Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 1624 ggr
AnnaBhu
3/8/09, 9:02 PM

Bofråga

Hej!

Jag är ny här, men har varit in och läst lite ibland. Jag och min sambo får hem en liten kottehane snart, och nu håller vi på och planerar för fullt. Har en fråga, som någon förhoppningsvis har svar på.

Våran blivande kotte kommer att få tillgång till något mer än 20 kvm (stor lägenhet) och så ska han få ett eget boställe, som han får springa in och ut ur hur han vill, och där tänkte vi också ha mat- och vattenskål. Vi tänkte bygga "boet" av en byrålåda som är 58*52 cm. Då är frågan - kan/ska vi bygga som ett litet "hus" med tak där i också, som han kan dra sig undan i om han vill? Eller ska kottarnas bo vara öppen, utan tak? Tänkte på detta med att de är nattaktiva: om kotten väljer att sova där, så ska det väl vara så ljust som möjligt?

Vi tänkte även köpa någon slags självhäftande plastfilm att lägga på botten och över väggarna, så att inte träet förstörs och så underlättas kanske rengöringen också. Tror ni att det är en bra idé eller ska man försöka lösa det på annat vis?

Tacksam för svar!
Anna

Annons:
FunkyShrimp
3/9/09, 12:47 AM
#1

ja, bygg med "tak" också. När de sover vill de ha det mörkt och mysigt.
Det ska inte vara så ljust som möjligt där de sover. Eftersom när det är dag så sover dom, och då drar dom sig undan ljuset och in nånstans där det är mörkare (annars om de inte hade varit nattdjur hade de ju vart uppe på dagen när det är ljust^^, men det gör dom ju inte).
Så det ska vara ett mörkt krypin. och mörkt blir det ju när man har tex. ett hus, en filt etc. som de kan lägga sig i.

mina sover i mina gardiner (fållade) och i kläder/filt/väska just nu.
gardiner är poppis, så man kan sy fickor tex som man kan spika upp på nederkanten av väggen, så de kan krypa in där och sova.

AnnaBhu
3/9/09, 8:31 PM
#2

#1: Tack för svaret, då vet jag! :)

FunkyShrimp
3/10/09, 1:35 PM
#3

ingen fara :)

Linda-J
4/12/09, 1:57 PM
#4

jag har också som en plastfilt under boet så det inte förstör golvet under…. skulle var tråkigt om det skulle bli en massa konstiga fläckar då min kotte inte är 100% rumsren

Upp till toppen
Annons: