Annons:
Etikettfoder
Läst 3428 ggr
AnnaBhu
3/10/09, 1:17 AM

Sojamjölk?

Av vad jag har förstått, så ska man inte ge kotten mjölk då de är allergiska mot laktos. Då kan man ge laktosfri mjölk istället. Kan man ge kotten sojamjölk? Då jag är vegan, så har jag det hemma väldigt ofta.

Såhär ser innehållsförteckningen ut på den sojamjölken som jag har hemma: Vatten, skalade sojabönor (7,2%).

Och såhär ser det genomsnittliga näringsvärdet ut:
Energi 35Kcal / 147KJ
Protein 3,7g
Kolhydrater 0,1g
varav
Sockerarter 0,1g
Laktos 0g
Fett 2,2g
varav
Saturated 0,4g
Enkelomättade fettsyror 0,5g
Fleromättade fettsyror 1,3g
varav
Linolsyra (OMEGA-6 ) 1,18g
Alfa-linolensyra (OMEGA-3) 0,15g
Kolesterol 0mg
Kostfibrer 0,6g
Natrium 0,01g

Vad tror ni, är detta något jag kan ge en kotte ibland? Det är ganska proteinrikt i och med att det innehåller sojabönor. Är det för mycket protein? Och innehåller det för mycket fett? Vad tror ni?

Anna

Annons:
FunkyShrimp
3/10/09, 1:37 PM
#1

vissa säger att det går att ge och vissa säger att man inte borde ge.

Jag tycker inte man ska ge laktosfri mjölk, även om den är laktosfri. De ska ju inte ens dricka mjölk så varför ändå ge dom en annan variant av det?

Det var en tjejs kotte härinne förut som dog av laktosfri mjölk.
Jag skulle aldrig själv ge det.

MrMe
3/11/09, 5:57 PM
#2

Att ge mjölk är väl inte världens bästa sak. Jag gillar inte heller riktigt idén att ge kottarna mjölk, det är ju knappast något de hittar i naturen. Ett undantag har gjorts och då gav jag Bazooka lite kattmjölk och det var grymt populärt. Han drack hela fatet! Testa duger…

AnnaBhu
3/11/09, 10:59 PM
#3

#1: Nej, vad läskigt att kotten dog. :/

#2: Det är sant, det är inget de hittar i naturen. Men de hittar ju inte heller torrfoder för katter i naturen. :P

Tack så mycket för era svar, jag ska fundera på om sojamjölk är något att ge eller inte, men det lutar inte åt det…

FunkyShrimp
3/12/09, 10:10 AM
#4

#3 fast eftersom det är tamigelkott så har de ju kattmat som basfoder.

Mjölk är ingenting de har krav på att ha^^

Zsarorna
3/15/09, 7:40 PM
#5

Bäst är ju att ge insekter och mindre gnagare typ bebismöss för det är sånt de äter i det vilda. Det är ju mer som att köpa föda åt en reptil att ha igelkott. Men visst funkar kattmat av den bättre kvalitet också  ^^

Men tyvärr så är det där med mjölk bara konstigt tycker jag :S

Linda-J
4/13/09, 10:43 PM
#6

jag skulle inte heller ge min kotte mjölk!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: