Annons:
Etikettuppfödare
Läst 1019 ggr
Kottekatt
3/24/09, 5:28 PM

Igelkott för femhundra

Tjenxen! Jag är 11 år och skulle gärna vilja ha en igelkott. Jag har sparat ett tag nu och fått ihop femhundra spänn. Någon som har eller vet en igelkott till salu för dt priset.

Min föräldrar har sagt att om jag lyckas spara ihop till en själv så kanske jag får en. Därför undrar jag om någon vet vart man kan få tag på en liten kotte för femhundra. Ålder eller färg har ingen betydelse, det går bra med en albino. Så, nån som har ett svar på min fråga?

Ps. Afrikansk pygméigelkott är mitt enda krav.ds

Annons:
FunkyShrimp
3/25/09, 1:29 PM
#1

Det är nästan bara afrikanska som folk har.

Och du får nog inte tag på en igelkott för 500. Billigast jag sett på blocket tex är 750. Men vanligast ligger på 1000-1600:-

Blir nog till att spara ihop dubbelt så mycket så kan du kanske få en kotte för det priset :)

FunkyShrimp
3/25/09, 5:18 PM
#2

Men du kanske kan ha tur.

hittade denna: http://www.blocket.se/vi/20640733.htm?ca=11_s

aldrig sett en så billig igelkott. Men står också: "Säljes endast till person som har tidigare erfarenhet av igelkott eller redan är mycket påläst."

Man ska inte kolla på vad som är så billigt som möjligt när man skaffar djur, utan att man sen också har råd att betala allt för den.
Kan du tex slänga ut 1000:- på ett akutbesök hos veten?

Och alla startkostnader ligger väl ungefär på 1000Kr iallafall, om inte mer.

Ett tips är att läsa på allt du kan om igelkottar, vad de behöver för mat, boende, hantering etc.
Om du vill ha ett kramdjur så passar inte igelkott för de är inte så jättesociala av sig. Den kommer se dig som ett hot i början och du kommer att sticka dig, studsa och få höra en massa fräs.
De kommer inte fram för att gosa heller och de är uppe på nätterna och sover hela dagarna.

Vänta hellre för länge än för kort.
Men viktigt oavsett är att du berättar allt om kottar och hur de är som husdjur för dina föräldrar. En smart idé vore att de kan gå in och läsa på här själva så de har full koll också.
Folk säljer nämligen inte igelkott till folk under 18 år utan föräldrars tillstånd.

zickan
3/25/09, 8:02 PM
#3

Jag har aldrig sett igelkottar för 500 tyvärr. billigaste låg på 600. en gammal vanskött hane på blocket. Ju billigare djuren är ju mer fel eller äldre är dom.
Jag har sålt en kull för 500:-st men de var alla inavlade och kommer inte hända igen. Då kommer jag avliva dom så fort de föds.

OM du köper en billig igelkott så måste du ha råd att lägg mycket pengar på veterinär. Finns inge garantiera att denne är frisk eller håller sig frisk så länge. Köper man via uppfödare kan man oftast få hjälpa med problem som uppstår ifrån uppfödaren.

Detta är nästan ett måste att ha:
Minst 500gram bra torrfoder  ca 100:-
Animalisk foder(syrsro, mus ungar osv) ca 30-100:-
Klosax 40:-
Bädd/hus/filt ca 1-500:-
Agria försäkring 500:- per år
Vinter=ev behov av värme matta ca 150:-
Transportbur ca 100:-
Veterinär konto med minst 1000:- (det är hård LAG på att ta sjuka/skadade osv till veterinären, även mitt i natten när man inte har bil. Gäller då taxi!! Även dyrare på nätter/helger.)
Troligen glömt hälften.

Så det är bara att spara på…

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: