Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 3530 ggr
almazs
4/21/09, 8:24 PM

Rumsrens-tråden

Hej!

Jag ska snart skaffa en igelkott, eller ja, när jag får tag på nån, och jag undrar lite över hur man ska få den rumsren. När den först kommer hem, ska man sätta den i kattlådan då, som man gör med kaniner?

Jag vet också att man ska lägga avföring i kattsanden om den är nån annanstans, men för bästa möjliga resultat, TIPS! :D

Annons:
[Nininosen]
4/21/09, 10:50 PM
#1

Jag gör så att jag alltid stoppar ner kottarna i lådan efter att ja har haft som uppe och gosat med dom. Och då brukar det komma något. då berömmer jag såklart med mild röst. Om jag har dom uppe och ser att det är något på gång så skyndar jag till lådan. Jag har även ställt ett hur i typ av grenar ihoppsatta med ståltråd, köpt från bromma zoo i lådan så att det skall få vara lite avskillt. Hoppas det var till någon hjälp.

almazs
4/21/09, 11:08 PM
#2

tack, det var bra tips <:

Linda-J
4/22/09, 10:23 PM
#3

det har gått bra för mig med. jag har lagt ner min kotte i kisslådan när den har ätit, vi har lekt eller på morgonen efter att ha varit ute länge….. nu går han på lådan nästan helt själv. min kotte är 98 % rumsren…… 100% tror jag inte att kotten kan bli eller??

almazs
4/22/09, 10:35 PM
#4

så deras, ehm… avföringsklockor ringer ungefär som för hundvalpar? ;)

FunkyShrimp
4/22/09, 10:37 PM
#5

Mina vet jag kommer poopa när dom har ätit^^
Då kan man hålla lite koll.

almazs
4/22/09, 10:40 PM
#6

låter ju rimligt (:

Annons:
FunkyShrimp
4/22/09, 10:42 PM
#7

aa^^

sen har dom skapat en egen hörna och vill inte alls gå på lådan :P
men när jag märker att dom smiter till hörnan så sätter jag dom på lådan istället tills dom har gjort sitt^^

almazs
4/22/09, 10:45 PM
#8

aha :D det skulle inte funka bättre om du flyttade lådan till den hörnan då? o: jag menar, de kanske automatiskt skulle gå där då?

FunkyShrimp
4/22/09, 10:47 PM
#9

jo jag vet. har testat de innan :P men nein!

de är envisa!^^ sen har jag papperspellets med, ska byta till sand. Men då sandbadar ju bara den ena i toan… mysigt :P ska se om hon kan hålla sig till den andra sanden bara istället :P hehe

almazs
4/22/09, 10:49 PM
#10

haha. jo det vore ju inte så kul ): men papperspellets, är det samma sak som spån? o: jag är lite okunnig jag…

FunkyShrimp
4/22/09, 10:50 PM
#11

nä det är det inte.

papperspellets är som mh.. om du tänker marsvinspellets, alltså maten, så är det istället i papper och större :P hehe. så såna "korvar"

almazs
4/22/09, 10:55 PM
#12

ahaa. varför byta till sand då?

FunkyShrimp
4/22/09, 11:04 PM
#13

de verkr tycka det är trevligare, samt att det är mer naturligt för dom är pellets^^

Annons:
almazs
4/22/09, 11:06 PM
#14

hm, okei. men det är väl inte samma som chinchillasand? o:

FunkyShrimp
4/22/09, 11:13 PM
#15

nä det är det inte :) chinchillasand kan man ha i sandbaden då den inte är lika grov.

Annars har man vanlig kattsand bara till toan :)

almazs
4/22/09, 11:22 PM
#16

aha (:

jo, chinchillasand hade man ju till hamstern också. ;)

FunkyShrimp
4/22/09, 11:50 PM
#17

yes^^ jag har införskaffat, men kom på att det inte finns nån låda ;O
måste införskaffas snarast.

almazs
4/23/09, 12:31 AM
#18

juste… en låda för det måste man ju också ha o:

FunkyShrimp
4/23/09, 1:08 AM
#19

japp.

det är startkostnaderna som är dyra.

kattlåda, låda för sandbad, transportbur, sand/papperspellets, mat, filtar/boende, kloklippare, babyolja till badandet, matskålar osv.

Så det kostar! :D bara maten är ju rätt dyr. du vet vad som rekommenderas för kotte o så?

almazs
4/23/09, 7:12 PM
#20

torrfoder förr katter, och så? Oskyldig

Annons:
FunkyShrimp
4/23/09, 8:11 PM
#21

också? ja det är basfodret ju.

Ta inte åt dig fel, men läs på innan du tänker köpa kotte. Det verkar vara mycket som du inte vet.

Finns en massa fakta härinne, läs artiklarna om mat, skötsel etc.

almazs
4/23/09, 8:16 PM
#22

nejdå, men jag vet att de äter insekter, frukt & grönt, leverpastej, pinkisar, gröt, laktosfri barnmat och mjölk osv. jag förstod inte riktigt din fråga, trodde att du menade just basfodret.

och saker tar man ju reda på när man frågar <: som nu t. ex.

FunkyShrimp
4/23/09, 8:38 PM
#23

jaha, då kanske din fråga var tvåtydig eller vad man säger :P

ja precis. fråga är superbra!

almazs
4/23/09, 8:41 PM
#24

Huhu. ja, så nu har jag fått en del smarta svar och läser, letar och frågar vidare helt enkelt, så får vi se om det blir nån igelkott till sommaren (:

Beata Nilsson
7/3/09, 6:25 PM
#25

Hej!

Jag är helt ny här, försöker ta reda på om igelkott passar mig…

Hur ofta bajsar de per dag, ungefär?

Grodan
7/4/09, 3:26 PM
#26

#25 Välkommen!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FunkyShrimp
7/6/09, 5:10 PM
#27

#25 tjaa titt som tätt när de springer runt på nätterna. blir väl en del kluttar :P

Annons:
Kottesnutt
8/29/10, 12:35 AM
#28

tänkte höra om någon har något tips om att få kotten rumsren, alltså något tips som har funkat på många kottar(om det nu ens finns något mönster)? Min kotte har varit noga med att inte poopa på sina filtar men nu så verkar han inte bry sig alls om var han poopar…hittar som inget mönster alls.. har 6 toalådor med kattsand i, men ser att han bara varit och steppat idem men inte riktigt fattat grejen med dem :/

har testat lägga bajs i dem ifall han förstår att det är där han ska poopa, men det händer liksom inget..finns det andra tips som kanske skulle funka??

tacksam för hjälp! :)

LouAspen
9/4/10, 12:03 AM
#29

Min Hedwig är rumsren på sitt eget sätt. Hon vaknar när det är mörkt och första timmen eller så, när jag vet att jag är hemma i tid och kan släppa ut henne på hela utrymmet snart, så får hon vara i sin lekhörna med sandbad och stort springhjul och lite annat. Då brukar det bli mycket spring i hjulet och nästan allt bajs kommer på tidningspappret. När hon väl är ute sen eller om jag inte varit hemma och satt henne i lekhörnan så har hon valt att bajsa framför mina tre garderober. ca en yta på 150X40 cm så jag kan inte gärna ställa en låda där heller. Så här hemma kör vi inte på det där med kattlåda utan här bajsar kotte på vaxduk! Väldigt lätt-tvättat faktiskt. Inte riktigt hur jag ville ha det men som i alla förhållanden får man väl kompromissa litegrann :)

Det tog ett tag innan hon bestämde sitt bajsmönster, eller vad man ska säga. I början bajsade hon överallt också., det kanske tar lite tid ibland.

Upp till toppen
Annons: