni är ute efter nya linjer, ett tips är att ni letar reda på en uppfödare som ev samarbetar med fler uppfödare och så bokar ni djur ifrån olika uppfödare så får ni in helt nya linjer också, men akta er också för när de gäller uppfödare som samarbetar, oftast är det så att dom köper djur av varandra, detta gör att ni får kolla igenom extra noga så att ni inte får besläktade par även om det kommer ifrån 2 helt olika uppfödare. Risken finns.

Allt hänger ju på hur ni vill att era nya linjer skall se ut.

Se till att ni också får veterinärbesiktnings intyg på era djur, där kommer det kosta er lite extra pengar / djur, men det är värt det om ni går in seriöst för detta. Och även att ni får stam på djuren är ju en självklarhet annars ser jag iallafall ingen vits med att importera.

Önskar er alla lycka till iallafall med allt som skall ordnas innan import och hoppas att det blir en lyckad sådan också =)

www.blueberryhedgehogs.com

Christiaan
10/15/08, 10:26 PM
#17

Jag kan hjälpa till när det gäller tyskan :)

toveb
4/17/09, 11:46 PM
#18

Som sagts av mig tidigare..egyptiska långörade importer till mig ,emottages tacksamt.

Upp till toppen
Annons: