Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1084 ggr
Salladshataren
10/20/08, 12:24 PM

Kastrering

Inlägg ifrån denna tråd som spårade ur.

Kopierar och klistrar in inläggen här som handlar om kastreringar :P

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Salladshataren
10/20/08, 12:25 PM
#1

Funkyshrimp:

Efter att uppfödaren jag ska köpa mina kottar av ringde mig tidigare "idag" så ringde jag veterinären i jönköping.

Jag undrade ifall de "utförde" kastrering på igelkottar. Hon som de kunde tänka sig gjorde det (de har inte haft nåt kottekastreringsfall innan) var tyvärr sjukskriven fram till om en 1½ vecka, men de trodde att det skulle gå bra.
Jag frågade vad det ungefär skulle gå på hon jag pratade med sade ungefär runt tusenlappen.

Kan vara bra att veta för er andra om ni undrar samma sak! =)

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:26 PM
#2

Mikaela_B:

#2 hum, nja kastrering på ett så litet djur. Tycker de e en sak att kastrera en hund eller liknande, iller behöver man ju i vissa fall speciellt som med honor som ej går i avel etc, men hur ofta händer de att man kastrerar en råtta? och en igelkott?

har aldrig hört någon som ens har tänkt tanken så de va lite nytt.
Får ja lov att fråga varför du skall kasterar igelkotten?

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:27 PM
#3

Catteklina:

Jag kan personligen tycka att det känns onödigt att kastrera en igelkott. Ser inga fördelar med det.
Men lycka till!

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:27 PM
#4

Funkyshrimp:

#3

Nu ska vi se om det funkar ;P

För att om jag ska ha en hone och hane vill jag inte att de ska para sig. Och inte så vanligt att man kastrerar smådjur håller jag inte med om.

Kaniner, marsvin, råttor, chinchillor, folk kastrerar dom. Så igelkott är ju i "samma storlek" på ett ungefär så tycker att det är samma sak.

Sedan vet jag inte om de blir lata eller liknande av det. Men klart man kan kastrera dom liksom med andra smådjur ;)

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:29 PM
#5

ParaKiss:

Nu har jag inte läst hela tråden riktigt.

Detta med kastrering på smådjur ex marsvin, råtta osv. Så ska man helst inte göra det. Och inget man tipsar om heller. eftersom det är livsfarligt för dem. just för att dem är så små. Farligt o söva ner dem.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:30 PM
#6

Christiaan:

jag håller med Parakiss…."if it aint broken, dont fix it"….man ska inte utsätta ett djur för riskabla procedurer om det inte är nödvändigt…kastrering verkar onödigt…lättare att bara skaffa antingen honor eller hannar så är problemet löst

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Salladshataren
10/20/08, 12:30 PM
#7

ParaKiss:

Jo precis. Men vissa djur tycker jag att man ska kastrera med. Om man inte andvänder den i avel eller har andra problem. fast då större djur då

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:31 PM
#8

zickan:

Djur är oftast friskare om man inte kastrerar. Iller honor måste t.ex tas ur brunst varje gång(ca1 gång år) och rekomenderas endast att kastreras för att de brunstar helt enkelt ihjäl. Men enligt friskhet så är de  bäst att låta bli okastrerade om man kan plocka ur brunst på annat sätt. 
Varför kastrera något djur som inte behöver det? Om man inte ska avla så kan man ha bättre koll på sitt djur istället.

Jag kastrerade min hund endast med anledningen till att jag hade en underbar hundvakt där han älskade att vara. Men hennes egen hund skulle användas i avel och min var på väldigt go väg att ta över titeln som pappa till första kullen. Ville inte att han skulle behöva byta hund vakt när det verkligen funkade så bra. Ville även att han inte skulle bli av med sin lek kamrat.

Ute katt kan jag förstå att man kastrerar. Lika så vissa andra djur. För det finns anledning. Men varför kastrera djur bara för att de inte ska avlas på om de är fullt friska och fungerar som de ska.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:32 PM
#9

Christiaan:

jovisst…jag är inte mot kastrering/sterilisering i sig….

tycker bara inte att man ska hålla på med kottar :)

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:32 PM
#10

ParaKiss:

Kastrera ex katter, vare sig honor eller hanar. Om de inte går i avel är bra. eftersom de annars får problem ex honorna. som löper gång på gång eller går på p-piller bara. inte bra det för henne. och ang hankatter, jag själv tycker det inte är så roligt med kissande och åmade han katt. men vet inte om man kastrerar dem för mående i fysiska. men just det att bli lugnare och varva ner. Även det att man kastrerar en del andra djur (större då), för att ta bort stress, och ja, helt enkelt varva ner. Och en del bli snällare i sättet. eftersom en del ex handjur kan bli rätt så uppstressade =) Men honkatter tycker jag är viktigt o kastrera om den inte går i avel. Och då föreslår jag mkt mera kastrering än sterilisering på katt ^^

Men kastrera som sagt smådjur så som marsvin, råttor, kottor, hamstrar osv. är lite onödigt. Ibland kanske nödvändigt hos kaniner. men resten är väll kanske lite onödigt. Rått hanar vet jag inte. men vet att det är råtthanar som har varit super stressig och griniga och sånt okastrerad men blivit bättre som kastrerad. Ajja. det är väll kanske lite olika på olika djur. hur den mår.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
10/20/08, 12:33 PM
#11

zickan:

Väldigt olika på katt till katt.  Kastrerade hon katter brukar ofta få problem med tumörer i magen/juvelerna och är en rått vanlig dödsorsak.
Fick reda på det när jag var inne med min väldigt gamla kastrerade hon katt som har en som tur var godartad tumör i magen pga kastrering.

Men ja, Ute katter måste kastreras eller gå på piller. Alla djur i risk till oönskad graviditet bör vara kastrerade/på piller. Om man tänker välja att ha olika kön tillsamans. Typ kanin hona med kastrerad hane. Alltid en risk men ende alternativet  om man vill ha vissa djur ihop.
men om man tänker efter så är de flesta kastreringar endast till för att vi människor inte orkar med våra okastreade djur.
nej katthonor mår inte dåligt av att vara okastrerade. Inte över det jag hört ifrån veterinär iaf. utan det är mest för att bli av med möjligheten att få ungar gång på gång om de går lösa utomhus. samt att de har en tendens att vara jobbiga som oastrerade, lika så hanar.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

ParaKiss
10/20/08, 1:47 PM
#12

Kan kanske bero på annat? tillfällighet att hon fick tumör då? Jag har dock inte hört något liknande. så jag har ingen anning om det.

I längden om katthona löper gång på gång, eller tar p-piller så blir katthonor sämre, tillsist sjuka… Då var det inte så kunnig vet. Då d flera veteirnärer säger samma sak tycker jag att man bör kastrera katt och att de mår mkt bättre utav det. Jag vet utav egen erfarenhet, och lärt mig genom alla år som jag är uppväxt med katt uppfödning, veterinärer, kattuppfödare och en massa katt kunniga människor som man har lärt sig utav.

Lite länk tips: http://www.katter.nu/kattstatus/kastrera.html

Och här finns det lite mera: http://www.katter.nu/kattstatus/kattmyter.html

jag kastrerar inte mina katter för att jag inte orkar med dem. Kastrerar dem för att de ska må bättre och inte bli sjuka, eller få andra svårigheter. Eftersom jag ändå inte andvänder dem i avel. Jag har sett katter som har gått länge som okastrerad, gått på p-piller gång på gång, eller bara löpt. Och sett hur smal den har blivit pga det. och hur dåligt den mår. Sen när den blivit kastrerad ser man hur bra den mår efter. Och ökar i vikt mm.

// fixade länkarna - Salladshataren, Medarbetare på igelkott.ifokus

Tina-A
10/21/08, 5:44 PM
#13

Veterinärerna idag har oftast väldigt stor koll på vad dom gör. Risker finns alltid när man söver djur, speciellt små djur, men riskerna är förhållandevis väldigt små. Skulle inte chanserna vara så mycket större än riskerna skulle professionella veterinärer inte utsätta djuren för det såklart.

Tror man att riskerna är så stora så prata med en veterinär om det. Klart det finns risker med de är som sagt ganska små.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Upp till toppen
Annons: