Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1312 ggr
elvissspringsteen1
12/3/08, 11:14 PM

foder

ad kan man ge sin igelkott förutom de som ni skrivit, de vanliga. vad för grönsaker å frukter? skriv massa förslag:) känns som man inte har så mkt ideer så kom med tips!!:) kattmat,nötfärs,leverpastej,insekter osv de vet ja redan. men lite annat:)

Annons:
Mikaela_B
12/8/08, 5:53 AM
#1

egentligen kan du ju ge de mesta inom frukt och grönt, men lök och starkare ska man ju undvika, sedan tror jag de är advokado som inte är bra heller? eller så är de något åt de hållet, man ska ju undvika den typen av kost som inte ges till ex råttor osv också eller som ej ges till andra djur.

sedan så är de viktigaste att man inte doserar med för mkt fosfor och socker tillsattser till dom. Så tänker man bara på alla energi värden och styrkor på kosten och håller sig inom en rimlig gräns så ser jag inga problem med att man skall kunna servera de mesta egentligen.

Man får ju klart ha lite fantasi i det hela :P

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
12/8/08, 11:44 AM
#2

de kan smaka på det mesta. Men det du nämner i #0 är det bästa att ge. De behöver inte ha så mycket mer. Frukt, grönsker etc är inte normal kost för dom och bör inte ges i större mängd. Oftast brukar de inte ens vilja ha grönt. Bara en av mina har någonsin smakat det.
Advokado kärnan är giftig för nästan alla djur och köttet är väldigt fett. Citrus frukter brukar inte vara så bra för känsliga magar så det skulle jag inte rekomendera till kotte.

Jag skulle rekomendera att testa istället lite kokt kyckling, lever kanin etc. Pinkis är en stor favorit hos mina.  Beställa hem vaktel ägg kanske eller kontakta en småfågel uppfödare. det är också väldigt nammigt. Kattmat blöt foder(minimal mängd, väldigt fett) . Ut och plocka lite mask i komposten. div fisk(tänk på att det är fett)
Jag brukar köpa tornfisk på burk för katt. brukar alla djuren hemma få dela på.
Olika varianter utav mask(roslarver, zohopobas,mjölmaks etc) syrsro, kackerlakor.
Jag ställer alltid ned min tallrik på golvet om det är nått kvar så hunden får äta sitt. Finns nått kvar sedan så kan det ibland bli att kottarna får smaka. Men det är endast mindre mängder och oftast vill de inte ha.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: