Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 4972 ggr
MangoPeperoniOwner
2/4/09, 11:22 AM

Frågor om igelkottar

Detta att man kan ha igelkottar (då av en speciell ras , men..)  som husdjur är helt nytt för mig. Har inte hört talas om det förräns , tja, förra veckan, så .. Vart finns dessa små att köpa? På vanliga djuraffärer? Är då väldigt nyfiken, behöver dom en lika bur som hamstrar? Är dom inte vassa, eller hur ska man hantera dom?

Hoppas någon kan svara på mina nyfikna frågor,

MedVänligaHälsningar Elin Glad

Annons:
zickan
2/4/09, 11:50 AM
#1

Den vanligaste är afrikansk pygmeigelkott och efter det egyptiska långörade. men alla kotte raser som inte är svenska är tillåtna. finns sedan tanrek osv.

uppfödare är bäst eller import ifrån utlandet. men man kan även beställa ifrån zoo affärer. men de tar hem ifrån imazzo och det är inte att rekomendera.

de lägger oftast taggarna nedåt så de inte putts när man hanterar dom. men det är en van kotte som gör så. en ohanterad kan fnysa och hoppa. kan ju en tam med men inte lika mycket.
de ska ha 20kvm att springa på. många kör på öppen kaninbur så de går tillbaka dit och bajsar.  alltså en hamsterbur skulle endast funka som transport bur.
Vill du möta någon så finna jag utanför västerås. har ungar just nu också.

kolla runt lite här inne. finns många bra artikklar och inlägg om samma saker :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2/4/09, 11:54 AM
#2

Man får ha två olika arter hemma. Afrikansk pygméigelkott och Egyptisk långörad igelkott. Dock har nästan alla afrikaner.

Man får endast tag på dom via uppfödare i Sverige. Finns dock en djuraffär i Norrköping som har köpt in igelkott som de säljer. Men inte många djuraffärer skulle ta in, eftersom de måste ha en bur på 20kvm.

De ska absolut inte bo i bur! Och för övrigt är ju en hamsterbur apliten.
Nej, de ska ha tillgång till en yta på 20kvm dygnet runt. Dvs ett rum brukar det bli. De springer såpass mycket på nätterna. (Egyptiska kan tex springa upp till 1 mil per natt i frihet)

Och detta gäller för upp till 10 igelkottar. om man har 11 eller fler blir det 20kvmx, dvs 40kvm.

Självklart är de vassa när de spänner ut sig. Har själv börjat blöda^^ Bäbisar man får hem spänner alltid ut sig till en början, då känns taggarna sylvassa. Även också om de är rädda och arga soänner de ut sig.
Men ju tryggare de känner sig så lägger de bak taggarna mot kroppen så då kan man klappa. Känns nästan mjuka :)

MangoPeperoniOwner
2/4/09, 1:02 PM
#3

#1 Tack för svaren! :)

#2   Okej, jo jag tänkte att en hamsterbur var allt för liten.    

Hur stora är de afrikanska? :)

FunkyShrimp
2/4/09, 1:17 PM
#4

De är ca 15-18 cm. Vissa är större i växten och andra lite mindre så beror på.

zickan
2/4/09, 3:44 PM
#5

#2 man får ha alla arter hemma bara de inte är viltfångade.
Tror nästan man även får ha svenska arten som sällskap. OM den inte är viltfångad. dvs uppfödd hos uppfödare ifrån icke viltfångade föräldrar och kan bevisa detta genom märkning/papper.
Typ köpa i utlandet och ta in. Men jag tror inte att det finns någon sådan uppfödare.

Det finns en hel del arter varav två är mer kända än resten. Tove har egyptiska och öken igelkott. Två helt olika arter. Har inte så stor koll på vad det finns men det finns en hel del :-)

Afrikanska är en av de mindre modellerna. Om man jämför med en vuxen svensk vild kotte så är de 3-4 ggr mindre.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2/4/09, 10:52 PM
#6

då är ju enda sättet isf att man tar hand om ett djur som behöver vård av människan? om vi pratar i Sverige nu.

Men hur ska svenska igelkottar INTE kunna vara viltfångade? :S Om inte föräldrarna är det är ju deras släkt ändå det.
Tycker det säger emot sig själv.

Känns inte direkt som att utlandet skulle föda upp svenska igelkottar, men vem vet.. dock låter det skumt ändå att man skulle få ha ;O
Men inte vet jag, finns så mycket skumma lagar^^

Javisst finns det fler, men nu nämnde jag de vanligaste i Sverige.
Finns ju Irakisk igelkott med osv.

Så vitt jag vet så finns det bara 3 arter i Sverige som hålls som husdjur. + sen tenrec, fast det är ju ingen igelkottart.

Annons:
zickan
2/4/09, 11:02 PM
#7

jag vet inte om svenska djur. vet bara att det får man med andra svenska djur bara man kan bevisa att de är uppfödda i fångenskap osv.

de flesta kottar finns i sv som sällskap av andra arter. men mest hps personer som då typ bygert, amazonia. fireant skulle man nästan kunna säga med även ;-)
Folk som gilla rudda djur och vet var man får tag på dom. hehe

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2/4/09, 11:04 PM
#8

aha okej.

hehe jo. finns ju några som har massa lustiga exotiska djur^^
jag skulle vilja ha flygande hundar, men det får man inte i sverige så vitt jag vet.

BlackWingedAngel
2/7/09, 2:03 AM
#9

#5 Den "svenska" igelkotten Erinaceus europaeus, är internationellt rödlistad, som det kallas och innebär att den är fridlyst även i övriga Europa. Och eftersom man inte får fånga in den utomlands heller, finns det automatiskt inga tamdjur att sälja ungar från.

I övrigt gäller att man får inte fånga, skada eller döda fridlysta djur, plocka med sig ungar/ägg hem eller förstöra fågelbon och för att sköta om en skadad igelkott, eller annat fridlyst djur krävs särskilt tillstånd.

Visste ni förresten att alla vilda fåglar och däggdjur är fredade i hela landet? Undantag gäller för de tider på året då det finns jakttid för ca 50 av arterna.

Alla ormar, ödlor, grodor och paddor är också fridlysta, men vissa grodor och ödlor får man lov att ta yngel från för att se dem utvecklas hemma. Dessa måste  dock återföras till sin ursprungliga miljö där de är utvecklade.

Upp till toppen
Annons: