Annons:
Etikettallmänt
Läst 1847 ggr
corax
5/10/09, 2:25 PM

Vild igelkott!

Hej!

Igår såg mina föräldrar en igelkott i trädgården. Men den mådde inte bra. Mamma ropade att jag skule komma och vi såg bara hur den låg där och smal var den också. Den vinglade till hela tiden och jag sa att den klarar sig nog inte.

Men mamma sa att vi kan väl ta in den iallafall? Ja varför inte tänkte jag så kan den ju åtminstonde få dö inne i värmen för det var rätt kallt ute. Jag försökte hela tiden få i den mat och vatten igår. Det gick tillslut att få i den lite vatten innan jag skulle lägga mig.

Nu på morgonen väckte mamma mig och sa att den äter! Jag blev jätteglad och satt och tittade på den när den åt mosad kattmat. Den ligger fortfarande i mitt rum och den verkar mycket piggare. Men vad vore den bästa maten att ge den? Den ska väl ha insekter också?

Vi har den föresten i en låda med hö i och en handduk den kan ligga på. Men vi behöver nog en större låda för den vill gå runt lite. Grannen sa att den nog gått ur sitt ide för tidigt och har inte hittat mat och har blivit kall.

Vore tacksam för svar :)

Annons:
zickan
5/10/09, 2:36 PM
#1

Tyvärr så får man inte ta in vilda djur och ha dom mer än några timmar. Så jag skulle rekomendera er att släppa ut den eller ringa en viltvårdare.

Bästa vore om ni hade en låda med något varmt i, hål på ena sidan så den kommer ut och in sedan sätta ut den i trädgården eller nått. sätta ut en skål med vatten och lite kattmat.
det är rätt vanligt att de är rejält taniga om den precis vaknat upp ur vintersömnen. Kommer troligen klara sig bara den finner lite mat. Men som sagt. det är olagligt att ha dom inne över ett vissta antal timmar. så ring en viltvårdare eller ta ut den.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

corax
5/10/09, 3:03 PM
#2

Jag vet mycket väl att man inte får ha ett vilt djur i mer än 2 dygn eller hur det var. Den skulle nog inte klara sig om vi släpper ut den nu. Den får bli lite piggare först.

zickan
5/10/09, 3:07 PM
#3

ring en viltvårdare och lämna över den till dom. det är olagligt även om djuren skulle dö om man satte ut den igen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
5/10/09, 3:58 PM
#4

som redan nämnt, får inte ha dom inne mer än 48 h då det är olagligt. även om det är snällt tänkt. ring en viltvårdare!

Linda-J
5/11/09, 10:06 AM
#5

tanken är god men som sagt så är det tyvärr olaglit, jag förstår precis hur du känner dig just nu men snälla ring en viltvårdare så håller vi alla tummarna för att allt kommer att gå bra för den

FunkyShrimp
5/11/09, 12:14 PM
#6

vad händer med kotten? ;O fortfarande hos er eller hos en viltvårdare?

Annons:
corax
5/12/09, 12:55 PM
#7

Jag vet att det är olagligt men jag brydde mig inte om det och det gjorde inte mamma heller. Vi ringde ingen viltvårdare tyvärr. Igelkotten verkade må mycket bättre men sedan blev den plötsligt sämre och dog sent igår kväll. Jag begravde den imorse :(

Tack för att ni försökte hjälpa till iallafall. Det känns ändå bättre att vi åtminstonde försökte rädda honom.

Ha det bra allihop!

FunkyShrimp
5/12/09, 1:50 PM
#8

Väldigt dumt gjort. Den hade kunnat överleva om ni ringt en viltvårdare! Varför ska folk vara så ego… sorry, men ni gjorde inte alls det bästa för kotten eftersom ni inte vet hur de ska behandlas. en viltvårdare vet detta!

Usch vad arg jag blir!

Linda-J
5/13/09, 10:11 AM
#9

#8 tror tyvärr med att en vildvårdare kunde göra det lite bättre

Upp till toppen
Annons: