Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1847 ggr
Grodan
5/30/09, 4:08 AM

parasiter

Hur vanligt är det med yttre och inre parasiter på kottar? Vad behandlas de med? Stronghold? *fniss*

Avmaskas kottar kontinuerligt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
zickan
5/30/09, 8:32 PM
#1

Jag var lite dålig på avmaskning under förste tiden som kotte ägare.
Men efter min kompis köpte en igelkott som redan innan köp hade börjat bli uppäten inne ifrån och ut, så avmaskar jag 1-2 ggr per år.
Mycket beroende på vad jag ger för mat och hur mycket de vistas ute.

Jag har fått nån ohyra hemma jag inte vet vad det är. Liknar väldigt mycket hönskvalster i form och sätt. Men den verkar enkel att utrota.
Fick med ifrån en av mina säckar papperspellets köpta på bromma zoo.
Slängt hela påsen. Kört stronghold på smådjur, iller, katt, gp och hund. Var dock endast igelkottar och karamels bebis bur som varit attackerade. De var de ende som jag hann ge papperspellets till innan jag upptäckte det.
Jag tog bort alla trä saker. Skrubbade dom och slängde ut i garaget. De får stå där ett par månader.
Sedan skrubbade jag buren. slängde allt så som handdukar, fleace. Slängde en liten tyg hundkorg och lite gosedjur som låg i deras rum.
Sedan tvättade jag helt enkelt kotten som vanligt med hundshampo.
Gått ca 1 vecka sedan dess och inte sett nått mer av det.
Men skulle det återkomma och tvätta inte funkar, så skulle jag nog ringa och fråga en vett om jag inte kunde få testa med en droppe stronghold.

loppor finns det gott om på vildkottar och massa annat liknande.
Det kan ju smittas till en tam kotte som är ute. Men renlighetdödar det mesta.
Köra en tvätt med tandborste så man kommer åt. Verkar lösa det mesta.
Aldrig haft så jag vågar inte uttala mig om det fungerar med skrubb. Men skulle tro det.

Jag har även kalk pulver hemma som man har på fåglar och papegojor. Helt giftfritt pga de är så känsliga. Det fungerar till alla djur. Speciellt exotiskadjur som är känsliga och har lite extra gömmor med fjädrar eller taggar.
Pudras bara på en gång och låts sitta tills man tröttnar på färgen eller tills det ramlar av.
Kväver det mesta i ohyre form.

För städning av burar  och tbh för att få det rent. Så är vikron extremt bra. Det dödar allt. MEN har hört att det inte är starkt nog att döda alla äggen. Så man bör göra en om sprutning efter ett par dagar.
Även kalk sanering är bra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
5/31/09, 11:01 AM
#2

Vad avmaskar du med?

Så kottar tål inte några av de bekämpningsmedel mot yttre parasiter (löss, loppor, skabb, kvalster) som vi använder på andra smådjur?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
5/31/09, 5:35 PM
#3

Troligen tål igelkottar både ohyre shampo och typ stronghold. Men jag vet inte jag har aldrig frågat en vett.

jag avmaskar med axilur för hund och katt. Viktiga är att ha en bra våg så man vet hur mycket man ska ge.
Jag vet att många tycker man ska avmaska som 2ggr per år. Men jag kör bara en gång efter sommarens slut.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: