Annons:
Etikettträff-utställning-och-mässa
Läst 2596 ggr
Mikaela_B
12/26/08, 1:37 PM

Ny info om utställningen!

Hejsan alla här kommer en liten snabb pressentation om utställningen.
Det är lite allt möjligt men jag hoppas att ni tycker om det som kommer
upp här iallafall, men som sagt det är MYCKET jobb kvar.

Dommarna är inte spikade och klara, då jag kört fast lite här
men jag jobbar på som bara den och har detta i första priotering just nu.

Något datum för utställningen är inte spikat än, men våren/sommaren 2009 kommer
den stapeln att gå av iallafall! Förslag på månad och tips mm för ett bra datum
är ni jätte välkommna att lämna i inlägget " Tips på datum för utställningen"

Det kommer att bli på en lördag iallafall så långt har jag kommit :p

Gällande priser så är nästan allt klart där, rosetter och pokaler är bestämda vilka
det kommer bli och dom skall nu bokas bara.

Anmälnings blanketterna är klara och redo att skickas ut till alla som skall delta, men detta kommer
det mer information om längre fram.
Utställningsavgiften är inte bestämd än vad den kommer hamna på
så mer om den informationen kommer jag med också.
Priserna kommer vara för antal anmälda igelkottar ni har mm.
Men det kommer inte vara några hiskeliga summor!

Som ni har sätt så söker jag folk som vill vara med och arrangera utställningen så tänk över
detta om ni är sugna på att hjälpa till så hör av er till mig.
Läs inlägget " sugen på att hjälpa till med utställningen"

Gällande utställningsklasserna så kommer det se ut på följande vis.

A klassen är igelkottar från 3 - 11 månader gamla.
Detta betyder att de igelkottar som anmäls till A klassen får inte vara äldre än 11 månader
när väl utställningen äger rum!

B Klassen är igelkottar från 11 månader och uppåt

Alla kommer att delas upp och ställas ut efter åldern ( A & B klass )
och även delas upp efter kön ( Hanar & Honor )

Junior klassen som representerar A klassen vill säga kommer ställas ut först,
och Hanarna kommer ställas före honor.
Även i B klassen så kommer hanar att ställas före Honor.

Bedömningarna i dessa klasser är det som går under Standrad klassen och poängsätts efter Standard också!
Mer om det poängsystemet kan ni läsa i Artikeln " Standard klass"
Och i dessa klasser bedöms inte igelkottarna efter färg utan enbart efter standard.

Därefter har vi Färg klasserna, här kommer ni som vill ställa ut era igelkottar efter färg klassen att ställas.
Där kommer alla igelkottar delas in i de klasser där eran färg tillhör.
Ex Albino, Snowflake, Apricot, Vita, Standard färger etc vara de olika klasserna.
Och här bedöms era igelkottar efter deras färg standard mm.

Vinnarna ur alla olika klasserna kommer att gå vidare och bli uppkallade återigen till utställningsbordet
för att tävla i Champion klassen, alltså vinnarna ut A och B klassen och även vinnarna ur Färg klasserna.

Därefter blir de som vann Champion klassen vidare för att tävla om sista titeln där en vinnare kommer utses!
Och det är Best in Show, en hane och en hona kommer kunna vinna denna utmärkelse.

Prisrosetter etc kommer delas ut till 1, 2 och 3:e plaserade igelkottar i varje klass.
Men ingen kommer att gå lottlös ifrån utställningen =)

Fika osv kommer att säljas på utställningen, som det ser ut nu så kommer alla deltagare som ställer
ut att få lunch gratis men sedan får man köpa själv om man skall ha något mer självklart.

När ni kommer checka in till utställningen så se tänk på att vara i godtid innan ni som skall ställa ut.
Som de ser ut nu så kommer jag och ev de andra frivilliga som vill hjälpa till finnas på plats dagen innan
för att göra iordning och sedan minst 4 timmar innan utställningen skall starta. Så det kommer finnas tid
att komma tidigare så att inte alla kanske kommer på en och samma gång!

Vid in checkningen så kommer veterinärer eller djurvårdare att vara på plats och kolla igenom era igelkottar
Inför detta vill vi att ni skall ha kollat era igelkottar mot ohyra! Är ni osäkra på hur ni märker detta
själva kontakta någon kunnig i frågan som kollar igelkottarna eller gå till en veterinär och kolla upp det.
Då vi vill minimera riskerna för spridning till andra igelkottar, och djurvårdarna eller veterinärerna som kommer
finnas på plats kan detta och kommer självklart kolla detta och upptäcks ohyra så kommer igelkotten
inte att få delta i utställningen, så de är viktigt att ni verkligen håller koll på detta!

Det kommer finnas ett avsides rum som igelkottar som man upptäcker ex ohyra på kommer få vara i.
Detta rum går att säkra så inga andra förutom ägarna och ansvariga kommer in!

Era igelkottar kommer även att få en nummer lapp när ni checkar in, denna får ni inte tappa bort!
För det är detta nummer som kommer ropas upp i samband med de klasser som ni ställer ut i och det är detta
nummer som gör att ni själva har koll på när ni skall upp.

Ni kommer alla kommer höra ett varnings upprop 3-5 minuter innan ni skall upp och det är då ni skall utnyttja
denna tiden och vara förbereda på att ni skall upp snart. Efter dessa minuter kommer ni att roppas upp
ytterliggare en gång och det är då ni skall fram  till dommarbordet.

Nu är jag inte riktigt 100 på denna biten, men troligen så kommer djurskyddet eller jordbruksverket
att befinna sig på platsen. Men jag hoppas verkligen att alla sköter sina djur bra så är det
inget med det. Dom kan ni ju passa på att ställa frågor till etc också om dom är på plats och ni har
något som ni undrar över.

Jag har inte fått något klartecken ifrån jordbruksverket ang utställningsburar än vad dom anser är
passande mått, men jag försöker få till det så smidigt som möjligt och om jag lyckas få igenom mina förslag
så kommer jag att kunna stå för en del utställningsburar för er som kanske inte har möjligheten
till att ta med egna burar om det skulle vara så.

Allmänheten kommer att bjudas in till utställningen och jag tror nog att det kommer bli många nyfikna ansikten
som kommer komma.

Reklam blad är inte gjorda men jag jobbar på det just nu och kommer sätta upp dom så fort som datum, tid och
plats är klart! Kommer sätta upp på djurinriktade skolor och på andra platser och hoppas att det är fler
av er som vill sätta upp också! I så fall är det bara att kontakta mig så får jag skicka iväg massa x
så fort som dom är klara!

Informations blad vad man skall tänka på och hur utställningen kommer gå till kommer skickas ut
till alla er som anmäler sig!

När det gäller plats och lokal så är det en osäker fråga just nu, men jag har tillgång till en bra och lämplig
lokal i Göteborg, så just nu lutar det åt att utställningen kommer hållas i Göteborg om ingen annan kommer
med andra förslag.

Det var väl det jag hade att berätta just nu tror jag =) Jag hoppas att ni ser fram emot utställningen
och så hoppas jag att vi får en massa anmälningar och självklart en super rolig dag tillsammans!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
FunkyShrimp
12/28/08, 8:22 PM
#1

är det endast afrikanska pygméer som får ställas ut, eller även egyptiska långörade?

Antar att det bara är afrikanerna eftersom det är färgklasser kom jag på^^

Mikaela_B
12/29/08, 6:21 PM
#2

alltså ja kan ju lägga in en klass för egypter också, men jag tror dock inte att man kommer lyckas fylla en sådan klass ens.

Dom är inte lika vanliga som afrikanska och sedan vet jag inte hur stort intresset är på egypternas sida. Kollar man över detta forum bara så är ju majoriteten afrikanska de e inte ofta man hör något om egypter tyvärr

Så därför har ja valt att inte ta med dom på denna utställningen. Men finns det ett intresse så självklart kan jag fixa det liksom.

Men som sagt jag tror inte att det finns och möjligheten att fylla en hel klass på iallafall MINST 10 egypter ser ganska mörk ut.

www.blueberryhedgehogs.com

MrMe
12/31/08, 2:55 PM
#3

Kanske är en dum fråga men jag har en afrikansk pygme som är tjuvparad. Får ju inte avla på honom, men får jag ställa ut?

zickan
1/1/09, 12:57 PM
#4

#3 det borde du få. det är väl kanske endast hälften av alla igelkottar i sv som man ens vet stamtavlan på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
1/4/09, 2:49 AM
#5

Självklart behöver man inte ha stamtavla på sina djur =)

Vill man ställa i färgklass etc och är osäker på den osv så hjälper vi som håller utställningen och som finns på plats till självklart.

Men som sagt stamtavla behövs verkligen inte

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: