Annons:
Etikettuppfödare
Läst 6137 ggr
Stinkis
2009-05-24 21:31

Igelkotts ägare/uppfödare i Göteborg

Hejsan, jag såg att man kunde ha igelkott för något halvår sedan nu har jag och min flickvän börjat fundera lite på att införskaffa en.

Har läst allt jag har kunnat komma över om hur det är att vara en igelkottsägare och känner mig beredd att lägga ner den tiden som det tar.

Jag tänkte köpa en kotte till hösten ev. senare men känner att jag skulle vilja träffa en kotte på riktigt och prata lite med en ägare.

Känner att det är ett måste för mig då jag är pälsdjursallergiker och behöver kolla om jag reagerar på igelkottar.

Så är det någon igelkottsägare i göteborgsområdet som skulle kunna tänka sig att låta mig träffa sin igelkott?

Annons:
BlackWingedAngel
2009-05-24 23:21
#1

Ett tips är att aktivera din sajt så att du kan hålla/ta kontakt med folk härinne.

För övrigt kan jag meddela att jag är göteborgare iaf :)

Stinkis
2009-05-25 00:37
#2

#1 Vad menar du med att jag ska aktivera min sajt? Har skrivit in presentation och info nu, var det det du syftade på?

Hittar nämligen ingen information alls om  "aktivering".

Zsarorna
2009-05-25 01:14
#3

om jag minns rätt bor förra sajtvärden (Mikaela_B) i göteborgsområdet? kanske minns helt fel

din sida är iaf aktiverad nu och man kan kontakta  dig :)

Stinkis
2009-05-25 02:31
#4

#3 Gött att det funkar som det ska nu i alla fall.

Ska kanske kontakta henne om ingen svarar som kan tänka sig att få besök någon gång.

Förrseten så kan det vara relevant ifall det finns någon i Varberg som har kotte som kan tänka sig ett besök, ska spendera sommaren där är tanken.

BlackWingedAngel
2009-05-25 02:39
#5

#3 Jodå, Mikaela bor också i Gbg. Hon har väl iofs massa andra djur hemma också, om jag minns rätt? (Rätta mig om jag har fel!?) I så fall är det väl inget bra ställe för en pälsdjurallergiker, tänkte jag mest.

#4 Jag tyckte att jag redan hade svarat i mitt första inlägg, men det är kanske inte intressant?

Stinkis
2009-05-25 03:15
#6

#5 Jodå, men du sa bara att du bodde i Göteborg visste inte om du ville ha besök eller inte och ville inte verka för frammåt.

Men om det är okej så hör av dig på PM. :)

Annons:
UlrikaD
2009-05-25 04:12
#7

Det är som sagt dumt att åka hem till någon som har andra djur också ifall du är pälsdjursallergiker. Då får du aldrig reda på om det är just kotten du reagerar på. Bättre isåfall om någon med kotte kan komma hem till dig.

Dessutom kan det vara så illa att om man inte blivit "utsatt" och träffat djuret innan så kan det ta flera månader innan kroppen reagerar och säger till att den är allergisk.

Katt och hund tex har man runt sig så mycket i sitt liv så där har kroppen fått i sig de allergena ämnena på ett tidigt stadium så när man kommer i närkontakt med nåt av de djuren så reagerar man.

Djur som man inte kommit i kontakt med tidigare fungerar tyvärr inte på det sättet. Detta gäller då inte bara kottar utan tex även för iller. Många omplacerar sina efter ungefär 6 mån, det är då allergin börjar kicka in ifall man är allergisk.

Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Stinkis
2009-05-25 05:37
#8

#7 Hmm, hade jag inte tänkt på. Men sådant går verkligen inte att förutsäga, sedan är väl det vanligare att man är allergisk för en iller än en kotte.

Men hade nog tänkt ta in en omplaceringskotte om det finns någon relativt ung att få tag på. Då ökar jag åtminstone inte problemen om jag måste lämna ifrån mig den pga allergi efter 6mån.

UlrikaD
2009-05-25 06:02
#9

Jag har absolut ingen aning om hur vannligt det är att man är allergisk mot igelkott faktiskt. Vet bara att det finns folk som är det.

Angående hur vanligt det är med allergi mot illrar så hävdar många att även ifall man är allergisk mot hund eller katt så tål man iller. Detta stämmer för en del, men för många är det tvärtom. De tål hund och katt men är jätteallergiska mot iller.

Så det bästa är ju om man först vid flera olika tillfällen kan få träffa djuret man funderar på att skaffa och ser hur det fungerar.

Stinkis
2009-05-25 06:35
#10

#9 Jo jag har ganska mycket tid på mig då det handlar om tidigast november. Så får väl kolla om man kan träffa en kotte några gånger innan dess.

cissiz
2009-05-25 12:35
#11

Hej

Jag bor i varberg så du är välkommen och komma och hälsa på mina kottar. Vi har inga andra pälsdjur hemma då jag också är allergisk. Dock känner jag av kottarna lite grann men det är ju olika från person till person.

Cissi

zickan
2009-05-25 21:19
#12

Du har ju mikaela_b men hon har inte varit aktiv på ett halv år här inne. får testa att maila och inte skicka pm så kanske du får tag på henne.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Stinkis
2009-05-27 19:34
#13

Då har jag och tjejen varit hos BlackWingedAngel och träffat Eddie. Han var lite sur när vi kom och väckte honom, men han var väldigt söt. Fick mycket bra svar på småfrågor som man har svårt att hitta svar på här på forumet, så det var kanon.

Kände inte av någon allergi när jag var där, så det verkar bra. Sedan så var det 2 hundar och massor av välparfymerade folk på bussen tillbaka så det sabbade allergiexperimentet lite.

Annons:
Upp till toppen
Annons: