Annons:
Etikettallmänt
Läst 2309 ggr
[GeeGee]
4/4/09, 3:28 PM

Ska inte igelkottar leva i det fria?

Hej!

Måste börja med att säga att jag inte vill göra mig ovän med jag kan heller inte strunta i att skriva då jag gärna vill veta.

Varför har man igelkottar i fångenskap? Är inte det som att ha ekorrar, grävlingar mm? Igelkottar är ju vilda djur och ska få leva fritt och inte i fångenskap eller?

Svara endast om du känner att du har något vettigt och säga och inte om du bara vill skälla ut mig =O

Annons:
Gasoline
4/4/09, 3:36 PM
#1

Alla djur kommer igentligen ifrån naturen så det blir aldrig helt naturligt att ha ett djur i fångelskap.

Vissa lämpar sig mer eller midre bra att ha i fångelskap.

Däremot finns det djur som har varit i fångelskap i flera generationer och lider nog inte så länge man uppfyller deras "levnadskrav"

IaMiaMaria
4/4/09, 9:30 PM
#2

Sen är det ju så att de igelkottar som man har som husdjur är vana och uppfödda i fångenskap, det är inte den svenska igelkotten som man ser ute som vissa tagit in att ha som husdjur.

Likså med katt och hund var ju också ett vild djur, men man tar inte in den svenska hunden = vargen och har inne som husdjur.

hoppas du fått tillfredställande svar.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[GeeGee]
4/5/09, 12:39 AM
#3

Nja riktigt nöjd är jag inte men okej då. Man kan ju inte jämföra igelkottar med hundar och katter! De har vi ju haft i flera årtusen, och igelkottar är inget husdjur som är så vanligt. Hundar finns inte heller i det fria i Sverige men det gör igelkottar.

Linda-J
4/5/09, 10:58 AM
#4

Det finns många vilda djur som behöver hjälp av människan som sedan inte kan släppas ut och det lhar fungerat väl så jag tror att det var så människan började ta in vilda djur….. När de sedan fick ut något av det med så blev det ett förhållande som gav båda parter väldigt mycket. Jag har alltid haft ett svagt hjärta för igelkottar medans andra har det för hundar och katter……… Jag skulle gärna vilja ta in alla djuren i skogen men det går ju inte……

Min kotte har hela undervåningen som har springer runt på. Jag försker göra hans hem till så naturtroget som möjligt för att han ska må bra……….

Nu känns det som om man svammlar och jag kanske inte gör mig så förstod så fråga gärna om du inte hänger med Flört

IaMiaMaria
4/5/09, 11:15 AM
#5

#3 Ja igelkottar finns i fria i sverige, men det är inte dem man har som husdjur, det är en annan sorts igelkott ras.

Det var den jämförelsen jag gjorde med vargar och hundar.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Linda-J
4/5/09, 11:19 AM
#6

# 5 för alla vet väll kanske att den svenska igelkotten är fidlyst Flört

Annons:
Gasoline
4/5/09, 12:22 PM
#7

#3 Hundar i det fria finns i sverige, vad är då den svenska vargen? Tycker du synd om din kanin som bor i bur, kanin finns oxå i skogarna här i sverige.

Linda-J
4/5/09, 12:54 PM
#8

# denna diskution kan pågå hur länge som helst…. många säger att djur i en bur inte mår bra men det handlar om djurets säkerhet med. Ta chinchillan som exempel. Den finns inte i sverige, om man inte hade tagit hit den till sverige som husdjur och låter den bo i en bur skulle vi aldrig ha sett detta underbara djur…. man kan även fortsätta med degu, marsvin m.m

Att ha djur i en bur är nödvändigt och det är sedan ägarens ansvar till att se till att alla djurens behov blir tillfredställanda..

[GeeGee]
4/5/09, 3:27 PM
#9

Jag ville bara veta varför man börjat ha igelkottar osm husdjur. Hundar och vargar är inte exakt lika och inte heller kaniner och harar, så det är inte harar som affärer säljer utan kaniner. Skulle jag ha en varg hemma skulle jag kalla det djurplågeri då de inte är avlade för att vara inne.

Men om det är en annan igelkottsras än den vanliga svenska igelkotten som lever i det vilda så förstår jag. =D

zickan
4/5/09, 3:45 PM
#10

Du kanske mer borde fråga en annan fråga. Hur länge har igelkotten funnits som sällskapsdjur i sverige?
Bara för att du inte hört talas om det tidigare osv så betyder det inte att de är rätt nya husdjur.
Varför acceptera en degus som troligen funnits i fångenskap under kortare tid än igelkott. Men de ser ut som vanliga fluffiga smådjur och därför accepteras den. Men en degus är väldigt nytt husdjur också. Men klarar av mindre bur yta och mass säljs som allt annat på zoo affärer.

Du kan räkna med ca 40 år som igelkotten funnits som sällskapsdjur. Det är dubbelt så länge som vissa hundraser ens existerat. Och det endast i sverige. Andra länder har troligen haft dom under längre tid.

Varför har vi kotten som husdjur?
Den frågan är också fel att ställa. Varför har vi husdjur överhuvudtaget och varför tog vi in de andra djuren. Degus är ett bra exempel då det med är relativt nytt husdjur i sverige. Varför togs den in som husdjur. Varför tog vi in katter, marsvin och fåglar som husdjur?
Varför avlar vi fram nya hundraser som vi försöker få accepterade i svenska kennelklubben osv.

Nej den frågan: varför har vi igelkottar och varför massa andra djur.
Går inte att säga så förens man ser det på ett större sett.
Varför har vi Fd. utländska djur som husdjur?. går inte att dra en gräns på bara igelkotten.
Varför har vi tagit in utländska djur såsom en sjukt massa olika hund, häst, katt, ekorr, kanin, marsvin, fågel raser osv?
När du kommer på svaret på den frågan så har du svaret på varför vi har utländska igelkottar som husdjur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

BlackWingedAngel
4/5/09, 4:20 PM
#11

#9 Hund och varg VAR ju samma sak, det är ju det som är poängen. Vargen har blivit "människoanpassad" och resultatet kallas numera hund. Men de har varit tamdjur mkt längre än resten, så självklart har de blivit annorlunda.

Sedan är ju harar och kaniner inte samma sak. Båda finns som separata djur i det vilda, och det finns även harar till salu, om jag inte missminner mig?

Gasoline
4/6/09, 12:02 AM
#12

#9 Det finns väl KANINER i det vilda, eller är det något jag har fått om bakfoten? Hur som hellst, ingen större skillnad på dom, ungefär lika stor skillnad som det är på hund och varg, något olika utseende men har samma egenskaper. Sedan är väl hunden ett resultat utav avel på dingos, vargar och andra hundraser? Har ingen fakta om detta, men tror att det är så.

Och jag antar att även kanin och hare härstammar ifrån samma sak.. Har inte heller någon fakta om detta, men det låter vettigt.

[GeeGee]
4/6/09, 1:34 PM
#13

Men är det ingen son vet varför de har en igelkott som husdjur? Alla bara skriver och bortförklarar sig och börjar förklara om hundar, vargar mm.

Skulle någon fråga mig varför jag hade en hund som husdjur skulle jag kunna skriva en hel uppsats.

Så för min skull som intek an någonting alls om igelkottar, förutom att de fräser när de blir rädda och rullar ihop sig till en boll, varför har just NI en igelkott som husdjur?

=D

Annons:
zickan
4/6/09, 2:04 PM
#14

varför har du mus och degus som husdjur?
Varför sönder aval hunden för att få fram nya raser?

Trode du skulle förstå saken själv. Alla djur vi har som sällskap är fram tagna för att passa våra behov och luster. Möss fyller inte ut någon funktion i hemmet mer än sällskap. Chihuahuan har ingen nytta att existera mer än en behändig liten hund i väsk format. Som är mer mode ikon än hund.
Endast hälften av alla hundraser vi har är nyttiga till något mer än bara sällskap.
Lika så med spynx/naken katten. Varför har vi tagit in dom som sällskap. De fyller inte ut något som innekatter. De jagar inte möss i stallet. de är knä djur.
Precis som de flesta av alla sällskaps djur. Vi låter inga husdjur få leva som de ska. Jag låter inte mina illrar jaga men ändå vill jag ha dom. Måste jag då förklara varför jag vill ha en igelkott?
När jag inte ens kan förklara varför jag sitter med illrar som inte jagar, en blandras hund som inget mer är än sällskap, inte ens mina tamråttor fyller ut någon vettig funktion här hemma förutom sällskap.
ordet du säker pga sällskap.

Ja en igelkott kan ge en hel del sällskap. Mer än vad man skulle tro ifrån en taggig boll. De är lätta att ta hand om. Finns större mening med att ha en igelkott som sällskap än ett tråkigt akvarium med fiskar man inte kan ta på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

IaMiaMaria
4/6/09, 5:03 PM
#15

De är fina, söta, otroligt charmigam, har en väldigt speciel personlighet.

man kan väl inte dirket mysa med dem, men min brukade ligga i fickan på en av mina tröjor när jag satt och tittade på tv, det är ett sällskap, något som rör på sig, låter lite och någon som man ska ta hand om och behöver omsorg.

Männsikan har ett stort behov av att ta hand om någon annan än sig själv för att må bra.

varför just jag skaffade en igelkott var för att den som ägde den behövde snabbt bli av med den och då bara blev det så att jag tog hand om den.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Gasoline
4/6/09, 5:26 PM
#16

#13 Jag har ju aldrig träffat en tam igelkott, men jag tror att det är utav samma anledning som man vill ha de flesta andra sällkapsdjur, dom är söta och man tror att man kan få ut något utav det. Måste man ha en spec anledning förutom att man gillar djur?

[GeeGee]
4/6/09, 8:07 PM
#17

Vi har husdjur av olika anledningar så det var därför jag frågade "zickan". Inte för att göra någon upprörd, så du behöver inte inta försvarsställning.

#15 Men det går väll att gosa och klappa fast än de har taggar eller =P Naw så sött att sova i fickan!

#16 Jag har inte sagt att man måste ha en speciell anledning men att man gillar djur svarar ju inte på frågan. Då betyder det att man lika gärna kan ha vilket djur osm helst. Jag ville ha hund för att jag ville sällskap dygnet runt, träna, och ha en trogen familjemedlem. Hamster ville jag ha för att jag kände för ett mindre djur som ej behöver lika mycket tid, men som ändå gärna blir kelad med.

Så det finns olika orsaker….oftast i alla fall! ^^

Gasoline
4/6/09, 8:10 PM
#18

#17 Jo, självklart. Men man skaffar ju alltid djur för att man gillar dom.

zickan
4/6/09, 10:09 PM
#19

finns bara ett svar på den frågan som är till alla djur.
Finns så mycket människor med så många olika behov och intressen. Igelkotten lyckades passa en rätt stor del av befolkningen i hur dom är och vad de ger tillbaka.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

BlackWingedAngel
4/7/09, 1:26 AM
#20

#16 Jo Gasoline, det finns vilda kaniner. Häromkring har vi gott om dem.

"Vildkanin

Oryctolagus cuniculus

Vildkaninen är mindre än hararna och har förhållandevis korta öron och ben. Färgen är normalt brungrå. TIll skillnad från hararna har kaninerna inga svarta öronspetsar."

Annons:
zickan
4/7/09, 2:44 AM
#21

Det finns vilda svenska kaniner och vilda svenska fd tam kaniner som släppts ut.

Det ställe där du endast hittar riktig vildkanin och inge vilda tamkaniner är på gotland där jag är ifrån. De har även ett eget namn (Rabbis) En väldigt äkta vildkanin.

Liten lista på vad som finns i det svenska vildlivet som även finns i samma eller annan form som tamdjur.
Vilda brunråttor
Vild katt(lo djur)
Vild hund (varg)
Vild iller
Vild grävling( ja lagligt husdjur)
Vildkanin(rabbis)
Vild hare
Rådjur. Ja tyvärr, det finns de som har dom i hagar fullt lagligt (nån idiot fick tillstånd att ha som sällskap på gotland. Men de har rymt ifrån hagen och finns numer i det vilda, tyvärr finns inge rovdjur stora nog på gotland som tar dom. Förstör en hel del)
Vildhäst. Tyvärr har människan utrotan den sanna vildhästen. Men den sk vildhästen finner man på lojsta hed(gotlandsrusset)

Så nog har vi tagit in vild djur och avlat fram för sällskap. Vill nån ha ett djur så tar det inte lång tid innan andra kommer på samma idee och vips. Så är de lika vanliga som katt och marsvin.
Sedan så finns det väl många som inte tycker vissa djur lämpar sig att ha till sällskap.  Kanske rätt, kanske inte.
Men rätt ägare på rätt djur. bör det nog vara. Gäller alla djur även hamster.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Gasoline
4/7/09, 9:38 AM
#22

#20 Tack så mycket ;)

#21 Finns även "tamälg", har jag sett på tv. Det finns även s k a älgfarmer och algparker, varav en finns här i Kopparberg. Älgarna är dock inte tama, vad jag vet.

Upp till toppen
Annons: