Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 2189 ggr
elvissspringsteen1
2/3/09, 7:48 PM

spån?

kan man ha spån i buren som bottenmaterial?

Annons:
IaMiaMaria
2/3/09, 8:48 PM
#1

jag använder tidningspapper, det tycke r ag fungerar bra. kanske svaret på din fråga men…..

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

elvissspringsteen1
2/3/09, 8:54 PM
#2

jag har toalättströ nu, men alla andra djuren har spån så de skulle va skönt om alla kunde ha lika.

Goldenalice
2/3/09, 9:00 PM
#3

#2 Jag har ingen igelkott själv men visst borde man kunna ha spån:), förutom att jag tror att det kan fastna i taggarna:(

elvissspringsteen1
2/3/09, 9:01 PM
#4

jo de kan ju fastna men de lär ju inte va farligt för den…

FunkyShrimp
2/3/09, 9:59 PM
#5

du ska inte ha igelkottarna i buren endast hoppas jag?

elvissspringsteen1
2/3/09, 10:56 PM
#6

men varför detta kommentera allt annat hela tiden för??? NEJ! jag har haft honom i snart 1år å nej han går in å ut som han vill. ja jag vet att dom ska ha 20kvm och JA han går lös i hela lägenheten!

ursäkta mig men jag blir så irriterad på alla sånna frågor som inte ens rör ämnet ja frågade om.

Annons:
elvissspringsteen1
2/3/09, 11:09 PM
#7

han heter göran, är 4år gammal,har en stor kaninbur med ramp till som han går in å ut ur själv som han vill. han har en stor 2a som han springer runt lös i precis som han vill. han har en värmematta, ett tält i buren, 2st filtar(fleece), toalätt kattströ på botten, grönt galler på buren. en vit matskål. han har 2st bajslådor ute som jag gör rent varje dag.

han äter kattmat, larver, insekter m.m. m.m. han har ett krokigt framben pga att förra ägaren låtit han gå med ett benbrott tills de självläkte å läkte ihop fel, så han haltar lite. hans favvomat är ägg å larver. Nej han får aldrig mjölk. jag köpte honom för 1500kr med bur å allt. han e försäkrad i agria.. hmmm nu kan ja inte komma på nå mer. men nu borde du/ni som undrar andra saker kanske fått svar på de. så snälla svara bara på frågan.

det är inte bara här de ska tyckas å tänkas om saker som personen inte alls frågat om eller så, bara som för att kolla finns de inget vi kan gnälla på. då måste vi luska lite få se om vi hittar något. blir så irriterad…har sett att de har hänt andra oxå därför ja blir så sur, så inte enbart pga svar #5

elvissspringsteen1
2/3/09, 11:09 PM
#8

oj glömde förresten säga att han har 2st vattenskålar oxå…. my misstake.

FunkyShrimp
2/3/09, 11:20 PM
#9

Bli inte arg på mig.

Jag (och andra) frågar därför att det faktiskt finns folk som sätter igelkottar i bur och terrarium och inte låter de springa ute!
Det är ju självklart bättre att höra sig för än att låta personen hålla i djur på ett olagligt sätt.

Ett tips för dig då är att du skriver ut det i annonsen du skriver till en början. Då slipper du ju frågor kring det, eller hur?

elvissspringsteen1
2/3/09, 11:24 PM
#10

så om ja undrar om spån måste ja dra hela historien om varenda detalj så att ingen ska ha någon fråga om annat?? neej de tänker ja inte:P nejdå ja e inte arg på dig men ja bli irriterad över att alla ska misstänkas för att hålla djuren fel även om man inte på något vis sagt eller gjort eller verkar göra fel… skillnad om ja sagt hmm jag har min kotte i bur hela tiden å de blir så skitigt av papperspelletsen, är spån bättre? då kan man ju börja undra.

FunkyShrimp
2/3/09, 11:29 PM
#11

Nej, men de inläggen som kan "misstolkas" som något annat kan man ju skriva det på. Och om du är rätt ny på sajten så vet ju inte tidigare folk om du har koll eller inte.
Men tänk på att alla säger till för bara för att de vill djurens bästa! :)

Jag har sett annonser ute där det sålts igelkottar med terrarium, så man säger ju hellre till än att vara tyst.

Ja då hade folk inte direkt vart glada^^
Men till din fråga, jag tror de flesta använder sig av papperspellets och spån. Om jag själv skulle ha bur skulle jag haft spån. Dock kan det ju damma, så du kan ju försöka damma av det innan på nå vis?

elvissspringsteen1
2/3/09, 11:45 PM
#12

jo de e ju bra att man e noga å bryr sig om djuren, men vissa andra kan ju faktiskt oxå va pålästa å noga precis som en själv. och om dom inte känner igen en på forumet kan man ju inte direkt anta att personen är ett blåbär heller.

Goldenalice
2/4/09, 4:38 PM
#13

#4 Nje, farligt är det ju inte,, men kanske ändå lite jobbigt:)

Annons:
zickan
2/4/09, 5:19 PM
#14

Det är inte kul med spå. Det fastnar i taggarna och sprider sig över allt inomhus ;-)
Det innehåller även terpentin och är klassat som fara för tamråttor. Så jag skulle rekomendera att inte ha det.

Papperspellets/toalette är klassikern. Men al/asp spån samt natur strö funkar lika bra det. Dessa alternativ tar även bortlukten bättre än spån.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

elvissspringsteen1
2/4/09, 7:05 PM
#15

hur är terpentin farligt? hur reagerar djuren? jag har hört att de inte finns terpentin i det spånet som säljs idag.

zickan
2/5/09, 11:30 PM
#16

ja det finns ännu i spånet. det är canser framkallande. vet inte hur mottagliga kottar är men farligt till råttor.
sedan är det även dammigt även om man inte tror det. och fastnar i taggarna.
behöver även rengöras oftare än de andra alternativen

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: