Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 786 ggr
Guldklimpen
12/22/08, 4:57 PM

Ny ägare, bara väser på mig =(

Hejsan!

Igår fick jag hem min allra första kotte!

Det är en pojke som jag har döpt till Stixden =)

Nu till min fråga…..

Varje gång jag närmar honom så bara väser han på mig och sticker ut taggarna. Gjorde era också det i början?

Något tips på att få honom tam?

Tack på förhand!

Annons:
Mikaela_B
12/22/08, 9:39 PM
#1

Hejsan och grattis till nytillskottet!

Jag tror nog att alla kotteägare har vart med om exakt samma sak.
Som med alla djur så måste man ge dom tid att känna sig som hemma, vilket kan ta några dygn och även veckor de är lite beroende på djur till djur.

Låt han vara för sig själv några dagar så han får chansen att undersöka allt nytt i sin egna tackt och får bekanta sig med den nya miljön.

Du skall alltså inte överdriva hanteringen i början, men visa att du också finns i hushållet, låt han komma till dig i början, sedan så får du ju succesivt börja hantera han mer och mer. Ta upp han och ha han i famnen, hantera han så mkt du kan genom klo klippning, kropps kontroller etc alltså kolla tänderna och mellan taggar, klor, hull etc bara för att liksom :P

Testa ge han godis/mat ifrån handen osv osv, det finns så mycket man kan göra, se till att han vänjer sig vid massa olika ljud som kan förekomma i hemmet, dessto fler ljud han lär sig om ju mer självsäker kommer han bli

Det är bara att slita som ett djur med hanteringen och få respekten av han och se till att han känner sig trygg med dig och i den nya miljön så kommer väsandet och de att släppa, allt hänger på hur mycket energi och tid du är redo som ägare att spendera på träningen och han.

www.blueberryhedgehogs.com

Guldklimpen
12/26/08, 11:29 AM
#2

Jag kan ha honom uppe nu utan att han väser, men när han springer på golvet så är han lite avvaktande.

Mikaela_B
12/26/08, 11:34 AM
#3

Jag tror du hade vart det i början också om du var en liten igelkott så kommer något gående som för han liknar en gigantisk jätte :P

Som sagt det är helt klart en vanesak, jag tror inte jag hade vart så självsäker i början om jag var en liten igelkott och så kommer något dundrandes på golvet ( eftersom att deras hörsel är bättre än deras syn som egentligen inte alls är bra) så hade jag också reagerat som din lillkille gör =)

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: