Annons:
Etikettfoder
Läst 3570 ggr
Skrutt
2009-07-07 04:25

Fråga ang foder.

Har läst att kattfoder är deras basfoder men att dom skall äta larver, pinkisar m.m också. Hur ofta skall dom ha av det extra så att säga?

Någon får gärna lägga upp ett litet mat-schema så jag får ett hum Glad

Har funderat fram och tillbaka på att skaffa igelkott men vill verkligenveta mycke om dom innan/om jag skaffar en kotte.

Annons:
toveb
2009-07-07 12:32
#1

Hills Kattunge torrfoder,ska alltid stå framme liksom en kaninflaska med vatten.

De små kattmatsburkarna i djuraffärerna,gärna med fisk

Barnmatsburkar 4mån,grönsaksmos,tex morötter majs potats (ger jag våra bebisar och när de andra är kräsna )

Har alltid frusna ärtor,majskorn i frysen

Reptilvitaminer med kalk,strör jag lite över maten ibland.

Har hört någonstans att man ska undvika fosfor,precis som med Sugar Gliders,så vi gav kottarna gliderskosten ibland.Handlade visst om benstrukturen.bestod av tex kokt kycklig,laktosfri yougert,honung,sockerfri musli,osv…

Matrester utan alltför mycket kryddor och fett (äter själv rätt mycket lax)

Varning :Aldrig!! : Avokado (dödar alla smådjur)

Köper mjölmask och sophobas på reptilmässorna ,där de är billiga,eller skickar efter från Moströms eller Cricket Express och matar dessa i kylskåpet längst ner med bröd och äpplen tex.

Cricketsförvarar jag i ett terrarie med uvljus

Våra älskar att få jaga syrsor själva på sommaren,givetvis smakar dom på alla trevliga insekter och tuggar på div växter och lite annat

Sedan kan man givetvis pröva sig fram.

Har hört flera som ger pinkisar,och mycket annat gott till kotten…vår äldsta kotta älskar choklad,med den får hon mest bara njuta lukten av när vi äter.

Sista tiden har jag blandat råris med Golds "pureade" burkmat,och grönsaker+vitaminer ibland,det har dom gillat och ätit allt.

Skrutt
2009-07-08 01:57
#2

Tack för ditt långa svar toveb Glad

Nu dök det upp ännu mer frågor:

Vad är sugar gliders?

Vad är crickets? Larv?

Undrar fortfarande hur ofta man ger av allt det andra förtuom kattmaten som skall stå framme. Har hört att Royal Canin Light skall funka också? Om vi nångång skaffar kotte vore det perfekt för våra katter äter just den maten.

Är det tex så att dom får en pinkis på måndag, lite ärtor på tisdag, lite lax på onsdag osv eller får dom av det extra en gång i veckan? Ja hur lägger ni upp alla dom olika maträtterna så att säga?

Är syrsor nånting dom måste ha?Obestämd Tycker dom är så himla äckliga. Larver och sånt hoppar ju som tur är inte i alla fall Glad

/Skrutt

www.vanillacatsdiary.blogspot.com

FunkyShrimp
2009-07-08 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Royal Canin Fit använder jag, men man kan köpa light och sensibel också. Hills kan man också använda, de lighrprodukterna osv.
Dock ska man inte köpa torrfoder för kattungar då den är fetare.

torrfoder står alltid framme, samt en skål med vatten.

Om du ska köpa barnmat, kolla på innehållsförteckningen att det inte innehåller mjölk och inte för mkt socker (alla igelkottar är laktosintolleranta och tål inte mjölkprodukter)
ost kan man ge om det är laktosfriost.

som tove nämnde, avocado ska inte vara det bästa att ge. Jag har gett mina för längesen, men har slutat med det. Om man ger köttet som ligger mot kärnan i frukten så kan djuret dö, då kärnan är giftig.

Kokt pasta, fisk, kyckling, potatis
nötfärs (jättegott och blanda i en rå äggula i, eller kan också ges separat), falukorv (rå och rå^^ men att inte steka den innan)
Sallad, gurka, andra grönsaker (får testa sig fram)
leverpastej i inte för stora doser (det är fett)

Det är väldigt viktigt att ge igelkottarna insekter och kött regelbundet.

Pinkies, Zoofobas, mjölmask, syrsor, kackerlackor, rosenbaggslarver tex.

Zoofobas är rätt fett, samt rosenbaggslarver. så det ska inte ges för ofta och inte i större mängder.

Pinkies kan man ge tja, varannan, var tredje dag och insekter detsamma, fast man får då variera insekterna.
+ att du kan lägga till grönsaker och fisk osv.

så egentligen borde mattallriken bestå av typ, en tredjedel kött (fisk, pinkies, insekter etc) + grönsaker om dom gillar det^^ och resten kattmat. Självklart beror det ju på hur stor matskål man har :P men ja, inga överdrivna mängder. Man får lära sig vad som är fett och inte och hur mycket man kan ge av vad.

Och så kalk/vitamin för reptiler som man strör på kanske två ggr i veckan.

Viktigt är: Igelkottar ska ha ofet och osockrig mat, och absolut inte innehålla mjölk.

Suga Gliders är en ekorreart brukar man besrkiva det (fast egentligen är det ett pungdjur? :P)

google säger mig att crickets är en storts syrsor.

Hoppas det var lite till hjälp :D

BlackWingedAngel
2009-07-08 14:02
#4

#2 Sugar gliders är flygpungekorrar.  Det är egentligen ett pungdjur och inte en ekorre, men på svenska kallas de ändå så. Man har väl tyckt att de liknar ekorrar antar jag.

Crickets är engelska och betyder syrsor (som Jiminy Cricket i Pinocchio Flört)

Tove har ju egyptiska, och jag svarar utifrån kosten för afrikanska igelkottar, så det är möjligt att något skiljer. Kan inte så mkt om de egyptiska själv.

Grönsaker tillhör väl inte riktigt godsaker på samma sätt som de andra sakerna. Vad jag hört och läst kan man ha grönsaker i matskålen varje dag. Man talar ju om att igelkottar inte får äta mer än 30gr protein.

Huruvida man MÅSTE ge dem syrsor skulle jag säga beror på igelkotten. Många är väldigt kräsna med mat och äter bara det de själva vill ha. Man ska väl prova lite av varje, men vissa saker kommer de förmodligen att välja bort själva.

RC Light borde fungera bra. Alla kvalitetsfoder av smalare sort är väl egentligen bra, vad jag vet.

Sedan skulle jag bara vilja poängtera en sak när det gäller mjölmask. Om man ska hålla dem levande hemma eller beställer dem posten så ska man komma ihåg att de har egentligen inget väsentligt näringsvärde i sig själva, utan de behöver "gå i foder" i ett par dagar för att få i sig näringsämnen som de kan föra vidare till kotten. Annars är det, som en man så klokt beskrev det, ungefär som att äta chips; Okej vid enstaka tillfällen, men helt meingslöst ur näringssynpunkt.

BlackWingedAngel
2009-07-08 14:04
#5

Två svar, nästan samtidigt. Såg inte ditt, FunkyShrimp förrän jag hade skickade mitt, så sidan uppdaterades. :P

FunkyShrimp
2009-07-08 14:25
#6

#5 hah :D så blir det ibland. Men för lite info skadar ju inte^^

Annons:
Skrutt
2009-07-15 16:00
#7

Tack för alla era svar Glad

Upp till toppen
Annons: