Annons:
Etikettallmänt
Läst 2865 ggr
[nadvard]
4/18/09, 11:14 AM

Nyfiken på igelkott

Jag råkade komma förbi den här sidan av en slump och blev fruktansvärt nyfiken! :D
Jag har alltid tyckt att igelkottar är så söta.
Nu vill jag veta allt!
Man kan alltså ha igelkottar som husdjur?
Vad är det för skilnad på den igelkotten och de vanliga som finns i trädgården?
Vad äter dem?
Hur ska de gå, i bur eller? Hur stort ska de ha?
Är de sällskapliga?
Hur är de som husdjur?
Nån som vill kan även lägga till annan fakta :)

Annons:
Linda-J
4/18/09, 11:19 AM
#1

Hej

Va roligt att du fann oss Flört

Vi som har igelkottar som husdjur har två raser som heter afrikansk pygmeigelkott eller Egyptisk långörad igekott

Den svenska igelkotten är INTE ett husdjur som man får ha….

De behandlas enklast som en katt skulle man kunna säga ( om  man ska likna dem vid något vanligt husdjur)

Du får gärna ställa mera frågor kring dem

[nadvard]
4/18/09, 1:01 PM
#2

Så man har dem lösa med kattlåda då eller :P?

ParaKiss
4/18/09, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag råkade komma förbi den här sidan av en slump och blev fruktansvärt nyfiken! :D

- Skoj att du hittade hit som många andra igelkott fans o ägare.

Jag har alltid tyckt att igelkottar är så söta.

_- Oja, dom är jätte söta.
_
Nu vill jag veta allt!
Man kan alltså ha igelkottar som husdjur?

- Japp det kan man. Dock inte den svenska igelkotten. Dom som dom flesta har som husdjur är den Afrikanska pygme igelkotten och den egyptiska igelkotten. Finns även flera, som jag har för mig. Men som jag inte kommer ihåg namnen på.

Vad är det för skilnad på den igelkotten och de vanliga som finns i trädgården?

- Som jag ser det så dom tam igelkottarna är mindre och har andra färger mot för den svenska igelkotten.

Sen så den egyptiska har långa öron o lång nos. Medans den afrikanska är bara helt enkelt mindre. :P Men även att den är vit om magen o bit på ansiktet, men mörkare om nos toppen. Lättast att se skillnad är att kolla upp bilder så får man se själv o jämnföra =)

Vad äter dem?

- Light katt mat. Min äter Royal canin sensible som jag tycker är det bästa. Sen så insekter, nötkött, leverpastej, ägg, pinkisar, o lite allt möjligt. Men som med den vilda igelkotten så inte mjölk o sånt.

Hur ska de gå, i bur eller? Hur stort ska de ha?

- Dom ska ha minst 20 kvm att springa på. Man kan ha bur till dom. Men inte stänga in dom. Eftersom det inte finns såna stora burar.

Är de sällskapliga?

- För att få dom väldigt tama och sociala så krävs det en massa tid, o tålamod antar jag. Det är helt enkelt upp till en själv. Men tänka på att dom är natt aktiva djur och sover om dagarna. På det sättet är dom lite tråkiga. Då min vaknar oftast när jag sover. Och sover när jag vaknat ^^

Hur är de som husdjur?

_- Roligt är det o små coolt ^^. Men även väldigt krävande med att ha dom stöckar ner väldigt mkt. Jag har min plutt i sovrummet och han väsnas om nätterna en hel del o röjjer runt. Är även väldigt påhittiga tycker jag. och envisa. Allla fall min. Även kostar han en hel del eftersom insekterna är inte alls billiga, o inte katt maten som han ska ha. osv. Osso att han ska ha en sån varierande kost. Men, deras charm, deras dumbo öron o den svarta gris tryniga näsan, och just att dom är så påhittiga och envisa kan även göra dom bra roliga så är dom väll helt underbara. =) Kan även nämna att det är djur som inte äre lättaste att klippa klorna på tycker jag ^^
_

ParaKiss
4/18/09, 1:34 PM
#4

#2

Visst ska man ha kattlådor. För en del kottar är ju rumsrena. Men även en del som inte är det o en del som slarvar. Om dom inte är det så kommer man att få städa golv varje dag då dom kissar o bajsar inte lite.

Sen så kan man även ha badsand så att dom kan sand bada. =)

ParaKiss
4/18/09, 2:00 PM
#5

Här har du en bra artikel. Lite om det negativa sidan typ :P

[nadvard]
4/19/09, 8:17 PM
#6

Okej tack så mycket! :D Gjorde mig mycket klockare

Annons:
Upp till toppen
Annons: