Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1057 ggr
MrMe
10/15/08, 8:47 PM

Hjälp en nybliven kottehusse!

Tjena!

Nu har Bazooka varit här i tre nätter. Jag vet att det är lite väl tidigt för att oroa sig, men vill ändå fråga så att jag kan lugna mina nerver lite, vill ju inte göra fel=/ 

Det verkar som om min kotte inte hittar ut ur buren. Igår la jag ett spår av mat längst rampen ner till matskålen som jag ställt utanför buren, men han kom ändå bara halvvägs! Han krafsade längst med väggen som om han ville ut för att undersöka, men han kom inte över Så jag la då en större filt som ramp och då kom han över när han försökte. Efter detta hittade han matskålen snabbt. När han ätit klart började han att utforska rummet. Ibland drog han magen längst marken och ibland slängde han sig helt oprovoserat i en boll och fräste. Vad betyder detta? Efter ett bra tag precis innan jag skulle gå och lägga mig hittar jag honom under den filt han kom ur buren med. det verkade som om han inte kunde hitta tillbaka in i buren. Så jag fick då bära in han i buren, vilket kanske inte var det ultimata då han fortfarande är livrädd för mig.  Vad göra? Har ni några tips på hur jag kan få honom att förstå att han kan komma ur buren?

En annan sak som jag undrar är om jag gör rätt i frågan om att han ska vänja sig vid mig och bli handtam. Jag lät han vara de två första nätterna. Tredje natten var ju den som jag beskrev ovan. De närmaste nätterna tänkte jag att jag endast ska handmata honom. Vilket kanske blir svårt, då han springer in i sitt hus varje gång han ser mig, men ska ju iaf försöka. Efter detta ska jag börja försöka ta upp honom och ha i en filt i knät när jag kollar på TV eller nåt. Dock känns det lite fel att ta upp honom när han rullar ihop sig och kanske också fräser. Men tycker ni att jag ska ta upp honom ändå och ignorera att han rullar ihop sig? Tyvär är det inet bara han som måste vänja sig vid mig, då jag har märkt att även jag måste vänja mig vid honom. Är nämligen lite halvt rädd för honom, speciellt när han fräser och rullar ihop sig. Eller, rädd och rädd tycker mer att det är lite obehagligt, är ju inget djur man tidigare haft och göra med.

Sista frågan jag har är hur mycket mat man ska lägga fram till honom om kvällen. Zickan sa att jag skulle ha mat framme hela tiden, men detta går ju emot alla andra som säger att man bara ska ge maten en gång om dagen. Just nu ger jag maten vid 20 tiden och låter den stå framme hela natten till morgonen då jag tar bort det han inte ätit. Men hur mycket är sunt förnuft i frågan om hur mycket kotten ska ha. Han är snart 10 veckor.

Hoppas att ni fick ut alla mina frågor där! Snälla ge lite feedback, är lite orolig..

Frågorna var alltså:

Hur får jag honom att hitta in och ut ur buren?

Gör jag handtamsträningen i en bra ordning? Och ska jag ignorera hans ihoprullning när jag tillslut ska ta upp honom?

Hur mycket är mat är sunt förnuft för en kotte på 10 veckor?

Tack så jätte mycket för era svar!!

Mvh

Benny Svensson

Annons:
zickan
10/15/08, 10:01 PM
#1

kanske har lite svårt att ta sig ut då han inte är så stor ännu. tror det kommer. kan ju annars ställa maten utanför buren eller lägga nått utanför som luktar riktigt gott.

Plocka upp honom hela tiden ;-). Bry dig inte om att han fräser och rullar. Min ena tjej fnyser och fräser även om hon inte rullar ihop sig.  Ha stabila lugna händer och lite tålamod så bör det komma rätt fort.

växande djur behöver fri tillgång till mat. Sedan äter inte en igelkott mer än vad de behöver. Här hemma lämnas tom mask om det är mer än vad de orkar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MrMe
10/15/08, 10:38 PM
#2

Jo, tror jag ska börja med att ha maten utanför så att han vänjer sig lite vid att gå in och ut ur buren. Han vaknade precis och då såg jag att han gick ur buren och kolla sig runt en snabb stund och gick sedan in igen. Dock tog han vägen med den stora filten och inte rampen=/. 

Tycker du att jag ska börja plocka upp honom redan, samtidigt som jag kanske handmatar han? Tycker du inte att jag ska börja handmata honom några dagar före?

Hur länge ska han ha fri tillgång till mat då? Tills han blir vuxen(vilket han är vid ett år eller hur)?

FunkyShrimp
10/16/08, 4:14 PM
#3

jag har mat framme hela tiden till min kotte.
eftersom jag är ofta borta på kvällarna så får hon äta på kvällarna när hon vill.

Men om jag ger annan mat utöver torrfodret så lägger jag det i matskålen när jag hör att hon är uppe och springer. Även handmatar ibland.

Eftersom han är så liten så kan han ha svårt att ta ut ur buren. Testa o göra en ramp på insidan av buren med av trä eller nåt som han kan ta sig upp på.

Du kan plocka upp kotten ändå. Alla kottar i början rullar ihop sig och fräser eftersom de inte känner en. Mina gjorde det med. Men om du vill få den tam så måste du göra så.

Min dam kan fräsa åt mig fast hon inte har taggarna upp, hon blir nog bara irriterad för att jag stör :P
Sen blir de inte så glada när man väcker dom… :P men det får dom ta ibland.

Snacka om att hon var sur igår!
Väckte henne o stoppade ner henne i badet. o sen klippa klor. Jisses va sur hon va! xD

Men bara att plocka upp kotten o sitta med honom en stund nån gång om dan tex. När han lär känna dig så kommer det bli bättre.

MrMe
10/16/08, 4:46 PM
#4

Jepp, tack för det.. Ska ta upp honom i knät för första gången ikväll! han har legat under gardinen hela dagen nu, haha.. Och vad det gäller maten, så låter jag väl dem stå framme då då.

=)

FunkyShrimp
10/16/08, 5:19 PM
#5

Japp gör så :)

Haha ja, dom gillar gardiner :P
Du kan lägga ut en fleecefilt på golvet med tex. Dom gillar o lägga sig och sova i sånt.

Har hittat min dam sova på mh udda ställen :D haha

Gardiner, byxben, skor, klädhögar etc ;P

Upp till toppen
Annons: