Annons:
Etikettoff-topic
Läst 592 ggr
Bim
10/4/08, 7:34 PM

Namninsamling mot långa djurtransporter!

Djurskyddet Sverige kräver kortare transporttider för djuren. bättre förhållanden i transportbilarna. bättre kontroll så att lagarna efterlevs. Våra krav omfattar alla levande djur, oberoende av syftet med transporten - till slakt, för vidareuppfödning, för att användas i avel eller för tävling. Djurskyddet Sverige vill också att handel med levande djur ska så långt som möjligt ersättas av handel med kött. Vi vill att transporterna av levande djur ska minimeras och slakt ska ske så nära uppfödningsplatsen som möjligt. Syftet med namninsamlingen är att förbättra lagstiftningen för djur som transporteras långt och under plågsamma former. Även kontrollen av transporterna måste skärpas så att lagarna efterlevs. Om medborgare ställer krav på beslutsfattarna inom EU kan bestämmelserna och lagarna förbättras så att djuren skyddas från lidande. Namninsamlingen kommer pågå fram till den 15 december, hjälp till du också! Du kan läsa mer samt underteckna listan här:

Djurskyddet Sverige kräver

  • kortare transporttider för djuren.
  • bättre förhållanden i transportbilarna.
  • bättre kontroll så att lagarna efterlevs.

Våra krav omfattar alla levande djur, oberoende av syftet med transporten - till slakt, för vidareuppfödning, för att användas i avel eller för tävling.

Djurskyddet Sverige vill också att handel med levande djur ska så långt som möjligt ersättas av handel med kött. Vi vill att transporterna av levande djur ska minimeras och slakt ska ske så nära uppfödningsplatsen som möjligt.

Syftet med namninsamlingen är att förbättra lagstiftningen för djur som transporteras långt och under plågsamma former. Även kontrollen av transporterna måste skärpas så att lagarna efterlevs. Om medborgare ställer krav på beslutsfattarna inom EU kan bestämmelserna och lagarna förbättras så att djuren skyddas från lidande.

Namninsamlingen kommer pågå fram till den 15 december, hjälp till du också!

Du kan läsa mer samt underteckna listan här.

Annons:
Tina-A
10/7/08, 12:56 PM
#1

Vad innebär kortare transporttider? Alltså hur länge skulle det vara jämfört med nuvarandre? Hur långa är nuvarande som inte är okej?

Vad gör förhållandet i transportbilarna bättre? Mat? Vatten? Solljus? Eller vilka är kriterierna?

Hur ska man kontrollera lagarna?

Står det på sidan? :) Jag tycker det verkar lite luddigt.

Tycker givetvis att transporterna ska vara så bra som bara möjligt, för djurens skull, men jag tror att så länge det inte finns konkreta åtgärder kommer inget hända. "kortare, bättre". Vad innebär det?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bim
10/8/08, 5:38 PM
#2

#1 ärligt talat vet jag inte, men med tanske på att det inte kostar nåt och att det tar 3 sekunder så tkr jag att man kan skriva på så att kaaanskekaanske det blir bättre! :)

zickan
10/8/08, 7:09 PM
#3

Om jag inte mins fel det redan fixat bättre transport för djuren?. Var inte den frågan upp för nått år sedan och gick igenom?

Håller med Tina, vad är det som ska förbättras och hur?. Kanske bra att veta vad man skriver på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: