Annons:
Etikettallmänt
Läst 1940 ggr
Mikaela_B
2008-10-20 16:33

Djurskyddet

Yes, då var man återigen anmäld till jordbruksverkets djurskydd.

För ett par månader sedan så kom dom på oanmält besök till mig för att någon hade lämnat en anonym anmälan mot mig för min djurhållning, men då var det inget som var fel på mina djur och jag följer som sagt lagen och fick inga anmärkningar förutom på en fågelbur som inte hade exakta mått, och dessa fåglar var även icke mina.

Idag hittades en lapp ifrån dom igen i brevlådan, då dom vart och ringt på min dörr när jag inte vart hemma. Så nu kommer dom på besök återigen pga anonym anmälan mot mig.

Blir så trött, kan inte folk ta sånt personligt med än? och dessutom så vet ingen hur min djurhållning ser ut, så vill man ha en bild av den så är folk så välkommna hem till mig och kolla! Istället för att anta saker och sedan anmäla mig för något som dom antar.

Jaja, dom är så välkommna så, för det kommer inte bli några anmärkningar denna gången heller….

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
MrMe
2008-10-20 18:35
#1

Va? Kan det gå till så? Har du en ko i vardagsrummet eller?

zickan
2008-10-20 21:08
#2

Finns djurskyddet ännu? är inte det nerlagt?

Sitter och väntar på att de kommer dyka upp här med snart. Verkar vara rätt enkelt att få dom på halsen när man har exotiska djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Amazonia
2008-10-20 21:58
#3

Det är kommunens djurskyddsinspektörer som gör tillsyn. I vissa "allvarligare" fall är även Länstyrelsens veterinärer och Polisen med på tillsynen. Tyvärr finns det många som inte tycker att man skall ha exotiska djur i fångenskap och många som tror att dessa djur är förbjudna och därför anmäler det.

Mikaela, ta inte det så personligt. Många som jag känner som håller exotisk däggdjur har blivit anmälda. Jag också för någon vecka sedan. Om du inte har något att dölja så är det inget att vara orolig för.

/ Micke Amazonia www.amazonia2000.se

Mikaela_B
2008-10-20 22:24
#4

#1 Japps det kan det, nja en ko har jag dock inte i vardagsrummet :P
Det är som dom andra påpekar, har man exotiska djur så kan dom lätt dyka upp.

#2 Ja vänta du bara snart knackar dom på dörren som dom gör hos mig haha :P

#3 Jo jag skall tydligen få besök av länsstyrelsens veterinär som det ser ut också, och 2 inspektörer ifrån komunens djurskydd…

Ne, tar det inte personligt, less på att ha dom på besök med så gämna mellanrum, har man redan haft dom här och inte fick några som helst anmärkningar på mina djur och då håller jag för f*siken över 10 igelkottar i hemmet! och ändå inga anmärkningar + div andra djur som strosar runt här, så man undrar ju vad dom skall kolla upp nu igen..

Dock har jag mina föraningar vad det gäller denna gången, och självklart är det igelkottarna, då dom så fint formulerat det att dom skall inspektera min "Verksamhet" som dom kallar det.

Så ikväll har man suttit och lagt iordning alla förbaskade papper och importbevis och gud vet inte allt som jag nästan kan garantera att dom kommer vilja se.

Vad jag störde mig mest på med skiten är att dom satte upp en stor och tydlig lapp utanför min dörr! Är dom så lata att dom inte kan stopa den i brevlådan utan måste sätta den utanför så att halva sverige kan se den? ( grannar åt minstone ) Förfrågningar ifrån dom har redan kommit under kvällens gång och jag blir galen.
Shit så svårt är det inte att sträcka ner handen för att stopa ner en bit papper i brevlådan, nej då, istället skall vi anstränga oss med att tejpa fast den på dörren… ååh så trött jag blir…

Men men, dom är så välkommna så, jag har inget att dölja denna gången heller så imorgon skall jag slå på kaffe bryggaren och kanske baka lite kakor så att dom känner sig välkommna ;) haha.

Ser ju dock ut som s*tan här, håller på att flytta och grejer ju, så mer passande kunde det ju inte bli vill jag lova…

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-10-20 23:30
#5

Jag har trott att de skulle komma hit för länge sedan. Speciellt när jag verkligen höll på med massa mer djur än nu. Nu spelar det ingen roll om de kommer, har ju nästan inga djur kvar längre. Mesta är ute på foder av de jag har kvar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Salladshataren
2008-10-20 23:32
#6

Mikaela, dem ville väl inte att du skulle missa att de kommer :P Det är säkert därför de tejpade upp lappen på din dörr ;)

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
zickan
2008-10-20 23:43
#7

här behövs det inte sätta upp eller lämna lapp om det varit någon ny person här.
gubben under mig sitter verkligen i fönstret och rusar ut när man kommer för att skvallra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Christiaan
2008-10-21 00:24
#8

Mikaela

klandra inte djurskyddet, de gör ett bra jobb …tänk också på hur mycket elände de måste bevittna hos somliga…

bli istället förbannad på idioten som anmält dig och som på så vis binder upp djurskyddsresurser med att granska dig när de säkerligen samtidigt hade behövts någon helt annanstans

Mikaela_B
2008-11-01 02:34
#9

Idag har jag pratat med djurskyddet i Göteborgs kommun och dom ville komma nästa fredag, för jag kunde inte på den bestämda tid som vart i onsdags då jag jobbar som normalt folk brukar göra.

Dock så la dom märke till en liten rolig detalj, de är ju inte alls  Göteborgs kommuns inspektörer som skall komma till mig, utan det är partille kommuns inspektörer som skall det eftersom att jag är bosatt där.

Men den lilla detaljen hade dom glömt, så nu lämnas ärendet över till partille kommun så får vi väl se när dom ringer mig och skall boka tid då…

www.blueberryhedgehogs.com

Christiaan
2008-11-01 18:58
#10

djurskyddet verkar för byråkratiskt för att kunna vara av någon egentlig nytta

Upp till toppen
Annons: