Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3539 ggr
wintermynta
4/11/09, 8:36 PM

Vild igelkott som låter

Hej

Detta kanske är en dum fråga men jag vet inte vart jag ska vända mig.
Vi har en vild igelkott på vår garageuppfart (under en trapp) som låter konstigt
Den låter väldigt högt och lätet låter som när en råtta rosslar. Är den sjuk?, är det ett varningsljud? eller nåt annat?. Finns det nåt som jag kan göra. Den bor i en lövhög så jag ser den inte men den hörs som sagt var väldigt bra.

Tacksam för alla svar.

Annons:
zickan
4/11/09, 10:09 PM
#1

Hehe..

Du har nog en väldigt morgon grinig kotte :-P
En irriterad/rädd/små grinig kotte fnyser. En mer förbannad/arg/irriterad fnyser och .. öhm.. typ nyser till lite grovt/kuttrande med vatten i lungorna ljud typ kanske man kan säga och hoppar med taggarna åt det håll som oljudet/ovälkomna gästen är åt. Gärna rakt in i ens hand med taggarna.

Jämföra med en förkyld råtta så är den mest irriterande varnande. whisky drickande råtta med myscoplasma så har du mer en förbannad kotte.

Haha.. Verkligen inte lätt att förklara hur de låter :-P
Ingen som har ett youtube klipp att lägga upp som beskriver bättre?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
4/11/09, 10:09 PM
#2

Hehe..

Du har nog en väldigt morgon grinig kotte :-P
En irriterad/rädd/små grinig kotte fnyser. En mer förbannad/arg/irriterad fnyser och .. öhm.. typ nyser till lite grovt/kuttrande med vatten i lungorna ljud typ kanske man kan säga och hoppar med taggarna åt det håll som oljudet/ovälkomna gästen är åt. Gärna rakt in i ens hand med taggarna.

Jämföra med en förkyld råtta så är den mest irriterande varnande. whisky drickande råtta med myscoplasma så har du mer en förbannad kotte.

Haha.. Verkligen inte lätt att förklara hur de låter :-P
Ingen som har ett youtube klipp att lägga upp som beskriver bättre?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wintermynta
4/12/09, 12:10 AM
#3

#2 Haha tack för den underbara beskrivningen.

Upp till toppen
Annons: