Annons:
Etikettallmänt
Läst 795 ggr
ParaKiss
11/10/08, 11:44 AM

Påhopp pga kotten

Har ni eller brukar ni kunna bli påhoppad pga ni har igelkott? ex bli kallad djurplågare osv. pga ni har igelkott o sånt. =)

Annons:
FunkyShrimp
11/10/08, 12:45 PM
#1

Det finns ju en hel del som aldrig ens hört talas om tamigelkotten, så den reaktion som jag bara fått av några är: "Du vet väl att man inte får ha igelkottar inomhus? Släpp ut djuret tillbaka till friheten!"

Vilket jag tycker är väldigt lustigt med tanke på att jag har bilder i galleriet på en albino.^^
Så jag svarar: "har du någonsin sett en albinoigelkott ute i naturen?"

Då börjar dom fundera lite.
Självklart förklarar ju jag ju efter med^^

Eller så får jag kommentar: "Åååååh vilka söööta igelkottar!!!!!! Vart kan man skaffa såna? Hur är dom att ha? Vad äter dom? Hur mycket kostar dom? Jag vill ha en!"

zickan
11/10/08, 3:08 PM
#2

ja folk har hoppat på mig ett par gånger. är ju bara till att förklara att de inte är svenska. att de funnit som sällskaps djur ungefär lika länge som degusen.
sedan dra en lite info om vilka djur som vi tagit in och tämjat. Typ alla.
Folk brukar ge sig då de oftast har djur själva. islandshästen. Varför har vi den i sv som sällskap t.ex.
lika mycket djurplågeri där isf. De kan inte leva i sin naturliga miljö heller. Trivs ute i stora utrymmen men tas oftast in i stallet vid det dåliga väder de är vana med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
11/10/08, 3:23 PM
#3

Visst förekommer det att folk hoppar på en men oftast är det personer som inte har kunskapen om tam igelkottar utan drar dom över gränsen som vanliga vilda igelkottar.

Pga brist på kunskap eller för snabba anklagelser och som sagt lite info så blir jag gång på gång anmäld till Djurskyddet i min komun, det är ett ex. Och nu har man haft djurskyddets inspektörer hos sig 3 ggr på mindre än 2 månader, så jag gissar på att denna gången inte vart den sista.

Jag har egentligen helt givit upp hoppet om att folk som hoppar på mig skall förstå skillnaderna, då man gång på gång verkligen försökt få ut informationen till alla att det inte är samma igelkott som spatserar i Sverige i det vilda utan att det finns en skillnad.

Men det finns ju som sagt även folk som är pålästa om tam igelkottar och som vet att dom existerar i hushållen runt om i Sverige men som även dom tycker det är djurplågeri då dom anser att igelkottar ej skall vara husdjur utan dom skall leva i det vilda.

Men men, det kommer alltid finnas fördommar mot all sorts djurhållning, oavsätt om det gäller tamigelkottar eller något annat djurslag, tror att det är vanligare med påhopp osv inom de mer exotiska djur krätsarna än vad det är ibland de mer lite vanligare husdjuren.

Men folk behöver ju inte direkt göra påhopp heller pga just djuret, utan som i djurvärlden där många är extremt angagerade så kan det vara allt ifrån att dom inte tycker att burar är tillräckligt bra, du ger djuret fel mat enligt dom själva osv osv. Egentligen handlar allt om suntförnuft, alla är inte lika, alla tycker inte lika, så skulle jag haft råttor och jag tycker att en viss sorts kost funkar bra på mina, men en annan person tycker det är helt fel, det finns inga rätt och fel så länge man är påläst och vet vad man kan ge sin råtta och vad dom inte skall äta, sedan spelar det ju ingen roll egentligen.

Alltså det kan vara små princip saker som gör att folk hoppar på andra, det är det jag vill få fram.

Vissa av de påhopp som jag fått vart med om gällande att jag håller igelkottar tycker jag rent av är patetiska, ibland känns det som att folk inte har något annat att göra än att bara lägga sig i andras liv och deras intressen.

www.blueberryhedgehogs.com

Geishas
12/5/08, 1:12 PM
#4

Visst finns det albino kottar i naturen jag har en bild som jag fick skickad till mig när STIF fanns, ska se om jag leta reda på den, man ser tydligt att det är en europeisk igelkott., jag tror ju inte att det är så vanligt att de överlever i naturen dock…

FunkyShrimp
12/5/08, 1:58 PM
#5

#4 ja det finns det. Jag har en bild sparad från nätet nånstans.

Men det är ju inte naturligt att de blir albinos, så det är inte så många albinokottar i det fria.

Upp till toppen
Annons: