Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1606 ggr
Grodan
2009-05-29 17:01

Köpet - val o transport

Det är en stor händelse när man skaffar sig ett sådant speciellt djur som tamigelkott och jag tycker alltid att man ska träffa djuren och känna efter vid köpet.

Kan man välja mellan flera kottar är det underbart, för då ökar chansen att både ägare och kotte "väljer varandra".

Känns det fel vid mötet kan man alltid välja att inte ta med sig kotten hem - något som blir svårt om man bara får djuret hemtransporterat, utan att ha fått chans att träffa det IRL.

Hur gjorde ni när ni köpte eran kotte?

Om ni valde mellan flera kottar, hur gjorde ni?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
zickan
2009-05-29 20:19
#1

Första två kottarna jag köpte så åkte jag hem till en ägare och en uppfödare. Där fick jag info etc om dom och fick hälsa på kottarna. Både följde med hem.
Io hade det berättats om så mycket att jag bestämde mig innan att jag ville ha henne. Men åkte ändå till gtbg och hämtade henne.
Subira mins jag inte. Köpte henne ifrån samma person som sålde Io.Mins inte om hon tog med subira när hon var och besökte mig eller om jag åkte förbi henne och hämtade i gbtgb. Reste rätt mycket den sträckan just då.

Neo, albino hanen köpte jag via annons och bad en bekant transportera. Lade handpenning när de föddes och fick bilder under uppväxten. Kände till uppfödaren. Min kompis tog syrran. Det blev inte så bra alls. Klickade inte så min fd kompis övertog honom. Dock blåste john mig totalt och ännu skyldig mig pengar för honom.

Såg en annons på blocket ifrån en av mina kottars uppfödare som jag kontaktade. Hade inten möjlighet att åka och hämta just då. Så uppfödaren kände en som skulle till reptil mässa i sthlm och där mötte jag upp. inge möjlighet att hålla på med han innan på rätt sätt. Men riktigt nöjd för honom.

Nya kickan kommer från samma uppfödare som tre av mina andra. Hade importerat lite nya kottar som var av intresse. Mestadels i färg då jag är så kär i Io min apricot. Så det blev en cinnamon tjej ifrån Ios och pokers uppfödare. Både är först födda kullen av imp föräldrar.
Den kickan hämtade jag upp under min resa runt skåne. Vi möttes upp på en parkeringsplats. Där visade hon om tjejen. Jag var helt såld och hon följde med hem.

Ångrar inte direkt nått av köpen. Det är inte alltid så lätt att lära känna ett djur och dess sätt genom bara några få besök, bilder osv.
Specielt inte med tanke på hur kottar gillar att sova på dagtid och många har ett morgon humör. Väldigt få gillar besök mitt i natten för att lära känna kotten man vill ha

Själv kör jag på att man kan få låna en kotte och testa om det passar en. Man får gärna komma hit och träffa sin kotte innan men inge måsten då jag bor så illa till.
Men jag vill gärna ha mycket info om hur den kommer att få bo osv. Sedan gäran lämna av kotten till ägaren eller ägaren hämtar.
Men jag har inge problem om man hittar transport hjälp bara allt går bra till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zsarorna
2009-05-30 01:09
#2

vi fann martin på blocket och föll för honom redan där, jag menar han heter MARTIN, hur kan man inte bli kär?

näe men skämt åsido så verkade J & L jätte bra och J informerade om hur han var som kotte och vi litade helt enkelt på henne, det visade sig att han var världens charmigaste kotte!

Men det är ju inte världens bästa tips heller att lita på alla som säljer sina djur, iaf som säljer vuxna djur, och lovar att de är på ett visst sätt, vi hade ju tur

Det är ju bäst och som mest ultimat att träffas, och att man inte känner sig tvingad att köpa utan att man har ett val liksom.

zickan
2009-05-30 02:39
#3

Jo kanske borde dra vad som händer med oseriösa säljare/uppfödare.

en kompis till mig köpte en albino hane via blocket. Tror han hade fött upp den skälv. mins inte. Men iaf den skulle vara så välskött och frisk.
Men ägaren hade väldigt brottom att sälja den.
Efter en kort tids ägande av kotten så började han på bara en kväll att bli orkeslös, tappa aptit etc. de försökte tvinga in vatten med pipett och såg då hur det rörde sig inne i munnen. kotten höll på att ätas upp inifrån av mask.
De var sen på kvällen så de kastade sig iväg till strömsholm men han dog i bilen dit.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2009-05-30 06:27
#4

"Kan man välja mellan flera kottar är det underbart, för då ökar chansen att både ägare och kotte "väljer varandra."

Dock är inte igelkottar de djuren som märker ifall just DU verkar SÅ bra  och SÅ snäll som kotteägare. Så de "väljer" inte ägare på det viset. Eller visar att de just vill vara med _dig.

När man köper igelkott så bokar man. Så man får den som man har bokat helt enkelt :P

zickan
2009-05-30 20:20
#5

Det går inte riktigt att gå på om en kotte tycker om dig eller om du tycker om dess personlighet.
Det kan ta upp till en månad innan man lärt sig om en ny kottes beteenden, personlighet osv. Sedan en livstid att lära känna dom.

Samma sak med hundvalpar. Jag har varit i tankarna nu på en till under lite över ett år. Varit och tittat på ett par ev intressanta.
Men man står där med en hel kull som springer runt benen på en.
Alla livliga, busfrön. Man tar en promenad en och en. Men de är ännu valpar. Man har bara en aning om hur de blir som äldre.
Den busigaste kan bli den lugnaste och tvärt om.

Det är totalt omöjligt att lära känna vissa djur i dess uppväxta miljö.
Bästa sättet för att kunna se hur djuret egentligen är i sättet, personlighet osv är att låna hem under en tid.
Men det är också nästan omöjligt. Väldigt få vill låna ut ungar till ovana personer. Då tar man ju och lånar ut en äldre mer stress van.

Vissa djur vet man hur man vill ha själva djurets personlighet på. Typ tamråttor. Man vet vad man inte vill ha och får gå på det. Men de är även oftast mycket mer kontakt sökande och visar så mycket mer på en gång än vad en igelkott gör.
Vad man senare får med hem i paketet är inte alltid det man mött ett par ggr hos uppfödaren.
Alla djur växer och med det ändrar personlighet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: