Annons:
Etikettuppfödare
Läst 2534 ggr
Grodan
2009-05-13 22:21

smuggeldjur

Jag läste på en sida att man bör vara väldigt noga med att kotten man skaffar inte är ett smuggeldjur, då de kan föra med sig sjukdomar.

Hur vanligt är det med smuggeldjur?

Är detta djur som fångats ute i det vilda? Eller som bara inte har papprena i ordning för in och utförsel mellan länder?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
BlackWingedAngel
2009-05-13 23:26
#1

Jag förutsätter att det är djur vars införsel inte är godkänd av staten. Jag har aldrig hört talas om att någon som tagit in en vild igelkott, men att det förekommer smuggelimporter är väl ganska känt. Mestadels beror det förmodligen på att det är svårt att få godkänt av jordbruksverket för att genomföra importer, säger de som provat.

Djuren blir väl egentligen inte mer sjuka av att jordbruksverket inte har godkänt dem, eftersom det mest är ett formaliaproblem, efter vad jag förstått. Den risken beror ju mkt på vilken uppfödare man handlar med.

Grodan
2009-05-14 00:01
#2

Ok, så införseln innebär inte veterinärbesiktning?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

BlackWingedAngel
2009-05-14 02:03
#3

#2 Jag har fått höra att det skulle räcka med ett intyg från en veterinär därifrån man hämtar kotten, men det kanske är fel? Någon som vet något annat?

Annars så kan man ju begära en veterinärbesiktning på djuret man ska köpa ändå. En del uppfödare har det som standard i vilket fall.

zickan
2009-05-14 17:02
#4

Man behöver inte alltid intyg från veterinär så länge det är djur ifrån privat uppfödare. Lite olika beroende på land som igelkotten kommer ifrån.
Jag känner inte till några sjukdomar som kommit in via import på igelkott.

Men man bör undvika all handel med viltfångade djur. Det förstör balansen i naturen, riskerar livet på flera pga pengar och risken till sjukdomar ökar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2009-05-25 18:31
#5

apropå det, hur är det med vaccination, pass och idmärkning på kottar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2009-05-25 21:17
#6

det är inte alls vad jag förstått det som.  vacc tror jag inte ens finns till kottar.
idmärkning är svårt att göra. borde gå med chipp. men känner ingen som någonsin testat.
Pass är ju bara stamtavlan och garantin från uppfödaren att den är vilt uppfödd och frisk enligt vad de ser.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
BlackWingedAngel
2009-05-26 00:51
#7

#6 På Blå Stjärnan i Gbg kan man chippa igelkottar, sa de när jag var där. Men man måste söva dem om man vill göra det tydigen.

UlrikaD
2009-05-26 01:38
#8

Jag fattar att man chippar hund, katt och iller osv för risken är ganska stor att de kan springa bort.

Men en kotte? Hur stor är den risken egentligen?

zickan
2009-05-26 01:45
#9

#7 nej det är inte bra att söva en kotte. det är därför man inte kan vett besikta ungar innan levernas. de måste sövas :-/

#8 lite för att vet att det är den igelkott man tar in som det står på papperet. sedan att om man kanske har flera kottar så kan man hålla reda på vem som är vem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

BlackWingedAngel
2009-05-26 02:31
#10

#9 Jag sa inte att det var bra att söva en kotte. Jag sa att de måste sövas för att chippas, enligt personalen på Blå Stjärnan.

zickan
2009-05-26 02:37
#11

#10  Jag tolkade ditt skrivande som att du tyckte sövning var dåligt ;-). inte att det var bra. men jag är visst väldigt trött i dag så kjag skriver lite illa.
Skrev resten mest för att berätta varför man inte besiktar ungar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

BlackWingedAngel
2009-05-26 02:44
#12

#11 Jag skrev det också mest som information, men visst känns det onödigt att söva ett helt friskt djur om det inte finns väldigt goda skäl!

zickan
2009-05-26 03:12
#13

#12 inte bara onödigt. det är även en farlig med sövning över huvudtaget. har fått förmig att flest dödsfall på smådjur är själva sövningen och inte operationen?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
cissiz
2009-05-26 09:43
#14

Att ta in djur utan papper verkar ju dumt. När jag skulle få tillstånd var det inga som helst problem Det ända är att man måste vara ute i god tid. Inte kosta det så mycket heller. Mina kottar var hos en vetrinär innan jag hämta dom och vetrinären hade skrivit ett papper som sa att de var friska. De är dock inte chippade så man kan ju aldrig veta om det är djuren från vetrinären man får men ibland får man lite på folks ärlighe med.

Det behöver alltså inget pass, chip eller vacc. Bara tillstånd och vet. bes.

//Cissi

Grodan
2009-05-28 01:31
#15

#14 tack cissiz för den informationen! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: