Annons:
Etikettfoder
Läst 6184 ggr
Grodan
2009-08-04 02:03

Hur matar ni era kottar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mat är A och O för många djurs hälsa och jag tror inte att tamigelkottar är något undantag.

Viss mat måste ses som basfoder - ett foder som innehåller det vässentligaste en igelkott behöver per dag.

Unga behöver kanske äta flera gånger per dygn. Äldre kanske en gång.

Hur ser en foderstat ut? Vilket basfoder är mest ultimat i näringssynpunkt tycker du? Hur mycket skall en vuxen afrikansk pygmeigelkott äta respektive Egyptisk Långörad? Dräktig hona, vad bör hon få?

Hur ofta skall kottar ha tillskott av "levande kryp"? Vilka levande kryp är mest nyttiga?

Anser du att kottar kan leva enbart på t ex katt mat?

Finns det något bra "barf-recept" på kottemat, som man t ex kan laga till i storportion och ha i frysen och tina upp?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tina-A
2009-08-04 16:12
#1

Det här hoppas jag att någon erfaren kan berätta lite om :) Jag är väldigt intresserad.

Själv gör jag som jag gör, utan att egentligen veta. Han äter sitt basfoder, torrfoder, och sedan försöker jag ge något tillskott varje dag i form av mjölmask, zoophobas, syrsor, pinkies, köttfärs, barnmat och liknande.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Grodan
2009-08-04 17:25
#2

#1 vad använder du som basfoder?

En till fråga är ju: finns något fullständigt kottefoder?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tina-A
2009-08-04 17:35
#3

#2: Jag har royal canin sensible, kattfoder för känsliga magar!

Kottefoder finns nog inte i sverige, men det lär det väl göra i något annat land? Någonstans i usa kanske?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mikaela_B
2009-08-04 18:50
#4

Hinner inte riktigt skriva in just nu men jag har veckoschema för min utfodring, ska berätta mer senare ikväll när jag har mer tid på mig!

Ville bara påpeka att det finns komplett igelkottsfoder att beställa ifrån hemsidor från USA, men skall man gå in på många av dessa fodrena så kan man ju också börja att diskutera hur de kommer sig att vi här i sverige har konstaterat att div saker är dåliga för igelkottarna att äta men ändå finns mycket av de vi sållat ut i våra matprodukter till våra igelkottar i de helkompletta foderna som säljs i USA, och ska man se på de stora hela, vilka är de som ligger med den bredaste kunskapen om igelkottar av Sverige eller USA visst kan dom ha fel i en del, men om man tar i stora drag, helhets mässigt.

Lägger jag ut mitt matschema så kan jag garantera att jag kommer få "försvara" mig i varför jag valt att servera div saker till mina igelkottar som många skulle utesluta på en gång pga vad alla andra har sagt är dåligt och jätte farligt.

När de kommer till maten så rekomenderar jag alla att söka sig kunskapen för en bättre kost på långa mils håll och runt i världen, för om ni stannar i bara sverige och på svenska hemsidor och många engelska så kommer ni inte lära er något annat än det ni redan kan. Bara ett enkelt tips till alla som har intresset kanske vill lära sig mer, eller som mig som har ett seriöst och stort brinnande intresse för igelkottar, och vill förbättra allt.

För mig är det viktigt som uppfödare men också för att lära sig och förbättra allt egentligen.

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-04 19:36
#5

Jag tycker verkligen inte att det finns många svenska sidor som är uppdaterade gällande tamigelkottar, så jag skulle mer än gärna veta vilket land du anser har bäst skötsel- och utfodringsrekommendationer till tamigelkottar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-04 20:07
#6

Skall absolut ta och dela med mig till alla :D
Skulle jag säga USA i största allmänhet så skulle jag ljuga, för enligt min åsikt så skilljer sig all information beroende på vart i USA man vänder sig. Men de är ju 52 delstater också så det är ju inget litet område som man letar på.

Men helt klart så är den i toppen på bästa skötsel och utfodring och veterinärerna där är hur bra som helst om man får kontakt med dom! Och otroligt trevliga människor också för den delen.

Kan ju säga så här att de länder som jag skulle "akta" mig för kunskapsmässigt är närliggande länder som Danmark och vissa delar av Tyskland, man måste alltid ha sig en frågeställning i huvudet och verkligen ge sig in i det hela när man vill lära sig något, då alla man stötter på säger olika saker, och vill man vara säker på något, då rekomenderar jag varmt att ta kontakt med de veterinärer som finns runt omkring i USA, och även de personer och grupper som man kan hitta på engelska sidor som forskar och gör studier kring just afrikanska pygmeigelkotten, då det är väldigt intressant att prata med dom även om det kan ta sin tid att få svar av dom.

Även norge har jag sätt har fått in igelkottar, och försöker på ett diskret sätt komma ut med så kallad "korrekt" information som man kan börja ifrågasätta då det enligt lag i norge är förbjudet att ens hålla igelkottar som husdjur, och dom kan inte komma ut med information hur som helst då det hela är ett lagbrott i sig att personer har dom som husdjur. Men sedan är tyvärr mycket av informationen kopierad ifrån våra svenska hemsidor som finns, personers hemsidor där dom lägger ut den traditionella informationen som alla igelkotts ägare och intresserade har inprintade i huvudet nu vid detta laget.

Att dom är laktos intoleranta, mata dom ej med mjökprodukter, och det eviga tjafs som uppkommer om vi uppfödare som nappar upp igelkotts ungar ibland om de behövs med royal canins modersmjölksersättning, 30g köttprotein / dag och inte för mkt insekter för att de e fett. ALLA kan det redan, men vad hände egentligen med gnattandet om varierad kost?

Den meningen och frågan försvann någonstans när alla istället konsentrerade sig på att rätta andra som gick emot de som är skrivet och de som började testa nya saker.

Ne, nu hittade jag nya ideér till artiklar helt plötsligt :D
Dags att uppdatera foderfrågan igen tycker jag precis som du säger Grodan, det finns inga sidor på Svenska som uppdaterar något egentligen, inte bara foder frågor utan de gäller allt om igelkottar.

Och varför uppdaterar man inte? Antingen enligt min synpunkt för att folk inte sträcker sig längre än till tyskland och danmark för att hitta infon och sedan så låser sig alla på samma engelska sidor som vanligt och där sitter alla, och sedan så självklart så låser alla sig till enkelheten till att ha svenska sidor framför sig som dessutom är lätta att hitta genom google.

Jag kämpar för fullt för att få ut min hemsida, men shit va tid det tar, men jag tror folk kommer uppskatta den något extremt när den väl kommer ut. Får jag hoppas iallafall, jag ser iallafall fram emot det :D

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Mikaela_B
2009-08-04 20:07
#7

shit va jag skriver mycket :S

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-04 20:10
#8

#7 haha, det är jättebra


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-04 20:37
#9

Okej, nu till frågan som själva inlägget handlade om kanske :P Får väl försöka så gott jag kan och hoppas att någon får ut något av det iallafall :D Dock ingen bild på mitt schema då jag inte har ett jotta på denna datorn och är som sagt lååångt ifrån hem.

Mina åsikter och så här funkar det hemma hos oss:

När det gäller utfodringen till gamla som unga, så är det egentligen inte så stor skillnad, enbart att yngre igelkottar har en tendens att lägga på sig lättare om man inte håller en bra kost till dom och till en rimlig nivå. Medans gamlingarna har lättare för att tappa vikt, alla mina djur utfodras lika många ggr varje dag, och jag håller mig inom 30g köttprotein / dag men delar upp det på 2 ggr per dag.

Enda skillnaden är att mina gamla får fetare mat, dvs dom kanske får fetare insekter och liknande lite oftare än vad mina yngre får. Enbart för att dom skall hålla vikten och bra hull för att hålla god hälsa. Fetare mat iallafall minst på en av portionerna som serveras.

När det gäller mina honor när dom är dräktiga så får dom också lite fetare mat fast inte varje dag som mina gamlingar får utan kanske mer varannan var 3:e dag beroende på hur pass hon tar sig i hull mm, vill ju inte ha en överviktig igelkott utan hon skall vara tjock för ungarna men dom  behöver det lilla extra fettet som dom får av kosten för att producera bra med mat till ungarna och sedan också för att dom själva skall må bra efter ungarna är födda.

Gällande skillnaderna hos egyptiska och afrikanska har jag ingen aning om men skulle inte tro de är någon speciellt större skillnad men den frågan överlämnar jag helt till Tove :P Då hon är den med kunskapen om egypterna här inne :P

Levande kryp, ja de mest intressanta av utfodringen, dock kör jag inte speciellt mkt levande på larver mm, utan jag fryser ner dom tillsammans med annat foder som kan frysas ner och tinas upp snabbt och enkelt, istället för att stå och gräva i skafferier och kylskop och hej faderullan vad allt nu står. Vad som är nyttigast avgörs ju personligen av vad man vill ha ut av dom, vill man ha ut fetthalten? eller någon som är mer snålt? Larver är ju klart de som innehåller mest fett, så de e väl något man undviker med överviktiga igelkottar.

Själv så köper jag enbart Kravodlade insekter, ja visst serni mina igelkottar är bortskämda med de bästa :P Och då är de allt ifrån Fältsyrsor,ökensyrsor, mjölmask, zofobas mm finns hur mkt som helst egentligen.

Något bra barf-recept är ganska svårt att få till bra då ganska mkt näringsämnen mm försvinner ur mycket av fodertillgångarna som man använder sig av när man fryser in det. Jag som barfar iller har absolut inte det problemet när det gäller hans dagsportioner inom kött, men där har jag inga gränser på att 30g köttprotein enbart utan han kan nästan äta tills han spricker så hans portioner som är enbart på kött och skrovmål typ är anpassade till så mycket som jag vet att han äter.

Om en igelkott kan leva på enbart torrfoder???
NEJ, torrfoder är mer tandvård, dom behöver det som underhåll för tänderna i första hand, jag hade gärna sett att allt fler slutar exprimentera med olika grönsaker och frukter och försöker inbilla sig själva att dom lyckas hålla ner fosfor nivåerna och sockret i sig, det går inte att förutse halterna om man inte är tillräkligt påläst och vet hur man på kan på ett ca se till att dom inte får i sig mkt.

Och istället börjar testa mer inom insektsmarknaden och istället läser på mer där och ser att det finns många insekter mm som inte innehåller så stora fettmängder som man faktiskt kan utfodra med varje dag.

I vilt tillstånd så äter inte igelkottar massa frukt och grönt dagligen, och absolut inte torrfoder till katt :S Dom är insektsätare, sluta fjanta och dalta och utforska lite mer gott folk :D

Men som basfoder som då blir torrfoder för tänderna helt klart Hill´s sensetive stomage, allt annat kan slänga sig i väggen enligt mig :P Men tillägger! Smaken är som baken :)

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
2009-08-04 20:49
#10

Jag läste någonstans förut att kottar inte äter mjölbaggar. Varför? Är det för att dom inte borde (av vilken anledning?) eller är det för att de i så fall inte skulle vilja?

Martin åt nämligen 1 bagge här om dagen, så en ovilja verkar ju inte finnas. Är det farligt?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Grodan
2009-08-04 21:10
#11

Oki, dags å sluta dalta då. Insektsätare. De är också lite jägare och vill väl jaga sin föda? Eller duger frystorkade insekter?

Frystorkade insekter som torrfoder kan väl bli lite tandtråd?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-04 21:11
#12

Mjölmaskar var ett vanligt foderdjur hos många innan för de flesta djur som åt det, men sedan kom det ut information om att dom hade ett dåligt näringsvärde vilket är sannt men man kan alltid kompensera det med kalk och div annat, eller om man föder upp dom själv så finns det andra knep för att få upp näringsinnehållet.

Men att igelkottar inte skulle äta dom tror jag mer är skrock, men de är säkerligen en smaksak också! Men som sagt köper man mjölmask ifrån zoobutiker så kan jag garantera att man inte får ut något in näringsvärde på dom! Så därför kan folk tycka att de är ett ganska meningslöst köp, därför är kravodlade bättre :P

Men för att svara på din fråga, de kan ha med att dom inte vill äta dom, de är det enda som jag kan komma på är anledningen.

www.blueberryhedgehogs.com

Tina-A
2009-08-04 22:45
#13

#12: Inte mjölmaskar, baggarna :) Mjölbaggarna!

Jag försöker föda upp själv och trycker i larverna och baggarna apelsin, morötter, äpplen osv och hoppas att dessa blir lite mer näringrika.

Men jag hörde som sagt att kottar bara äter larverna, inte baggarna. Kan någon reda ut det åt mig? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Mikaela_B
2009-08-04 22:55
#14

#13 HAHA! Shit va min hjärna inte alls sitter i huvudet och ögonen inte där dom ska vara…

Aja nu e jag med i spelet igen tror jag :P Baggarna va de :P

Varför igelkottarna egentligen väljer att inte äta dom är för att igelkottarna i fångenskap egentligen inte har exakt samma desperata överlevnadssyn som dom i vilt tillstånd har då vi egentligen serverar dom maten och dom vet att det alltid finns mat där, då blir det en bekvämlighet att inte kämpa sig med maten som har lätt att springa därifrån.

Vilket baggarna har, dom kan klättra ut ur matskålen och det är fort också, så varför engagera sig i att jaga en bagge när det ändå finns gratis föda serverat på ett silverfat framför sig som inte rör sig och springer iväg eller som bara ligger och slingar sig runt i skålen och tar betydligt mycket längre tid på sig att komma ut än för en bagge?

Om du hade valet av att få springa land och mil i en kottes kropp för en liten bagge eller trycka i sig massa torrfoderbitar istället, va hade du själv valt tror du? ;)

Sedan så är nog folk så bekväma också ex JAG att jag väljer att skita i att servera levande baggar för jag vill absolut INTE ha dom lösa i min lägenhet :P

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-04 23:10
#15

*ryser* men man kan ju faktiskt klämma till baggarna lite så att de inte kan gå så fort… hehe… (rycka av dem benen?)

nåja

vad skulle en igelkott vilja ha till middag? en pinkis, en halv daggmask, 10 myrägg, 5 ängerlarver, 1 xofobas (jaja, stavas som det gör men det gör inte jag), 3 kackerlackor???


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tina-A
2009-08-04 23:29
#16

#14: Martin gillade baggen iaf, men som du säger.. Inte så trevligt att ha dom lösa! Men Martin är sjukt snabb, han jagar rätt bra. Han jagar syrsor som han får levande (även om hunden hjälper till och slemmar lite på dom så att dom inte kan skynda så fort), och baggen jagade han också lite och sen mumsade i sig!

Men så länge det inte är farligt skadar det alltså inte att ge :) Toppen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mikaela_B
2009-08-04 23:35
#17

#15 En igelkott vill ha det mesta, men det mesta hänger på uppfödarna vad dom ger sina ungar som sedan säljs, visst går det att vänja dom senare men är dom uppfödda på de så är de en fördel för alla, och sedan finns de dom som inte vill ha något av de.

Så de varierar en hel del.

Mina får iallafall någon typ av insekt varje dag och sedan serverar jag pinkis 3-4 ggr i veckan.

#16 ja har dom instinkten för att jaga så då är det bara att köra på.

Eftersom att igelkottar är ett djur som inte sväljer larver etc hela så är dom inte skadliga, de är bara små djur och de djur som sväljer hela som kan få skador av larver mm, då det har hänt att dom skadar magen på djuret pga att dom biter i magen.

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-05 00:01
#18

Om man är lat eller känner sig lite äcklad av att ge levande, finns det inget alternativ då? Frystorkat?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-05 00:15
#19

Du kan ju frysa ner dom och tina upp, det gör jag med zofobas och andra larver speciellt, men det gör jag nästan bara vid tillfällen som nu när jag inte är hemma och min sambo har hand om djuren då han är den som är känslig mot levande och krälande djur :P

Så då har jag fryst ner så han bara kan tina upp

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-05 00:21
#20

Tänkte lite på att det finns en del fågelfoder med frystorkade insekter i. Borde ju finnas helfoder för lata igelkottsägare också… Oskyldig


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Mikaela_B
2009-08-05 00:32
#21

Jo det vet ja att det finns, men i sverige så finns det dock inget helkompliterat foder…. utan man matchar och varierar mellan allt möjligt för att få en så varierande kost som möjligt

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-05 00:38
#22

Ska bli kul att se ditt veckoschema sen!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2009-08-05 00:41
#23

Hur många gram mat ska en kotta äta när den är i olika åldrar, finns någon fin tabell att glo på eller kan man spåna på en tillsammans här? Och hur många delar av detta skall vara kattmat o hur många delar ska vara insekter/pinkis el dyl?

Vad för annat köttigt kan man ge dem om man inte hittar insekter el pinkis?

Om det inte finns så mkt info på svenska om mat kan man ju som nybliven kottägare inte gissa…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2009-08-05 01:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

kan de här va nåt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-05 03:33
#25

säkerligen, aldrig sett innan :P

Någon som vet något??? Försökte hitta sidorna som jag hade som sålde komplett foder också, men ligger ej på denna datan…

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-08-05 03:37
#26

Hittade en länk till en sida med kottefoder här på igelkott… hihi

http://exclusivelyhedgehogs.com/hedgehog_%20foods.htm

(hoppas länken funkar, den ser skum ut)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
2009-08-05 15:38
#27

Jo den ska funka :P en av sidorna som jag vart inne på och kolla, men har massa fler någonstans också.. morr

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Grodan
2009-09-23 02:34
#28

hittade ett igelkottsfoder som verkar jättebra

http://www.vivara.se/product/id=270/vivara_premium_igelkott_foder.html


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MrMe
2009-09-24 22:32
#29

hmm, den sista länken där ser ju intressant ut.. Någon som testat? Vad säger ni erfarna om detta?

Mikaela_B
2009-09-25 17:44
#30

har inte testat pga russin etc som de innehåller.

Man får vara väldigt uppmärksam med sådanna foder som är anpassade till just vildigelkottar som våran Svenska gigantiska jätte.

Dom kan äte betydligt mycket bredare kost variant tillskillnad ifrån våra tam igelkottar, så mkt som är i den maten dom äter som man kan köpa som tillskott till dom kan vara rena döden för våra tamigelkottar!

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-09-25 22:07
#31

#30 men hur kommer det sig att det skiljer sig så mkt?

Och jag begriper inte varför det är russin o nötter i blandningen. Det finns inte russin o nötter i skogen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

elvissspringsteen1
2009-09-26 17:02
#32

#26 tack för tipset!! verka jättebra ska beställa därifrån nu. äntligen kan man variera fodret lite mer. finns så dåligt med variation i sverige tycker jag.

Mikaela_B
2009-09-26 18:44
#33

#31 mycket beror väl på att när man stöter på dom båda i det vilda så är den svenska vildigelkottens mat/kost mer varierad i vilt tillstånd än vad ex afrikanskas är. Men mycket beror ju på vart dom lever också i orginal biotoper då de spelar in ganska mkt vad dom kommer åt.

Afrikanska äter och kommer åt i vilt tillstånd frukter som ett exempel vad våran inte kommer åt i vilt.

Men ska ja vara ärlig så är jag inte speciellt säker på faktan som finns varför skillnaden är så stor, utan jag utgår egentligen ifrån den fakta som finns som spelar in och stämmer.

Och att russin är en av många saker som kan va döden för våra tam igelkottar är ett fakta, därav skulle denna maten av mig inte rekomenderas.

Och som du säger russin finns inte i de vilda, men sedan vet ja inte om man kan kalla ekollon och sånt för nötter ?? hum, aah ja har inte en aning.

www.blueberryhedgehogs.com

Grodan
2009-09-27 18:48
#34

#33 Fast det finns ju mängder med frukt i Sverige… äpplen, päron, plommon mm. Skrattande

Jag fick nyligen lära mig att russin (och annan torkad frukt) innehåller Ochratoxin A som kan orsaka skador och tumörer på njure och urinvägar på djur… Är det det du tänker på Mikaela?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Mikaela_B
2009-09-27 22:12
#35

#33 Jo fallfrukter i trädgårdar etc finns ju nu när ja tänker till som dom kan komma åt.Glad

Jag vet inte vad det är i just ex russin som gör att de är giftigt, men jag vet hur olika diffusa symtom osv ser ut på de flesta djur vid just en förgiftning av ex russin och vindruvor, och även sedan efter resultaten efter obduktioner vad och hur allvarliga skadorna blir av en sådan förgiftning.

Men nu lärde jag mig något nytt också och fick en del svar på en del frågor Skrattande

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: