Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 3054 ggr
Druke
2009-05-25 22:35

Vild igelkott med skadad tå

Jag hittade en vild igelkott sovandes i min trädgård ikväll, när jag låg och fotade den så vaknade den efter ett tag och började hosta våldsamt (?).

Men då detta bara upprepades två gånger så undrar jag om den nog inte bara försökte skrämma iväg mig. Hursomhelst blev jag lite orolig för den och tog på mig trädgårdshandskarna och plockade upp den.

Det verkar vara en ung liten kotte, ögonen såg klara och fina ut, det rann lite från nosen, men inte så pass mycket så att det kunde betraktas som onormalt (?).

Den hade också ett antal fästingar (som jag inte kunde låta bli att plocka bort), men när jag sedan skulle släppa ner honom så upptäckte jag att han hade en tå på ena baktassen som var dubbelt så stor som de andra och såg infekterad ut. Klon var bruten och det såg ganska otäckt ut, så jag satte honom i en komposthage ute i trädgården och gav honom lite lax och ett rått ägg…

Jag tänkte att han kunde sova där inatt så ringer jag och rådfrågar en veterinär i morgon.

Men nu när jag hittade den här iFokus-sajten så kan jag ju passa på att fråga här :)

Är skadan så pass lindrig så att jag gör bäst i att släppa honom fri (det kanske läker av sig själv så småningom?) eller ska jag låta en veterinär titta på honom?

Vad tycker ni?

Annons:
FunkyShrimp
2009-05-25 23:06
#1

ring viltvårdaren!

var en härinne som inte gjorde det och igelkotten dog… man får inte vara så ego att man försöker " ta hand om" igelkotten själv. Inte för att jag tror du skulle göra det, men finns många som tror att de kan hjälpa när de i själva verket gör skada..

men som sagt. veterinärer har inte koll på igelkottar (okej, finns några enstaka i sverige, men), så viltvårdarna är bättre att kontakta och så kan de gå själva vidare med det sen till veterinär.

FunkyShrimp
2009-05-25 23:07
#2

och att den "hostade våldsamt" kan mycket väl ha varit att den försökte skrämma bort dig^^

Druke
2009-05-25 23:19
#3

Tack så mycket för svaret!

Jag har hittat ett nummer här till en viltvårdare som jag kan ringa i morgon! :)

FunkyShrimp
2009-05-25 23:22
#4

toppen! :)

berätta sen hur det gick! :D

Druke
2009-05-26 12:56
#5

Jag har nyss fått tag på en jättebra människa som sade att jag skulle lämna in honom på ett smådjurssjukhus här i närheten, så skulle hon komma dit och hjälpa honom.

Vi fick en tid klockan 13.30.

Så om någon timme åker vi och lämnar lilla "Piggen", som vi har döpt honom till :P

Nu ska jag gå och slänga åt honom några räkor!

FunkyShrimp
2009-05-26 13:41
#6

aah men va bra! :D

kul att det går så smidigt :)

Annons:
FunkyShrimp
2009-05-26 13:46
#7

ta kort på honom om ni har kamera! :D

Druke
2009-05-26 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sovande kotte.

Druke
2009-05-26 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nyplockad kotte :D

Druke
2009-05-26 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kotte i hand.

FunkyShrimp
2009-05-26 15:02
#11

oj va söt den va :D

liten kotte om den får plats i en hand :)
på bild nr två ser man att den är snorig^^ stackarn

Druke
2009-05-26 19:50
#12

Ja, han var verkligen toksöt! :D 

Nu har vi varit hos veterinären och hämtat honom igen. (De ringde och frågade om vi ville ha kvar honom och att det vore bra om han fick komma till samma ställe och så)

Och självklart ville jag att han skulle komma och flytta tillbaka in under vår altan igen, där resten av familjen väntar!

Vi släppte honom på samma ställe där vi hittade honom när han låg och sov. Han såg ut att bli mycket nöjd med det - trots att där inte fanns någon läcker lax ;D

UlrikaD
2009-05-26 20:06
#13

Men var han frisk då?

Annons:
FunkyShrimp
2009-05-26 20:32
#14

haha aww :P va bra att det gick bra!
Men vad sa dom om tån?

Druke
2009-05-26 21:21
#15

De sa att det såg ganska bra ut och att de inte tänkte göra något åt den, såvida den inte blev kladdig eller så…

Vi skulle hålla den under uppsikt :O

Upp till toppen
Annons: