Annons:
Etikettträff-utställning-och-mässa
Läst 3358 ggr
Mikaela_B
6/22/09, 6:13 PM

Utställnings blankett

Hejsan, Jag är väldigt intresserad av att se vilka som är intresserade av att delta i en utställning för igelkottar, den kommer hållas i Göteborg, men jag vill gärna se intresset för det och hur många ifrån sajten som skulle vilja vara med!
Så fyll gärna i dessa punkter och posta i inlägget.

**För och Efter namn:
Ålder:
Bor:
**
Antal igelkottar: Antal igelkottar som skall ställas ut
Hanar: Antal hanar
Honor: Antal Honor
Färger: Vilka olika färger
Födda: ÅÅ/MM/DD
Vitmagade: Vita under magen antal
Algerian:  Bruna under magen antal

Hur många klasser: Standard och färgklass eller bara en

Självklart så vill jag veta om ni som inte äger igelkottar utan som bara kanske är intresserade av att komma och besöka utställningen också är intresserade. I så fall så kan ni fylla i dessa punkter

Namn: Antal personer: Om ni är själva, ta med vän, eller hel familj
Vuxna: Antal vuxna
Barn: Antal barn

När det börjar bli aktuellt så kommer jag ta emot anmälningar via min hemsida så snart den kommer upp och där kan ni fylla i den korrekta blanketten sedan via internet. Då med fler punkter att fylla i så att jag sedan kan börja skicka ut information och anmälnings bevisen och nummer och inbetalnings kort mm.

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Mikaela_B
6/22/09, 9:23 PM
#1

puttar

Ju snabbare jag kan få in lite info iallafall dessto snabbare kan jag börja jobba med datum och allt annat =)

Finns intresset fortfarande??

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
6/22/09, 9:31 PM
#2

Man kanske ska skriva med vilka kottar som inte får/kan ställas ut.

Får dom ställas ut om dom har bitna öron?
Får dom ställas ut om dom buffar med taggarna när det tas i dom osv?

Det är nog inte så många kottar som låter vilken främling som helst komma fram o pilla hur dom vill utan att dom säger till^^

Så vore bra o veta lite sånt innan.

zickan
6/22/09, 9:37 PM
#3

Bara afrikanska eller alla igelkotts arter som hålls i sv som sällskap?

Några ev datum/månad det planeras utställning på?. Varm månad eller kyligare månad?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
6/23/09, 12:25 AM
#4

#2 ja, jösses… hur fixar kottar eg med utställningar? och hur går utställningarna till? tar domaren i varje kotte vid bedömning eller sitter de på en handduk, en sittpall (jämför marsvinens sittpall) eller sitter de helt enkelt bara i buren o bedömningen sker utan intimkontakt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
6/23/09, 10:10 PM
#5

okej nu ska vi försöka få ihop detta, då jag gick ut med massa info tidigare men nu lyckas inte ens jag hitta det inlägget så försöker här då.

# 2 De djur som innehaver ohyra av något slag får inte ställas ut.
Men det kommer vara djurvårdare och djursjukvårdare på plats vid incheckningen som kollar igenom djuren, de djur som visar tecken på ohyra eller annan smittorisk kommer då att diskas innan incheckningen och kommer ej få delta i utställningen

Därav ber jag alla som är intresserade att kolla igenom sina djur innan.

Standard klassen bedömer temperament och allt kring igelkottens sociala standard mm, medans färgklasserna är till för de som vill ställa inom deras färg/tecknings bedömning så på den planen får man själv avgöra om man tycker att sin igelkott har chansen inom den sociala och temprementa biten, det kan ingen annan avgöra, men ett tips är ju att man inte ställer ut en igelkott som är aggresiv eller har tendenser att bita om främlingar rör dom. Ifall dom rullar ihop sig så är det ju inget dåligt tecken.

Utan mer en självklarhet eftersom att det är en självförsvars reaktion.

Alla uppenbara tändenser är inget som man skall oroa sig för, vad gäller såriga öron, ben etc så visst gör det inget om dom har någon liten sårskorpa eller liknande, men man ska ha i åtanke att det förmodligen kommer bli avdrag, eftersom att man bedömmer igelkottens kropp och då del för del, ben, öron, ögon, nos, symetri mm för sig och från en poängskala så har den såriga öron mm, så kommer det ju bli avdrag men det behöver ju inte betyda att det blir en 0:a

#3 Denna utställning kommer enbart att gälla Afrikanska pygmeigelkottar, men jag hoppas på att olika representanter för andra arter kommer finnas på plats och kunna visa att deras arter också finns. Vet nu på rak hand att en tjej ifrån Danmark kommer vara på plats när det sparkar av och representera Tenrec och Egyptisk långörad, men självklart hoppas jag på fler.

De lokaler som jag har kollat på just nu är anpassade till att oavsätt månad skall det hålla en rumstemperatur som anpassas åt igelkottarnas välmående, med bra luftkonditionering mm så jag har kollat på lokaler som skall duga åt vilken årstid som helst, men eftersom att vi i Sverige oftast nu får kyla och vinter så sent in på åren så ser jag inte att de kommer bli under vintern, utan jag siktar just nu på september - oktober månad, och det kommer bli en lördag men längre än så har jag inte kommit.

Då just nu är intresset ganska halvdant med utställare, men mer populärt för samhället har jag märkt, men publiciteten får man jobba på med som sjutton nu och så hoppas jag att jag får ihop iallafall ett bra gäng med glada och roade utställare och igelkottar.

#4 I sverige är ju detta med utställning helt nytt, detta blir den första, så över lag har jag ingen aning om hur igelkottarna kommer hantera det, men pga de utställningar som jag vart och sätt själv så har det gått hur bra som helst och man gör allt som står i sin makt för att slippa utsätta dom för onödig stress.

Mina igelkottar är utställda alla som små, och även några av de vuxna från oktober 2008 utomlands, och dom har hanterat det super bra och klarat det galant.

Vid varje bedömning kommer domaren inte att ta i igelkotten, det kommer bli hantering men det är ytterst lite men just i standars klassen kommer det att förekomma hantering från domarnas sida. i färg klasserna är man mer ute efter att se färgklassen och teckningarna på igelkottarna, och deras masker mm så därav blir det knappt någon hantering i den klassen utan där kommer man använda sig av handdukar i detta fall, dessa handdukar kommer man få på plats på utställningen.

Då det kommer vara märkta med respektiva utställnings nummer mm, och märkning från utställningen i övrigt, blir väl mer som ett minne ifrån utställningen efteråt hehe :P

För övrigt så kommer igelkottarna att befinna sig i burar under tiden som man väntar på att få bli uppropade och komma till dommaren, just nu håller jag på att prata med djurskyddet/jordbruksverket om vad jag kan få igenom för minimala mått på en bur, då jag hoppas att man skall slippa konka med på 120 burar. Det kommer finnas hagar mm på plats just nu är det väl 20 st hagar som kommer vara på plats och detta är den större modellen så man kan dela av den ifall man vill ställa ut honor och hanar så kan man dela av och anpassa sig till det.

Burar etc ska jag försöka se till att det finns på plats, men dock beror det helt på hur många som kommer ställa ut och vilka mått som jag blir tvungen att anpassa alla till också.

Vad man ska tänka på är att mat och vatten ska finnas med! filt eller liknande sovplats och att man tar med en toa till dom med vad man nu vill ha i den sand eller pellets.

Som det ser ut så kommer djurskydds inspektörer finnas på plats så därför kommer det vara viktigt att alla följer de regler som kommer skrivas ut och skickas till alla utställare. Men så fort som jag får måtten och allt som dom kräver så kommer jag komma ut med det direkt, så vet alla om det.

Hoppas detta svarade på lite iallafall och någorlunda bra hehe

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
6/23/09, 11:21 PM
#6

Najs najs^^

då ska jag ställa ut mina bägge.
Man behöver väl inte ha två olika burar till dom? ;P
Jag kör alltid bägge i samma så.

Jag hoppas denna utställningen blir av nu! :) skulle vara såå kul.
Ett tips vore ju att förfsöka dra dit tidningen :D hehe. Reportage och igelkottutsällning vore kul.

Kostar det att anmäla sig eller är det gratis?

Annons:
Mikaela_B
6/24/09, 12:36 AM
#7

# nej du behöver inte ha 2 olika burar om dom är av samma kön, har man hanar och honor så kommer man behöva 2 burar, men detta är då ett av kraven som jag misstänker komma upp ifrån jordbruksverket, men för mig så är det en självklarhet också om de är motsatt kön på dom. men men =)

Tidningar och förhoppningsvis även ett litet reptoage ifrån tv hoppas jag få med :D Men tidning har jag pratat med och dom är super intresserade över att dyka upp! Så de är med på listan :)

Dom kommer intervjua utställare och personer utifrån också =)

Det kommer bli en anmälningsavgift men ingen dyr sådann!
Men de pengar som kommer in kommer gå till någon typ av djurorginisation eller liknande, så nytta kommer dom gå till!

Det kommer finnas lotterier på plats och massa mer, och alla pengar som dras in kommer gå till djurens fördelar i Sverige och liknande!

Mer om vilka det kommer bli kommer lite senare också då jag håller på att kolla på det just nu, har ni tips och ideér så säg gärna till.

Men den infon jag vill ha i #0 är enbart för att se intresset av utställningen så det är ingen bindande anmälning! Utan när allt är klart med förberedelser och datum mm så kommer jag hänvisa vart ni gör era riktiga anmälningar och inbetalningskort tillsammans med info och utställnings nr mm kommer skickas ut!

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
6/24/09, 12:54 AM
#8

#7 Hur ska du/ni bekosta utställningen? Om anmälningsavgiften och lotteri-inkomst skall gå till djurorganisation el dyl? Vart ska ni hämta pengar till själva utställningen (lokalhyra, domararvode, handdukar, bedömningssedlar, rosetter, desificeringsmedel, plasthandskar mm) Att hålla utställning är verkligen inte gratis…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: