Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 3252 ggr
Linda-J
2009-04-18 11:49

Har du sett några svenska kottar?

Har du några svenska kottar som du har sett under 2 eller flera år?

Alltså återkommande kottar som ni kanske har på tomten, landet m.m

Skriv gärna ett pm eller lämna ett avtryck här till mig.

Jag vill gärna ha detaljer som ort, område gärna gata med postnummer om det är möjligt

mvh

Linda

Annons:
ParaKiss
2009-04-18 14:03
#1

Det enda kotte jag såg var förra året, tråkigt nog död på en väg. Sen så har jag ännu tråkigare nog inte sett en kotte på evigheter. Vet inte när jag såg en sist…

[Nininosen]
2009-04-18 14:04
#2

Nä bara en kotte som hunden kom med i munnen förra våren. Såg inte till den mer efter det. tror att den blev rädd…

ParaKiss
2009-04-18 14:07
#3

#2 he, han hitta en kompis han då. Vare sig kotten ville det eller ej. "nu kommer du med mig, nu ska vi leka" *dålig humor*

Linda-J
2009-04-18 18:30
#4

jag plockade upp en från asfalten förra sommaren men jag har inte sett någon levande på länge……………

därav denna fråga. Jag skulle gärna vilja hitta några viltvårdare som jobbar specefikt med kottar men det verkar vara svårt att finna

zickan
2009-04-18 23:56
#6

Kolla med gotlänningar ;-)
Tyvärr så är den frivilliga nannyn nerlagd. Var en familj som tog hand om ungar som lämnats efter påkörda kottar. Men där nere finns det väldigt gott om dom.
Ser man inte minst 2 på en 30 mins promenad runt i stan så är man blind.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Linda-J
2009-04-19 10:06
#7

det låter verkligen härligt!!!

Jag vet att vi ska ha några här men det skulle vara så roligt att få se en…… Jag tycker om min kotte som jag har så klart,,,,, men den svenska kotten skulle vara rolig att dokumentera lite om

Sofilen
2009-04-22 13:50
#8

Hej

Jag är viltrehabiliterare med tillstånd för igelkottar.

Varje år brukar vi få in runt ett 50tal igelkottar som rehabiliteras och sen släpps tillbaka ut i naturen där de kom ifrån när dom är färdig rehabilterade.

Är det något ni undrar så skicka gärna ett mail!

hälsningar från Sofie

Kottecentralen@yahoo.se

ParaKiss
2009-04-22 13:55
#9

#8
Har du kanske någon hemsida där man kan läsa mera?

Sofilen
2009-04-22 14:05
#10

Nej, tyvärr har jag ingen hemsida ännu. Men jag ska försöka att fixa en hemsida när jag fått tag i en bättre dator och skaffat bredband istället för modem.

//Sofie

zickan
2009-04-22 14:08
#11

Jag såg en vild kotte grabb förre veckan. Fotade den men det strular att lägga in bilden från mobilen till datorn. men fick väldigt bra kort på honom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Nininosen]
2009-04-22 14:39
#12

När jag var liten campade jag med mina päron och då åkte vi till ett ställe som jag tyvärr inte mins vart det var men de kryllade av kottar. på stranden sprang det 30 st en kväll. och varje natt fick vi besök i tältet av kotter som rotade bland maten. dom knyckte ett helt bigpack grillkorv. Jag plockade upp en och pussade den och gullade med den. Men den bet aldrig.. kul minne.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
zickan
2009-04-22 14:48
#14

Vart campade du?.. tänkte om det var på gotland så är det rätt vanligt med så många kottar på en kväll ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Nininosen]
2009-04-22 14:52
#15

Jag minns inte vart det var men jag vet att det var inte på gotland för där har jag aldrig varit.

akela
2009-08-29 14:31
#16

Jag har igelkottar på min tomt som återkommer år efter år, trots att jag bor högt uppe i norrland. Dom blir bara fler o fler eftersom man varje år ser nya små kottar :) Tycker det är jätte trevligt att ha dom här och min hund och dom har inga problem med varandra.

Grodan
2009-08-30 16:47
#17

Senaste kotten jag såg låg platt på asfalten… Innan dess var det en stor levande som min hund skällde ut och blev jättearg på, under en promenad tidigt en morgon…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Salladshataren
2009-09-09 14:56
#18

Såg en igelkotte i Malmö i sommar Flört

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Grodan
2009-09-09 17:17
#19

jag har sett massor

på bild Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tina-A
2009-09-09 20:53
#20

Här där jag bor, i nacka i stockholm, ser jag igelkottar titt som tätt. Ser väl 1 kotte i veckan eller så, och det är inte alltid samma utan det finns många olika här.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
lovebuz
2009-11-08 16:37
#21

Jag har aldrig lyckats se en vild kotte. Blir så avis på de som säger: "Jaha igelkottar, ja men jag har ett par som bor under bron" Eller som i somras då en kompis ringer och säger: "Vi sitter ute och fikar på altanen, gissa vad som har kommit fram till bordet". Gah :)

[veralera]
2009-11-09 21:10
#22

#21 aldrig:O

Själv har man flertalet kottefamiljer som bott i vår sommarstugas trädgård i Bjärred ända sen jag var plutt.

Tyvärr vet jag inte hur många det är där nu pga att jag inte varit där i år…

Men förra året var det! Många! De trivs nog väldigt bra i vår trädgård… Vi är lata och orkar inte sopa undan alla löv… Alla andra är SNOBBAR och ska ha sina trädgårdar perfeeeeekta, alltså inte ett enda löv eller grästova.

Men det ligger en liten "skog" några hundra meter bort, där finns det alltid många igelkottar.

lovebuz
2009-11-09 23:32
#23

#22 Nej inte ens skymten. Tycker mycket om dem men har aldrig lyckats få se en vilding. Jag hoppas få se en någon gång iaf. Bor väl lite fel till men… en grävling har jag sett på en skogspromenad ;)

Linnslins
2010-03-17 14:48
#24

Hos mamma och pappa i Sundsvall kommer samma igelkottar tillbaka år efter år. Och ibland kommer det nya också. Man känner ofta igen dem på storlek eller nyanser på taggarna, och nån stackare har fått färg på sina taggar =( Säkert nån som målat den…

Vi brukar ställa ut fat med vatten åt dem och ibland har de fått mat också, men antagligen går de runt på gårdarna i området, så vi brukar inte ge dem allt för mycket eftersom alla andra säkert också ger dem, plus att det är vilda djur som faktiskt bör kunna hitta sin egen mat.
Fast ibland blir de sura och då sticker de in nosen under fatet och drar runt dem på uteplatsen så de skramlar mot stenplattorna =P

Förr fick de sova i uterummet men de började kissa och bajsa i ett hörn så nu får vi hålla stängt, vi gjorde ett försökt med att sätta för en planka, men de försökte ta sig över den, och så fastnade de halvvägs över och det såg inte alls trevligt ut =(

BlackWingedAngel
2010-03-18 11:02
#25

För sådär 6-7 år sedan så stod jag och en kompis en morgon. Solen höll på att gå upp vi var nyss hemkomna från krogen. Vi bodde ganska nära varandra och hade därför gått av bussen och kommit till det ställe där våra vägar delas och stannat där för att prata färdigt.

Så när vi står där så känner jag plötsligt något som knuffar på min känga. Jag tittar ner och där är en liten igelkott som uppenbarligen tycker att jag är i vägen för honom. Vi lyfte upp honom i jackan och släppte in honom bland buskarna för att han inte skulle gå ut på stora vägen.

StillaSinnet
2010-03-18 11:20
#26

I Degerfors finns det en hel del koncentrerat på ett ställe. Det är min arbetskollega som utfodrar diverse djur med matavfall vid sin gård och där släpper polis och myndighter igelkottar som förvillat sig in på oläpliga och farliga platser. Tex mitt i ett köpcenter el dyl. Där kan det vara så mycket igelkottar vid matningsdags så gårdens katter få lydigt stå och trampa tills allt det gottigaste är uppätet. De vågar sig inte fram när ett tiotal igelkottar omringar utfodringsplatsen med mina farliga taggar, haha!

I Gullspång hade vi ganska många igelkottar för ca 10 år sedan men vi fick dit mink och fiskgjuse…vi hittade flera urätna igelkottskinn på stranden efter det…och en torr sommar kom det en liten iggybebis utvinglandes från stuggrunden. Han såg inte ut att vara klar för ett liv helt ensam så där…Tyvärr blev han rädd när jag kom och knatade tillbaka in under huset där vi inte kunde nå honom.

Vi såg honom aldrig mer och inga andra kottar heller. Jag hoppas att mina farhågor inte är sanna, men jag är rädd att han dog där under huset. Vi ställde så klart ut rått ägg, välling och kattmat förrutom rent vatten, men som sagt, vi såg inte den lilla mer…

det var den sista igelkott vi har sett på många år där nere.

Under de gynnsamma åren hade vi dem runt fötterna. De åt matrester så de höll på att spricka och uppvaktade varandra med otroliga ljud mitt på ljusa dagen. De var minsann inte blyga av sig *ler*.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

SandyCipper
2010-03-19 15:53
#27

På Gotland är det ju inte omöjligt att se en kotte…

Annons:
Upp till toppen
Annons: