Annons:
Etikettfoder
Läst 3375 ggr
Goldenalice
1/31/09, 1:41 PM

Lite frågor:

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Tycker att igelkottar är jätte intressanta djur och skulle gärna ha en själv.

Men om jag nu skulle skaffa en har jag lite frågor ang. foder:

Har läst på lite och förstått för länge sen att dom gärna äter mjölmaskar och andra foderdjur, men är det så att man MÅSTE ge dom det? 

 Eller är det som ett komplement till grundfodret (torrfoder för katt)?? 

(vet även att det finns torkade mjölmaskar, men är det "roligare" för kotten om dem rör på sig?)

(förstår förstås att det ska likna deras naturliga miljö så mkt som möjligt och att dom i den jagar och äter maskar, larver och syrsor.)

Sen även andra saker såsom kokt ägg, tillagad kyckling, leverpastej mm. kan man byta ut de levande foder djuren mot det?? 

Om man inte kan det är jag absolut villig att ge min kotte levande foderdjur om det är det som krävs för att min kotte ska må bra och växa som den ska:)

Tacksam för svar:):)

Annons:
BlackWingedAngel
1/31/09, 4:54 PM
#1

Det är viktigt med variation i kosten, men just levande mjölmaskar är inget kritisk behov. Min kotte äter dem inte ens. Jag har prövat att ge levande, att blanda dem med den andra maten osv, men han petar bara bort dem.

Snäckor är nog det levande fodret han är mest förtjust i faktiskt.

Goldenalice
1/31/09, 7:59 PM
#2

Tack för svaret:)

Men är det så att man måste ge levande foderdjur alls eller kan man helt byta ut mot annat?

ParaKiss
1/31/09, 8:33 PM
#3

Igelkottar måste ha insekter. Och äter helst dom levande.

Goldenalice
1/31/09, 8:38 PM
#4

Okej, men ungefär hur mycket ska men ge?

Goldenalice
1/31/09, 9:04 PM
#6

Okej, tack då vet jag, då kanske det är bäst man startar upp en liten egen "insekts odling";)

Annons:
zickan
1/31/09, 11:45 PM
#7

Bästa är ju att hitta någon med stort akvarium som kanske kan vara snäll och föda upp snäckor åt en. Det är väldigt uppskattat. Även vanlig daggmask och vinbärssnäckor.

pinkis, larver, syrsor, kackerlackor, snäckor, köttfers, ägg… Sedan kom jag inte på mer just nu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Goldenalice
2/1/09, 4:56 PM
#8

Så kan man alltså plocka upp insekter och maskar från marken och ge till sin igelkott?

Läste under sjukdomar att dem kan bära olika slags parasiter(?)  men det kanske foderdjur som man köper också kan bära på..

ParaKiss
2/1/09, 5:52 PM
#9

Inget jag skulle göra pga just att de bär parasiter och sjukdomar. Och sen så om man kanske plockar efter vägar o sånt. Så vem vet vad det innehåller i dom =)

Foder insekter, om man odlar själv så vet man vad dom innehåller och sånt.

Goldenalice
2/1/09, 6:32 PM
#10

Så det finns inte en risk att de insekter man köper och odlar själv har parasiter??: /

zickan
2/1/09, 7:14 PM
#11

#10 ja givetvis. Alla djur kan bära på parasiter och sjukomar. De man köper på zoo eller hos uppfödare är inge garanti att vara fria.
Jag fick lägga ned med ödlor då fodret jag köpte(syrsor, mask) Hade fått ohyra på sig. Röda små äckel kräk. Där började min allergi mot foder djuren. Sedan dess kan jag inte komma i kontakt med mask eller syrsor utan att tvätta mig noga. Andas jag in lukten av vanliga rena ohyres fria maskar så åker jag på nysattacker som kan hålla på upp till 4 timmar. Resulterar i grav näsblod, andnöd, nästäppa, klåda och om de kommer i kontakt med ögon. Dvs jag tvättat händerna dåligt och kliar. Så svullnar ögonen upp, tåras och svider sjukt mycket.
en promenad ute ett tag är det ende som hjälper om man inte har allergi tabletter hemma.

Mask utifrån är inte alls så farligt som det har målats upp. Insekter vet jag inte för det har ja inte frågat. Men fick en bra förklaring på den posetiva sidan med mask utifrån. Detta ifrån en person som hållit på bra länge med igelkottar och massa andra djur.
Saknar denne person på internet just nu. Förhoppningsvis dyker upp snart igen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Goldenalice
2/1/09, 7:41 PM
#12

Oj, din allergi verkar inte alls rolig:(

Ger du dina kottisar mask utifrån?:)

FunkyShrimp
2/1/09, 11:00 PM
#13

Det är vettigare att ge kottarna normal föda än massa leverpastej och tillagad mat.

Men rå nötfärs, kan blandas med äggula eller också bara ge äggula med, pinkies, mjölmask, kackerlackor, syrsor, rosenbaggslarver, snäckor, zofobas tex

Torrfoder kattmat som basfoder (Royal Canin Sensitive/Light/Fit)

Viktigt! Glöm ej kalk och multivitamin. Finns att köpa i djuraffär. Ska vara för reptiler.

Annons:
zickan
2/2/09, 6:53 PM
#14

#12 jag gav mina det ända tills detta forum uppkom och jag blev avrådd att inte göra det. Sedan kom jag i kontakt med en väldigt kunnig person som sa åt mig att börja igen. Så nu är det daggmask på menyn igen.
Men deet är snö så det är inte så kul

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2/2/09, 6:54 PM
#15

Jag avmaskar även mina igelkottar 1-2 ggr per år i förebyggande syfte. vilket man bör göra om de vistas ute på sommaren eller äter rått ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Goldenalice
2/2/09, 7:44 PM
#16

#15 Nje mask vill man nog undvika..

Och när dina "vistas ute på sommaren"  hur gör du för att undvika fästingar?
Gör du som en inhägnad med kompostgaller och klipper gräset oftare just där?

kan man ge kottar medel mot fästingar. tex. det man droppar i katternas nacke inför sommaren?

FunkyShrimp
2/2/09, 10:30 PM
#17

#16 det finns en spray mot ohyra och som är bra för pälsen med.
nu minns jag inte vad den heter… men flaskan är gul och lång^^ har en smal längre hals som man håller i.

fästingar trallar mest runt i högt gräs, och man behöver inte ha kottarna i det höga gräset.

En av våra grannkatter dog av sån festingmedel man satte i nacken. så jag vet inte om det är så bra att använda det, eller om det ens behövs.

man gör en inhängnad ja :) kompostgaller funkar väl finfint för det.

Goldenalice
2/3/09, 8:51 PM
#18

#17 Vet du var man kan få tag på sprayen? 

                                                                                            Jag har också hört om katter som dött av det man sätter i nacken :S

FunkyShrimp
2/3/09, 10:02 PM
#19

ja usch >.< men ändå får det fortsätta säljas då..

man kan få tag i den på djuraffärhemsidor eller i djuraffären. Jag hittade min i djuraffärer i Eksjö när jag bodde där.

Jag ska försöka leta upp den så jag kan säga vad den heter.

zickan
2/4/09, 3:27 AM
#20

Dog & cat, gul flaska köpes på zoo. Ende som än så länge funkat på min hund så jag kör samma till alla djuren jag har ute. Men fästingar trivs inte i lågt gräs med direkt sol ljus.
Man kan ju undvika högt gräös och fuktiga områden ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
FunkyShrimp
2/4/09, 8:44 AM
#21

Ja så kanske det hette!^^
Är förmodligen samma jag tänkte på.

Goldenalice
2/4/09, 4:42 PM
#22

#20 Okej, kanske bra att införskaffa till sommaren om man har igelkott,, fast vi har ju även katter så då kanske man kan köra lite på dem ist. för det där äckel-medlet som katter dött av:(

Goldenalice
2/4/09, 6:18 PM
#23

Vad ska man ha för katt foder till igelkottens larver?

har hört att hills är bra, och ett för känslig mage, såg även ett iller foder idag på djur affären fast det kanske inte alls är samma sak..

FunkyShrimp
2/4/09, 10:39 PM
#24

kattfoder till igelkottens larver? :P hur menar du?

De flesta verkar köra på Royal Canin Light, Sensible och Fit till igelkottarna. Eller så ska Hill's funka med. Dock kör iaf jag på Royal Canin. Till igelkotten då.

Om du ska föda upp foderdjur så beror det på art…
Här finns en guide till hur man föder upp foderdjur http://web.telia.com/~u85827603/uppfodning_foderdjur.htm

Goldenalice
2/5/09, 9:20 PM
#25

Jo med kattfoder till igelkottens larver (helt fel folmulerat..;)) menar jag helt enkelt "grundfodret" som man ger varje dag till igelkotten med sina larver och insekter..:)

Tack för länken, ska läsa lite där, det verkar intressant att föda upp foder djur, men inget jag skulle göra tror jag:/

FunkyShrimp
2/5/09, 11:09 PM
#26

Ah okej^^ jo jag skrev också i förra inlägget vad man bör ge.
Anledningen till att det ska vara Light, Sensible eller Fit är för att de inte ska äta för fet mat.

Gäller med alla andra produkter/insekter med, så man måste ha koll på vad man ger och hur fett det är. Vissa insekter är väldigt feta, så man kan då inte ge flera av dom varje dag tex. Samt ska de ha produkter med så lite socker som möjligt i med. De kan lätt gå upp i vikt.

Goldenalice
2/7/09, 4:57 PM
#27

Jo, att igelkottar inte ska äta för fet mat visste jag, men tex,, vad för insekter är feta, kan tänka mej att det handlar om larver:)??

Annons:
zickan
2/7/09, 7:14 PM
#28

Alla larver är feta. Dock mest nyttiga fetter. Men t.ex daggmask ska inte ges för mycket.
Sedan ska inte annan mat över stiga… öhm.. mins inte nu tyvärr. men inte överstiga för mycket då torrfoder ska vara grunden i maten.
Kan det ha varit 20-40 % andra produkter per dag?. nån som mins.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2/9/09, 4:23 PM
#29

högst 30gram kött per dag är det jag har hört hela tiden :)

sen kan ju köttet både vara väldigt fet och mindre fet beroende på vad man ger, så man kan ju tex inte ge jättefeta larver i 30g varje dag.

zickan
2/9/09, 7:09 PM
#30

Ah..  så max 30% av maten ska vara annat än torrfoder. Typ..
Jag mins inte. Jag kör mindre vissa dagar, inget alls vissa oc lite mer andra dagar. Viktigaste är variation bara.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2/10/09, 12:25 AM
#31

aa jag kör likadant.

Upp till toppen
Annons: