Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1240 ggr
Grodan
2009-06-21 19:14

Asociala?

Många liknar tamigelkottar vid reptiler och menar att de inte uppskattar människor för annat än värme och mat. Hårda ord låter det som, men det är för att jag skriver kortfattat.

Är kottar asociala?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
FunkyShrimp
2009-06-21 20:36
#1

kottarna tänker inte: "åh, matte kom hem! va roligt!" utan dom kör ju sitt eget rejs^^

sen är vissa mer sociala och tillåter en klappa på dom, ha dom i knät, är lugnare osv. Men inte så att dom längtar efter det.

Ibland kommer dom fram och luktar på en o så.
Äter ur handen gör dom med om man ger dom.

Mikaela_B
2009-06-22 17:44
#2

Jag skulle inte vilja kalla igelkottar ascociala, då tillskillnad och i liknelse med reptiler så är reptilerna enligt mig asociala, jag har ormar hemma och dom har inte ett beroende av att ha mig förens de kommer till värmen och det i deras terrarium, och förens det är dags för mat, igelkottar är också beroende av mig på det sättet eftersom att i fångenskap serverar sig inget själv.

Men igelkottar dras mer till sin ägare, på de sättet att dom kan markera mot främmande människor genom att dom inte känner igen lukten.

Min lukt känner alla mina igen och det är tack vare den som dom skilljer på mig som ägare och från en helt ny människa.

Så visst så kopplar igelkottarna min lukt till mig och det i sig blir att dom kopplar mig till mat, men hade mina ormar fått leva heltid utanför terrariumen så hade dom gått till någon sval eller varm men speciellt avsides trång hörna för att vara för sig själva.

Medans mina taggiga vänner gärna söker upp mig och sitter på mina fötter, sover i knät eller på magen, runt kroppen på mig och är såpass nyfikna i sin natur att dom vill vara med :)

Igelkottar kan man mata i handen utan att dom ser dina fungrar/händer som föda, matar du en orm med bytet i handen så kan du nästan lova dig själv att ormen förr eller senare kommer se din hand eller finger som ett byte därav använder man tänger mm vid utfodring till ormar.

Så man kan egentligen acociera mycket runt det, men är det något djur som är acocialt av dessa två så är det reptiler.

www.blueberryhedgehogs.com

toveb
2009-06-22 23:32
#3

Egypter matas inte ur handen.

FunkyShrimp
2009-06-22 23:41
#4

#3 vägrar dom ta mat ur handen?

jag står ju inte o matar mina kottar ur handen för varje bit dom ska ha^^ men om man ger en bit nötfärs eller annat så kan jag ge dom för hand.

toveb
2009-06-23 00:10
#5

De bits rätt hårt..

Fast ..nyss  kom en av våra kottar förbi och tog in halva min stortå i munnen och bara drog tänderna över den..j-klar vad förskräck man blir,det går ju så snabbt..men hon biter faktiskt inte i det läget…men sticker jag fram fingrarna såå..

Mikaela_B
2009-06-23 22:11
#6

haha jo tack tove att det känns har man ju fått veta, s*tan va ont det gör när dom väl biter.

Ne, jag matar inga djur för hand överhuvudtaget, mina händer är mina händer, dom har matskålar för att äta ur så ne inga händer här inte… :P

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Zsarorna
2009-07-02 11:31
#7

(1#) "åh, matte kom hem! va roligt!" haha

Grodan
2009-07-03 01:27
#8

han har hört/läst hundens & kattens dagbok… hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FunkyShrimp
2009-07-06 17:13
#9

#7 haha ja men för att dra ett litet förslag :D inte som med hundar med andra ord.

Upp till toppen
Annons: