Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 2721 ggr
almazs
4/22/09, 10:06 PM

Hur ska buren se ut?

Hur ska en igelkottsbur se ut, som en marsvinsbur med  galler eller som ett terrarium?

Annons:
FunkyShrimp
4/22/09, 10:31 PM
#1

igelkottar ska inte ha bur.
de ska ha fri tillgång till minst 20kvm dygnet runt.

Sen har vissa bur ändå, men då ska den stå öppen hela tiden så kotten själv får välja vart den vill vara.
Terrarium kan de inte gå in och ut ur så en marsvinsbur med ramp så de kan gå in och ut isf.

almazs
4/22/09, 10:33 PM
#2

jo, det vet jag, men jag tänkte att en bur som ett eget krypin vore lite bra att också. självklart skulle buren vara öppen dygnet runt.

okej, så det finns inga terrarier som har öppna ramper etc?

FunkyShrimp
4/22/09, 10:36 PM
#3

nej, terrariet är ju helglasade. varje sida.

om du väljer att ta bort en av sidorna så funkar det ju, men det kanske inte är det lättaste. Bur är nog enklare.

almazs
4/22/09, 10:37 PM
#4

ah jo kanske. 

men tänkte mer på hur det går till när man matar de med levande larver och så, vill ju inte att de ska krypa iväg D;

FunkyShrimp
4/22/09, 10:39 PM
#5

jaha :P men det behöver du ju inte anpassa boendet efter. jag har tex en jättebra liten plast"skål" med en plastgrej över kanterna så de inte kan ta sig ut. hittade den på en reptilmässa.

annars får man välja skålar med lite högre kant. Eller bara helt enkelt ha koll på larven tills den är uppkäkad :P

almazs
4/22/09, 10:42 PM
#6

hah, verkar läskigt D: men får nog hålla utkik efter en sån där plastskål. Flört

Annons:
FunkyShrimp
4/22/09, 10:43 PM
#7

aa. man kanske annars kan fixa nån sån kant själv på nåt vis :P hur vet jag inte riktigt. men den är riktigt bra!^^ inte så stor dock, men funkar helt klart.

almazs
4/22/09, 10:46 PM
#8

tummen upp! :D

FunkyShrimp
4/22/09, 10:49 PM
#9

du kan ju kika på repti.net o se om det finns folk som har såna?

många på den sidan åker ju till mässorna, samt flera som ställer ut o har sig. kan va värt o testa!

almazs
4/22/09, 10:53 PM
#10

gick in och kollade nu, såg inget men kanske skulle åka på nån sån mässa <: brukar det inte säljas animalisk föda på såna utställningar då också?

zickan
4/22/09, 10:59 PM
#11

Ja det säljs mask/syrsor levande på mässor. Du finner alltid burbolaget utanför med frysta pinkisar.
Kolla annars repti.net

Jag har bur när jag har ungar. Mamman får komma ut men inte ungarna försen de har öppnat ögonen och klarar sig själva någorlunda bra. Tar ut dom i soffan men inte på golvet.
Bur kan vara rätt skönt att ha ifall man ska storstäda. vädra, medicinska behov etc. Kan vara ständg mestadels på dagtid då de oftast sover hela dagar. Men ska alltid stå öppen på kväll/nätter om det inte är för medicinska skäl.

Stor kaninbur är det vanligast som används med toalette/papperspellets i botten.
Enklare med ett bar låga tåa byttor med bra damfri kattsand, ett par hus, några tunnlar, nått gosedjur, nån boll, en tröja, handduk, fleace eller liknande och ha dom lösa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Linda-J
5/7/09, 9:52 AM
#12

putt

Upp till toppen
Annons: