Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1233 ggr
[lillbrun]
2008-11-15 23:40

Passar en kotte mej?

Hej

jag letar efter ett nytt husdjur och har upptäckt att igelkott verkar som ett intressant husdjur. Tidigare har jag haft marsvin,och ödlor. Men just nu har jag bara mina två hundar

Eftersom jag inte har så mycket kunskap om just kottar så undrar jag lite saker och hoppas att någon kan svara innan jag bestämmer mej om en kotte skulle passa hemma hos mej :)

Hur ska en igelkott bo? går dom på låda som en kanin eller ska dom gå på spån som marsvin? hur ska alltså buren vara inredd?

Vad äter en igelkott?

sen kan ni gärna skriva lite allt möjligt ni tycker att man ska veta innan man skaffar en igelkott. 

hoppas på svar!

Annons:
Mikaela_B
2008-11-16 18:07
#1

som vanligt så rekomenderar jag att läsa så många artiklar här inne som möjligt om igelkottar och skötsel mm, och självklart ställa frågor osv =) Man lär sig snabbt sedan så kan man ju läsa till sig på andra sidor med på nätet.

En igelkott är inget bur djur, utan dom skall ha 20 kvm enligt jordbruksverkets regler L108 som är djurparksreglerna. I buren bör du ha ett underlag, sedan kan man diskutera vilket som är bäst, om man väljer spån, toalätt, osv osv Det finns många åsikter till vilket som är det bästa för en igelkott, jag säger så här: det är en smak sak och det finns för och nackdelar med det mesta.

Visst kan dom gå på lådan om du sätter in en i buren eller har tidingspapper eller låga lådor ute i rummet, 98% av mina går på låda.

Buren som blir som deras trygga hem som dom kommer och går till lite som dom själva vill behöver inte vara avanserat inredd, bottenmaterial, ett hus eller någon gömning som dom kan sova under, mat och vatten skål, osv, där kan man göra lite som man själv vill, smaken är som baken helt klart :P

I grund och botten så äter dom katt torrfoder light verisonen ex Royal canin light eller Hill´s sensetive stomage mm. Pga deras känsliga magar så är de viktigt att du använder dig av ett light foder iallafall. Sedan så kan man servera det mesta dock ej laktos balanserade produkter då de är laktos intolleranta. Läs i artiklar om utfodring så hittar du vad som kan serveras, se till att variera kosten annars har man en kräsen igelkott, inte lika roligt alla ggr.
Insekter så som zofobas, mjöl maskar, rosenbaggs larver, zyrsor, mus pinkies osv, går också och servera.

säger som jag började med, läs på i artiklar för skall jag sitta och skriva allt som jag tycker man skall läsa till sig och tänka på innan man skaffar igelkott så kommer jag få skriva i dagar :P

Tips: Försäkra igelkotten, kolla med veterinärkliniker i områdena om dom ens tar emot igelkottar om olyckan skulle vara framme. Läs på en massa! Hälsa på någon som har igelkott och träffa en själv innan du bestämmer dig för köp.

fråga på bara om du har mer funderingar så hoppas jag att vi här inne ska kunna hjälpa dig att få så bra svar på dina frågor som möjligt =)

www.blueberryhedgehogs.com

[lillbrun]
2008-11-16 18:18
#2

Tack för ett seriöst svar!

eftersom jag är ny hade jag inte upptäckt artiklarna men har läst en del nu, fanns massor av bra information.

Och ja det skulle varit bra att hälsa på någon som jag en igelkott.

Finns det någon i gävleborgs län här kanske?

zickan
2008-11-16 19:02
#3

Jo du har ju parakiss rätt nära. Har för mig att det finns ett par i gävle men jag är duktig på att förvirra ihop allt.

Jag finns utanför västerås annars. Mot fagersta hållet.  I västerås finns det en hel del. Och i sthlm finns det massor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-11-17 13:23
#4

Bor inte sussan80 i trakterna också?
har inte sätt henne här inne på ett tag men jag hoppas hon är här någonstans :P

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-11-18 00:45
#5

ja hon bor i haninge. kom inte på vad hon hette.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: