Annons:
Etikettuppfödare
Läst 3460 ggr
oasensand
2009-02-12 18:02

Kotteägare i ÖREBRO? (inom några mil)

Hej!!

Jag har bestämt mig för att skaffa en afrikansk pygméigelkott men innan jag skaffar en så vill jag gärna kontrollera så att jag inte är allergisk mot dom. Finns det därför någon av er som bor i närheten av Örebro och som skulle tycka att det vore ok om jag kom förbi och hälsade på er kotte lite?

(Och rent allmänt… har ni någon erfarenhet om kottar och allergi… Någon pälsallergiker som det ändå gått bra med en kotte för.. eller någon som fått allergibesvär av kotten?)

                                                   /Erik

Annons:
MrMe
2009-02-12 19:16
#1

Jag bor inte i närheten av Örebro, men är själv allergisk mot pälsdjur, i synnerhet mot katter. Dock känner jag inte av något från min grabb här hemma.. Minns jag rätt så är det väl framförallt salivet man blir allergisk mot vad det gäller igelkottar. Har jag rätt?

Mikaela_B
2009-02-13 07:40
#2

#1 Salivet är det som man som allergiker brukar reagera på i allmänhet när det gäller djur i allmänt så visst har du rätt i det, hos igelkottar förekommer det också beroende på allvarligheten i allergin att man reagerar på taggarna också, om man blir stucken eller liknande av dom så kan det blir rött och irriterat och det börjar klia.

Ja Erik, du har ju pratat med mig redan =)

Är själv allergiker men känner inte av igelkottarna, jag reagerar ibland på taggarna så det kan börja klia osv, tar bara en klarityn eller liknande sedan så försvinner det snabbt =)

Hoppas vi har någon ifrån örebro eller närliggande här inne, har ett vagt minne av det men kan inte sätta mitt finger på exakt vem det kan vara just nu :P

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2009-02-13 15:26
#3

Jag är endast överkänslig. Reagerar mer mot damm och blött papperspellets.
Kan få klåda och vattenfyllda utslag av taggarna. När jag hade hona med äldre ungar lösa i sovrummet så blev det för mycket jag jag nös. Men annars inga problem.
Känner man av dom i mindre mängd. typ vid rengörning, tvätt, kloklipp osv så finns det billig hösnuve tabletter på apoteket som funkar sjukt bra.

Jag finns utanför västerås mot fagersta. Hit är du väldigt välkommen. Men tyvärr har jag massa andra djur som troligen skulle sätta igång din allergi mer.
Är du seriöst intresserad av en igelkott och möjlighet att ta dig till västerås(ca 200:- t/r m tåg). Så kan jag tänka mig att låna ut en vuxen kotte under 1-2 veckor. om du inte hittar någon att besöka.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

oasensand
2009-02-14 10:25
#4

Ah, vad bra ni är! Tack för alla svar!

Jag är glad att det verkar finnas en bra chans till att det ska kunna gå bra med alelrgin utifrån vad ni berättar. Jag bryr mig inte så mkt om utslagen man kan få av taggarna, det kan jag ta, utan det viktigaste är att man inte känner av kotten bara av att den är i lägenheten. Jag ska ändå försöka träffa en kotte för att testa mig ordentligt innan jag skaffar en.

Och Zickan, jag har försökt svara dig via ett meddelande, jag hoppas att du fått det.

       Skrattande

zickan
2009-02-15 02:22
#5

haha.. läste på jobbet men hann inte svara. sedan glömt. ska göra det nu :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

oasensand
2009-02-17 23:34
#6

Hej Zickan,

Vad har hänt? Jag blir nästan orolig…

Annons:
zickan
2009-02-18 02:00
#7

Inte så bra att slå ihop dålig sömn och jobb. Det blir = en trött och seg zickan.

Men nu är jag ledig i två dagar. Så nu styr vi upp nått :-D
Molle08 på iFokus har en bekant som ska åka från örebro till västerås på torsdag. Ska möta upp honom och lämna av en råtta. Vet mer om tider i morgon. Åker han hitåt så ska jag be han att ta med kotten.

Och ja de är grymt jobbigt att hitta när de väl somnar på nått håll. Senare på natten så snubblade jag över honom inne på toan. Men nu vet jag vart han är iaf. HAr satt upp lite galler så att han inte kan springa och gömma sig lika lätt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2009-02-18 20:30
#8

Skoja inte :D
Mina (främst Zaita) är en hejare på att lyckas smita iväg och somna på de mest konstiga "sov"ställena ;O 3:e gången jag letat igenom HELA mitt rum hittade jag henne… i min ryggsäck :P haha Och där hade jag ju letat redan 2ggr innan^^
Sjukt bra på att gömma sig! :P

När jag kommer hem eller på natten när jag tänder lampan brukar jag se henne på nån av mina grejer jag har i rummet. Hon är väldigt klättrig av sig, och väldigt bra med för den delen! :P

oasensand
2009-02-21 11:17
#9

Haha, det där klättrandet och gömmandet är nästan imponerande. Det var faktiskt lite oväntat… att dom är så bra på det! :)

Jag har förstått att det inte funkade med transporten till Örebro och jag fastnade själv i Göteborg till torsdag kväll.

Hmmm, snubbla över en kotte, det låter inte precis skönt…

Kan vi fortfarande styra upp ngt?

FunkyShrimp
2009-02-21 15:57
#10

haha ja^^ faktiskt. förstår inte riktigt hur dom lyckas.

zickan
2009-02-21 20:14
#11

Givetvis styr vi upp något. Jag jobbar nu ett bra tag framöver. Men måndag mellan 16-17 skulle kunna funka. Kan ta med den till jobbet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: