Annons:
Etikettallmänt
Läst 4026 ggr
ParaKiss
2009-03-17 10:59

Akut, trebent?

Ska idag in med Shuichi akut till veterinären.

Och jag undrar nu snabbt om igelkott kan leva som trebent, om det nu skulle vara så illa…?

Annons:
FunkyShrimp
2009-03-17 16:25
#1

Jag har funderat på detdär mycket. Och jag tycker inte det är snällt att låta en igelkott leva på tre ben. Visst, det går säkert, men blir kotten lycklig av det?

Igelkottar springer som sagt flera timmar varje natt. Att inte kunna bete sig som vanligt för att man har ett ben för lite tycker jag inte är vettigt.

Det är nästan så att det blir egoistiskt att låta amputera bort benet istället för att avliva kotten. Om det vore en gammal igelkott som hade nåt år kvar att leva, ja då kanske. Men en kotte runt halvåret som har iaf 5-6 år kvar att leva? Nej det tycker jag inte.
Den kommer inte tycka det är kul och kommer inte kunna bete sig normalt. Tror knappast en igelkott kan och orkar springa flera timmar per natt med 3 ben. Det kommer ju vara ett STORT handikapp, och det är inte rättvist.

Och de springer ju inte endast, utan klättrar med. Det kommer ju inte gå heller med 3 ben.

Så jag själv skulle inte låtit amputera, utan avliva. Det är för egoistiskt. Kotten skulle nog inte tacka dig om du amputerade. Det försvårar bara dens liv.

Det är en annan sak med katter och hundar. De kan leva och vara lika glada på 3 ben. Men en igelkott tror jag knappast. De har andra behov.

Får man fråga vad som har hänt med Shuichi? =/

ParaKiss
2009-03-17 16:34
#2

orkar inte förklara just nu är helt slut. förklarar sen när jag orkar mera. ska nu fixa en liten plats för han då han inte kan få ett så stort utrymme just nu. Ska få en bur och en hage utanför. tyvärr inte mera än så.

Fick hem han igen allafall. Men om hans tass inte blivit bättre tills den 27e då jag ska till veterinären igen så läre jag ta bort han. pga som alla säger så ett liv på tre ben är inte ett liv för en igelkott. Ska medicinera honom tills den 27e nu då. Så får se hur det går. Håller tummarna.

O han som skulle ha fått flyttat nu på söndag med. men men… så går det.

MrMe
2009-03-17 17:22
#3

Har för mig att det finns en tråd här inne som behandlar ämnet.. Leta upp den!

FunkyShrimp
2009-03-17 17:36
#4

#2 om det är om hårstrån som satt sig hårt runt tassen så har det hänt mina. Får åka in till veten o klippa bort det så fort man kan.

Men om inte (som klämd), så har jag ingen erfarenhet av det..

Hoppas iallafall att tassen blir bättre!

FunkyShrimp
2009-03-17 17:39
#5

#3 puttade upp inlägget jag tror du syftade på.

"missbildat ben?" heter den iallafall

MrMe
2009-03-17 17:41
#6

jepp, det var den tråden jag menade..

Annons:
zickan
2009-03-18 14:59
#7

Andra igelkotten som jag ägde hade endast två "ben".  Troligen samma sak som hänt där i tidigare hemmet. De hade inget sagt och jag fick inte tag i dom efter jag kom hem och såg det.
Den grabben hade endast två fram tassar kvar. Baktassarna saknades.
Det var redan läkt och han hade inge problem att springa runt.
Två veterinärer och 4 uppfödare kontaktades. Alla sa samma sak att dju anpassar sig. Ende jag skulle hålla koll på var så det inte gick upp eller blev infekterat.

Jag har haft råttor, hamster, igelkott, möss som alla saknat nån det av sina fötter/ben.  Alla har anpassat sig att leva som de ska igen. Och i alla fallen har det gått väldigt fort från skada till att röra sig.

Nu senast är en igelkott flicka som jag köpte ifrån en uppfödare. Hade en bruten tå som läkt så den låg över mot andra tån. Låg och skavde så det blev lite sårogt ibland. Var inne hos vetten och de klippte av hela nageln som ändå inte hade någon pulpa. Men det  blev ändå inte bra. Var så svullet så de bokade in operation. tog bort tårna på den tassen. Beordrade mig till kaninbur i två veckor.
Sedan var tassen nästintill helt läkt och hon springer runt som en galning.
Den första veckan haltade hon och hade lite svårt att anpassa sig efter att ha förlorat några mm. Men det tog endast några få dagar innan hon hade lärt sig hur att stödja.
Har inte sett henne mer grinigare eller tendens till att ha ont. Hon springer mer efter att ha opererats än innan.
Nu är det över ett halvår sedan det gjordes och hon lever på som om inget hänt.

Detta med hårstrån runt tassar som stoppar blodet borde ändå vara väldigt vanligt.
Hamstervadd som köpes på zoo, tyg etc får ofta trådar som smådjur fastnar i och förlorar en tass. Dessa djurägare har inte heller märkt något större lidande på djuren och de har kunnat fortsätta leva som de ska.
Hundar och katter opereras och lever goda liv med tre ben. Även hundar som blivit förlamade på bakbenen och fått anpassade vagnar att dra benen på.
Sett det på tv och de verkar inte vara i näreten att må sämre. De viftar på svansen och anpassar sig till efter vad de har.

Varför avliva djur och människor efter minsta lilla handikapp? Första läknings tiden är väl alltid jobbigt att gå igenom för alla. Men allt anpassar sig.
Då kan man lika gärna avliva alla hundar istället för att kastrera dom. Det märks efter på vissa hur de inte mår bra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
2009-03-18 15:44
#8

Funderade lite på det här. Igelkottar borde väl inte vara sämre på att anpassa sig än andra djur. Jag har en chinchilla som har ett amputerat bakben. Det är amputerat längst upp så det finns inget ben alls där. Veterinären varnade mig för att en chilla som använder båda sina bakben för att hoppa kunde bli apatisk om han inte kunde röra sig som vanligt. Det var aldrig någon som talade om det för honom. Det går inte ens att märka att han har tre ben, han hoppar från hylla till hylla lika lätt som de andra. Och folk som ser honom busa runt tror aldrig på mig när jag säger att han bara har tre ben. Så jag hade helt klart gett det en chans. Märker man senare att det inte fungerar och djuret inte mår bra, då är det ju självklart en helt annan historia. Men alla djur förtjänar en chans till ett fullgott liv, vare sig det är med alla lemmar i behåll eller inte.

ParaKiss
2009-03-19 10:47
#9

Frågan är hur mkt till liv en liten igelkott kan få me bara tre ben. Han är ju pigg annars. Men just nu så använder han då bara tre ben. Och jag ser hur jobbigt o kämpigt han har det. Fast han ändå lyckas smita ur sin hage, klättra upp på taket på galler buren o allt va det nu är…

Hundar och katter ser man att dom har mkt lättare för att ha tre ben. Men detta me en vagn till en hund när hans bakre delen är förlamad ser inte jag som ett bra liv för en hund direkt.. har också sett det på tvn. Inget som jag hade velat ge min hund.

och sen så detta med anpassning me allt. det är väll instinkterna som ser till det eftersom dom läre det svag = döden i naturen.

Benet ser verkligen illa ut.

Ska berätta nu lite snabbt om vad som har hänt. Så att päls eller strån eller något hade trasslat in sig runt hans tass väldigt ordentligt och stoppat blodcirkulationen. När jag hittade honom så hade tassen svält upp ganska bra o va blå svart röd eller nåt i färg. Åkte in till veterinären akut på samma dag och tog bort pälsen som satt fast runt benet. Men det hade skavt sig in ordentligt in till benet och även blivit infekterad och sånt. Tassen ser verkligen inte bra ut. Har nu så att jag ska medicinera honom fram till den 27e tror jag det var. Nästa fredag alltså. Då jag ska åka in igen. Om det fortfarande är infekterad och ser illa ut. Så finns det ju inte så mkt o göra för honom tyvärr. Så jag hoppas verkligen att tassen blir bättre! Hela olyckan har skett väldigt snabbt. Var bortrest över helgen. Han skulle även ha flyttat nu på söndag till sthlm. men ja, det kan ju såklart inte ske just nu…

Och eftersom jag inte ser att det är så värst humant att låta han ha tre ben så får han då somna in troligen om det inte blir bättre. Som jag verkligen ber till gud eller nån att benet blir bättre… :( Just nu så ser benet redan borta ut o allt… :(

Hur mycket kan det kosta att amputera?

ParaKiss
2009-03-19 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Inte lättaste o knäppta kort på dom dära små fötterna. men det syns liiite här på bilden. men ser mkt värre ut ändå…

UlrikaD
2009-03-19 16:02
#11

Stackars liten! Håller tummarna för att han ska ha piggat på sig rejält till den 27:e.

elvissspringsteen1
2009-03-19 21:21
#12

det är min lilla göran som har de missbildade benet från andra tråden. han har ju visserligen benet kvar men det är krokigt å han stödjer på knät eller vad man ska säga. hans ben va infekterat å ganska illa när ja fick hem honom. han hade då levt på fel mat, bara kattmat osv. så de berodde nog på brister i kroppen oxå.

hursomhelst så är han helt bra nu, han fick medicin ett tag men den hjälpte inte nå vidare de kom tillbaka infektionen hela tiden. nu är de säkert 4-5 månader sen han hade så sist. han knatar på med sina 3,5ben:) han är ju 4år gammal men han verkar då hur pigg å glad som helst:) så de finns nog hopp bara infektionen går över.

ParaKiss
2009-03-19 21:30
#13

Men shuichis ben är ju alldelse svart/blå aktig :(

Undrar om infektion kan gå över till nästa ben också, lixom sprida sig i kroppen?

Annons:
elvissspringsteen1
2009-03-19 21:39
#14

om de är svart/blåaktigt låter de ju nästan som att benet håller på att dö… om de vart utan blod för länge. nej är de en infektion så hoppar de inte över på ett annat ben. De som kan hända e ju att han överbelastar något annat ben å får problem så. men de har inte hänt med göran.

ParaKiss
2009-03-19 21:56
#15

Okey. Då är det illa för Shuichi :(

elvissspringsteen1
2009-03-19 22:00
#16

nu e ju inte jag veterinär men de låter ju som det. behöver ju absolut inte vara så.

ParaKiss
2009-03-21 10:42
#17

Nu när jag gav morgonens medicin så tyckte jag att det mesta utav färgen har försvunnit. och den normala kommit tillbaka lite mera. =)

FunkyShrimp
2009-03-23 09:00
#18

#13 om benet är blå/svart-aktigt så tyder det på att benet håller på o dör. Ingen blodcirkulation.

Benet kommer att/är dött snart och vet inte om infektion kan sprida sig upp  i benet.?

Som i tråden jag puttade upp var det ju det so hände med min Iris.
Jag avlivade henne för hon led ju jättemycket.
Tycker inte det är snällt att ha dom kvar när dom lider…

dock är det inte normalt att om benet vart svart/blått, att det återgår till sin normala färg sen :S hur kan det göra det?

om benet redan typ är dött och haft blodförstoppning i en vecka, hur kan det då komma tillbaka igen?

Skumt :S Är du verkligen säker?

ParaKiss
2009-03-23 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu lyckades jag få en bättre bild på tassen…

FunkyShrimp
2009-03-23 13:58
#20

usch. stackarn.

Annons:
ParaKiss
2009-03-23 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hittade en närmare bild på tassen… :(

ParaKiss
2009-03-23 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

en till bild

ser inge vidare ut *suck* ser inte fram emot fredagen…

FunkyShrimp
2009-03-23 14:10
#23

jag tror att halva detdär benet är kört tyvärr.
Där det är svart kommer det aldrig kunna återfå blodcirkulation. 

infektionen kan ju sprida sig med, men antar att det är det han får medicin emot.

ParaKiss
2009-03-23 14:58
#24

japp det är så :( suck. Håller på o väntar in det värsta inför fredagen. Vet att amputera är inte det bästa. eftersom igelkottar är ju djur som är baktung med. men han är så pigg annars. Har hållt på nu mkt me han den senaste tiden, tagit bilder å sånt :( suck… :( vill inte att det ska sluta så hära! Han är ju bara halvåret :(

FunkyShrimp
2009-03-23 15:21
#25

Mm jag vet hur det är.

Iris var också bara runt halvåret. Det var riktigt tungt att ta bort henne. Tänker fortfarande ofta på det och blir jätteledsen.

Men bara man gör det bästa för djuret i situationen.

Sen om halva benet kapas kommer ju han gå helt snett liksom. Nej usch, jag stödjer iallafall inte att amputera kotteben.

ParaKiss
2009-03-23 15:27
#26

nä. speciellt inte om dom är baktunga djuret. då kommer dom bli skadad ännu mera för eller senare eftersom dom lägger tyngen på den andra tassen.

Jag är uppväxt med djur, djuruppfödningar, djuraffär osv. Och som jag minns så är detta absolut första gången jag tar bort ett djur pga en skada!

FunkyShrimp
2009-03-23 16:08
#27

Jo precis, det blir ju så.

Vi har haft hur mkt djur som helst med, men nu har vi knappt några kvar.
I veckan ska vi ta bort mitt älskade marsvin med :( han har en superknöl som bara växer på ena sidan.

Annons:
ParaKiss
2009-03-23 16:38
#28

uscha :( ja, sånt är jobbigt. vi får trösta varann den hära veckan.

FunkyShrimp
2009-03-23 16:43
#29

Ja verkligen, mista djur är definivt inte roligt.

Mitt marsvin har vart med i 7 år också. men det är nu man märker att han börjar bli gammal och tycka livet är tråkigt. Då är det inte snällt att ha honom kvar. + dendär knölen som försvårar det hela. Beroende på vad det är så kan den ju spricka med, det vore ju bara det värsta.

Djur är underbart att ha, men inte lika underbart när dom dör.

Lillemor är fortfarande superförkyld också. Höger näsborre är typ helt täppt av snor. Stackarn.

ParaKiss
2009-03-23 16:48
#30

uscha uscha. inte skoj alls det e.

ParaKiss
2009-03-26 21:28
#31

imorrn blir det tur till veterinären igen då. är jätte nervös :(

zickan
2009-03-26 21:35
#32

förstår fortfarande inte varför du ska ta bort honom. de anpassar sig så mycket bättre än vad man tror och lider inte alls så fort såret är läkt, vilket går fort. tom haltandet brukar gå över efter rätt kort stund och de har inge problem att stödja på benet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
2009-03-26 21:49
#33

Men om benet har dött, och håller på att ruttna bort eller något så kommer det att sprida sig. få kallbran eller något sånt.
och amputera är inget jag tänker göra. tycker det inte är ett liv för en  igelkott. som är baktunga och springer en massa. Men men, får hoppas på att det ser bättre och att benet inte är dött. annars om det synts något bättre så ska jag be om mera tid och hoppas på att det blir bättre mera. Enligt veterinären förra veckan så såg det tydligen väldigt illa ut för benet.

zickan
2009-03-26 21:57
#34

Prata med en expert på igelkottar så kommer de säga samma sak. Det kommer störst sannolikhet inte att sprida sig. det farligaste är infektionen som det är med alla sår. kallbrand är väldigt ovanligt att få på det sättet. krävs mer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
FunkyShrimp
2009-03-26 22:43
#35

fast det gäller inte direkt bara tassen utan halva benet. det blir en sån obalans.

ParaKiss
2009-03-27 09:24
#36

ajja, får se vad veterinären säger om hur benet ser ut.

ParaKiss
2009-03-27 12:52
#37

Jag är världens lyckligaste tjej! Benet såg mycket bättre ut =) behöver inte änns åka tillbaka till doktorn nå mera. Men ska medicineras ett tag till :D

FunkyShrimp
2009-03-27 17:24
#38

men vad sa dom om den döda vävnaden?

ParaKiss
2009-03-27 17:31
#39

En del utav huden eller något sånt kunde och kommer ev falla av. och sen så blire nytt där typ =) var ingen större fara. =))

Anett Lindbom
2009-03-27 17:38
#40

Vad bra att lilla Köttbullen blir bättre med lilla benet, du får pussa på honom ifrån mormor!!:).

ParaKiss
2009-03-27 17:55
#41

hehe får göra det sen när jag ska ge han medicine =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: